• 1
  • 2
2005-12-14, 02:03
Medlem
roppans avatar
Använde sökfunktionen innan jag bestämde mig för att skapa den här tråden och hittade ingen tråd som hade riktigt det jag sökte.
Det är så att jag försöker ändra mina matvanor till det bättre och är därför sugen på att lära mig lättlagade, nyttiga och goda recept.
Och visst är det fler än jag som gått i dom tankarna?
Jag tänkte att vi kunde posta våra egna recept på goda maträtter med låg kalori och fetthalt här.
Kriteriet för att få posta ett recept är att man räknar ut ett ungefärligt näringsinnehåll.

2 dl pasta
1 burk salladstonfisk (dvs. i vatten)
Ca. 200g krossade tomater
Ca. 100g majs
Tandoori-krydda
1 gul lök

Gör såhär: Koka upp pastan och hacka löken. Fräs löken i en (självklart i olivolja) panna en stund och tillsätt de krossade tomaterna. Sänk värmen och tillsätt tonfisk och majs. Krydda med tandoori-krydda (ptja, andra kryddor funkar väl lika bra) och servera tillsammans med pastan. Svårt va?

Ungefärligt näringsinnehåll enligt mina beräkningar:

Kalorier: 750 kcal
Fett: 5.5 g
Protein: 40 g
Kolhydrater: 100g

EDIT: Här kan ni räkna ut näringsinnehåll
http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv
http://www.slv.se/templates/LDB_Search____6242.aspx
Citera
2005-12-14, 03:02
Medlem
roppans avatar
Det vore bra om alla kunde lugna ner sig och inte posta på en och samma gång
Citera
2005-12-14, 03:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av roppan
Det vore bra om alla kunde lugna ner sig och inte posta på en och samma gång

öh va?
Citera
2005-12-14, 06:36
Medlem
framtands avatar
Hehe, du kunde väl ändå bjuda på en länk där man kan ta reda på lite näringsinnehåll? Mina två bästa sidor är iaf http://www.recepthjalpen.se/ingredients_start.php och livsmedelsverkets hemsida www.slv.se (vad står slv för? borde inte lmv.se vara mer logiskt? eller skulle man förväxla det med typ Lidköpings mekaniska verkstad eler nåt? )

Sådär, kanske skulle bidra med en simpel, god och nyttig rätt också...
Citera
2005-12-14, 06:37
Medlem
framtands avatar
En kycklingfilé, bröst.
In i ugnen som den är i aluminiumfolietäckt ungsform, helst tinad och dränkt i citron och några mosade vitlöksklyftor därunder täcket också. Skall hållas tills innertemperaturen är ca 70 grader. Vill man ha yta tar man bort folien efter halva tiden eller slänger den på upphettad grillpanna när den är klar.

Den blir alltså inte torr bara för man inte försteker den, men det också ett alternativ till ytan om man känner för lite extra disk. Hög värme på båda sidor - ugnen i en kvart.

Till detta serveras naturligtvis klyftpotatis. Ni GI-lirare får köra kokt potatis (den ENDA sorts potatis den metoden tillåter, vid enstaka tillfällen dessutom) alt. fullkornspasta.

(klyft)Potatisen borstar man ren, klyftar, ringlar lite olivolja+kryddor och in i typ 20 min samtidigt som kyllingen (på separat plåt ovanför folien). Jag har en ovana att skålla klyftorna i någon minut innan de åker in i ugnen. Exakt varför kommer jag inte ihåg längre men jag blir alltid nöjd.

Det geniala är hur otroligt lätt den är att göra, ugnsmat rekomenderas alltid eftersom det tar mindre tid, är enklare, blir godare och är oftast nyttigare än t.ex stekt mat.

Under tiden ugnen jobbar slänger man ihop en sallad. Det är oftast salladen som är dyrast och det suger naturligtvis stenhårt. Men i nyttiga recept är det en självklarhet, dessutom blir man inte mätt på en enda filé utan jag räknar med en liten matig sallad och en fiberrik fullkornsmacka som tillbehör.
Babyspenat/ruccola
minimajs
tomater
bönor (vilka man nu föredrar)
finhackad cili
blanda med lite olivolja

toppa hela rätten med kikärtor (helst) eller kapris (inte lika nyttigt) och ketchup eller enkel tomatsalsa.

Och the stats:

Kycklingen 5kr
Potatisen 1.50kr
Salladen 6kr
Övriga kostnader 1kr

Kycklingen (100g):
Protein: 23g
Fett: 1.5g (varav 1g är nyttigt)
kolhydrater: 0 (Gi-dröm)
Fibrer : 0 (därav mackan som tillbehör)

Potatisen (200g):
Protein: 4g
Fett: 3 g
Kolhydrater: 40g (4g sockerarter)
Fiber: 3g

Salladen (ink. kikärtorna)
Protein: 5g
Fett: 5g
Kolhydrater: 15g (varav 1g sockerarter)
Fiber: 5g
Citera
2005-12-14, 14:26
Medlem
Slänger upp Anders granheim's legendariska Pannkisar

Ingredienser:
4 Ägg
6 dl Minimjölk
2 dl Grahamsmjöl
2 dl havregryn

Vispa ihop ägg å mjölk. tillsätt resten å mosa på med stavmixer så havregrynen går sönder i smådelar. Rör noga å låt stå i 5 minuter.
Grädda som vanligt fina, goda å nyttiga pannkakor!

En sats ger:
1159 kcal
144 g kolhydrater
33 g fett
72 g protein

Blir ca tio st i en ganska stor panna. Alltså två schyssta middagar =)

Pålägg efter smak såklart, men ett tips: jag hade kanel i smeten å åt med äppelmos! (kan ju göra eget äppelmos väldigt enkelt med t.ex fruktsocker iställer för vanligt)

Avnjuts gärna med ett stort glas kall minimjölk!
Citera
2005-12-14, 14:42
Medlem
Mycket bra tråd!! Fyll på alla ni som kan! Helt strålande, precis vad jag letar. God nyttig mat!
Citera
2005-12-14, 15:40
Medlem
catlands avatar
3 dl makaroner (gammeldags ideal)
1 paket bacon
Lite grönt

Koka makaronerna, klipp baconet i småbitar, stek. Torka av fettet. Häll allt i en bunke och ät! Supergott.
Citera
2005-12-14, 15:55
Medlem
Roger Pontares avatar
En enkel god fyllning till bakpotatis är:

Keso
Skivade oliver
Kapris
Salt & Peppar
Citera
2005-12-14, 16:39
Medlem
Felpost, ta bort.
Citera
2005-12-14, 16:41
Medlem
roppans avatar
Kul att ni fyller på grabbar men jag citerar mig själv från första inlägget
Citat:
Kriteriet för att få posta ett recept är att man räknar ut ett ungefärligt näringsinnehåll.

I mitt första inlägg har jag lagt in en editering efter tips från Framtand om att länka till matvarudatabaser, känn er fria att använda dessa
Citera
2005-12-14, 22:48
Medlem
catlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roppan
Kul att ni fyller på grabbar men jag citerar mig själv från första inlägget

I mitt första inlägg har jag lagt in en editering efter tips från Framtand om att länka till matvarudatabaser, känn er fria att använda dessa

Hehe, oj.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in