Citat:
Ursprungligen postat av runar
Det är en modifierad version av psykoanalytisk terapi. Som på vissa punkter är lik DBT behandling. Jag har sett patienter som blivit "botade" från sin störning efter sådan terapi, dock tar den lång tid ofta uppåt 5-10 år.
DBT är en terapi som utförs av två terapeuter.(som ovan sagts) Dels en kognitiv terapeut, dels en färdighetstränare som lär patienten fungera bättre. Denna terapi brukar ta kring 2 år. Jag har träffat patienter som blivit behandlade av denna metod, visserligen mår de mycket bättre. Dock anser jag att det fortfarande har en borderline-personlighetsorganisation, men de har lärt sig hantera sina symtom bättre.
Som tidigare sagts är det mycket svårt att påverka personligheten, men det går, på lång sikt. Faktorn som(enligt mig) är avgörande är patientens egna motivation samt terapeutens uthållighet.
psykoanalys?kommer inte både dbt,kbt och borderline begreppet från den dynamiska grenen? ok,freudianskt skulle väl bordeline kopplas till en störning under den anala fasen,men psykoanalysen har jag för mig inte kan förklara BL på ett bra sätt.
kbt är den metod som tar lång tid på BL´s och oftast på dom med mindre störning.
Dialektisk beteende terapi går grovt förklarat ut på lära patienten hantera symptomen,att själv kunna reflektera över det onormala i beteendet,dom får tanke modeller att använda innan det blir "blackout".
Man söker inte efter den utlösande händelsen utan man mildrar symptom och i vissa goda fall lär sig personen att hantera skam,man börjar med mjukt sen ökar man försiktigt utmaningen mot störningen.
en borderliner har kommit halvvägs när dom till sist säger nej till någon för att dom inser att dom inte orkar och är värda att säga nej.
när det fungerar ska det dominanta jaget kunna utvecklas självt när det får handskas med misslyckanden,det tar lång tid att ta igen.
när dom kommit dit brukar dom oxo kunna hantera att andra gör misstag,att det inte finns svarta och vita(onda eller goda) utan att alla är bara olika grå även dom själva.men visst berg och dala bana är det fortfarande,bara mer sällan,kortare blackouter,och mindre provoceringar.