2005-12-11, 21:38
Medlem
Panodils avatar
Jag träffar några olika läkare, både landsting och privata. Dom har ju ingen insyn i varandras journaler och alla envisas med att ge mig Stilnoct som jag gärna tar emot.
Däremot undrar jag om apoteken har koll på varandra? Jag tänkte att dom kanske börja fundera annars om jag hämtar ut 30x10mg stilnoct en gång i veckan från olika läkare.

Själva frågan är: Kan apotek A se att jag hämtat ut 30 stilnoct från Apotek B vackan före. Kan dom isåfall kontakta läkarna och be dom tänka sig för innan dom skriver ut roliga mediciner till mig?

Nu för tiden finns det ju datorer... som alltid är av ondo!
Citera
2005-12-11, 21:55
Medlem
cavalls avatar
är det samma recept så har dom koll, är det olika recept så har dom ingen skyldighet att ha koll, jag har själv tex hämtat ut 3x100 tiparol på tre olika recept under en och samma vecka med tillhörande rabatt (högkostnandsskydd).
Citera
2005-12-11, 21:56
Medlem
DanSnows avatar
Ja, efter årsskiftet kan dom det. Då införs ett register på alla läkemedel du plockar ut. I teorin tror jag dom behöver ditt medgivande för att titta i det, men det tror jag så mycket jag vill på att dom bryr sig om...
Citera
2005-12-14, 07:45
Medlem
Tangorabatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanSnow
Ja, efter årsskiftet kan dom det. Då införs ett register på alla läkemedel du plockar ut. I teorin tror jag dom behöver ditt medgivande för att titta i det, men det tror jag så mycket jag vill på att dom bryr sig om...

Precis, i Januari ska dom börja med det, då kan både läkare ock apotekare se dina mediciner. Men endast om du ger dom ditt medgivande. Och det kommer jag aldrig att göra.
Citera
2005-12-14, 10:30
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanSnow

Kalas, då minskar risken för fel mer...
Citera
2005-12-15, 13:01
Medlem
fass avatar
Du kan lungt gå in med alla recept till ett och samma apotek, vid samma tillfälle. Apotekspersonalen _får_ inte kontakta de olika läkarna å säga vad du får utskrivet av andra. Det enda undantaget är om det finns en uppenbar fara att du suiciderar alternativt att du faktiskt uttryckligen gett ditt OK att de kollar upp det hela.

Så är det iaf nu. Angående de nya lm-journalerna så har jag ingen koll på hur de fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in