• 1
  • 2
2005-11-22, 12:23
Medlem
Livingstons avatar
Jag vet inte om jag publicerar detta i rätt forum, men det återstår att se.
Nu till problemet:

Det är en väldigt komplicerad och omständig historia som jag har huvudrollen i. Den 9/9 detta år köpte jag på Power i Hälla, Västerås, mig en bärbar dator av märket HP, modell Pavilion ZE2310EA. Den fungerade bra i två veckor, men sedan slutade mellanslagstangenten att fungera. Jag lämnade in den för reparation den 10/10. Power sade att i regel brukar det ta ungefär 2-3 veckor att få tillbaka den, och någon lånedator var tydligen inte nödvändig. Men det ska jag ju ha rätt till enligt konsumentombudsverkets hemsida. Hur som helst så har jag inte fått tillbaka den än, mer än sex veckor efter att jag lämnat in den. Jag har ringt och tjatat säkert 4-5 gånger och har fått beskedet att den ligger på verkstaden och "väntar på delar".
Dock så ringde jag Power förrförra veckan och lät tämligen irriterad (som många samtal tidigare), och de fick sedan ett preliminärt leveransdatum från verkstaden om att min dator skulle komma in på måndag förra veckan, och den skulle mer eller mindre "definitvt" vara tillbaka på onsdagen. De säger att de ska skicka ett sms när den finns i butiken, men det tar jag med en nypa salt. Jag är så pass beroende av min dator eftersom jag går i skolan fortfarande, och nu innan jullovet är minst sagt hektiskt.

Förra veckan mailade jag konsumentombudsmannen i min kommun (Enköping) och förklarade mitt problem, samt att jag beövde hjälp med allt det här eftersom jag har fått intrycket av att Power skiter fullständigt i mig och mina behov. Hon ringde upp mig några dagar senare och ville hjälpa mig. Hon tyckte nämnligen också att Power skött sig "bedrövligt". Hon fick mitt reparationsnummer och ringde upp butiken och fick prata med platschefen. Timmar senare kom hon med en hel del tråkiga besked. Platschefen hävdade att den personal jag pratat med i en månads tid inte alls haft någon kontakt med verkstaden. De hade ljugit med andra ord. Hur som helst så sade platschefen att ett nytt leveransdatum skulle sättas, och han trodde att det skulle bli ungefär den 30:e denna månad. Vilket betyder att jag har fått vänta sammanlagt 7½ vecka. Han hälsade genom konsumentombudsmannen att jag skulle ha en trevlig helg och att han bad om ursäkt för vad som inträffat. Samtidigt lovade han att jag skulle få reseersättning och "kanske" någon form av kompensation i form av en cd-skiva eller liknande. Helt sanslöst.
Det var allt han hade att säga och konsumentombudmannen kunde inte göra något mer. Och någon lånedator var det inte tal om över huvud taget... Inte heller att jag skulle få häva köpet.

Jag måste ha hjälp med detta, för jag känner nästan att jag står helt på egna ben i denna strid. Jag är väldigt besviken på Power. Har man lagt ned 7995 :- för en dator, plus en treårig försäkring på 1000:- som täcker det mesta, så borde det ju inte vara så svårt att få en ny. Eller? Det ska jag väl ha rätt till som konsument?
Det bästa vore om jag kan kunde få häva mitt köp och köpa en dator någon annanstans, för jag vill verkligen inte ha något mer med Power att göra. De har svikit mig rejält och jag är mäkta förbannad för att jag har blivit så överkörd.

Som sagt, jag vet inte om jag skriver i rätt forum. "Kriminologi & Juridik" kanske är dem jag ska vända mig till istället?

Hjälp mig!
Citera
2005-11-22, 12:30
Medlem
Robert_Goatses avatar
Det låter som ett solklart fall för Sverker Olofsson:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=35421
Citera
2005-11-22, 12:41
Moderator
Tystnads avatar
Dem har beteet sig riktigt svinigt!
Det som jag tycker är mest chockerande är att du har en dyr tilläggsförsäkring ,till vilken nytta kan man fråga sig?
Bra att du tar upp sådant här!

Har själv haft garanti strul med en mobil telefon 2 ggr,var iväg 2-3 veckor åt gången för exakt samma fel!

Fick i alla fall då reda på att tillverkaren alltid har 3ggr på sig att garanti laga apparaterna ,efter det kan man få en ny ,men inte förr

Tycker du skall besöka Cint.se och beskriva exakt samma som du gjort här på FB ,kanske kan cint hjälpa dig ,om inte annat ,så får många andra veta hur kassa power är .
Citera
2005-11-22, 12:47
Medlem
Livingstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert_Goatse
Det låter som ett solklart fall för Sverker Olofsson:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=35421

Jo, tanken har slagit mig. men jag vill ändå avvakta med några drastiska åtgärder till den 30:e. Har de brutit det löftet vet jag jag inte vad jag gör.
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Fick i alla fall då reda på att tillverkaren alltid har 3ggr på sig att garanti laga apparaterna ,efter det kan man få en ny ,men inte förr

Tycker du skall besöka Cint.se och beskriva exakt samma som du gjort här på FB ,kanske kan cint hjälpa dig ,om inte annat ,så får många andra veta hur kassa power är .

Japp, det ska stämma. Har samma eller något annat fel uppstått två gånger så har jag rätt att få häva köpet. Men i denna historia litar jag inte på något.
Cint.se ska jag kolla upp, tack för tipset .
Citera
2005-11-22, 12:50
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jamen, va fan - gå till butiken, ta med någon äldre myndig person, och gå inte därifrån förrän du har din dator med dej.

Har de inte reservdelar så får de väl ta av ett skyltex.

Var inte så jävla mesig. Gå dit och skäll som en bandhund!
Citera
2005-11-22, 12:53
Medlem
Livingstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jamen, va fan - gå till butiken, ta med någon äldre myndig person, och gå inte därifrån förrän du har din dator med dej.

Jag är redan myndig :P. Men det är precis detta jag har tänkt att göra om jag inte har fått den vid den 30:e. Då blir det inte kul för dem... Men personligen så tror jag att mitt "besök" har större inverkan om någon äldre följer med.

Edit: Oavsett hur mycket man skäller (som en bandhund kanske), tror jag inte att de bryr sig. de svamlar säkert på om massa juridiska aspekter som jag inte kan försvara mig emot. Men vad vet jag.
Citera
2005-11-22, 12:59
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingston
Jag är redan myndig :P. Men det är precis detta jag har tänkt att göra om jag inte har fått den vid den 30:e. Då blir det inte kul för dem... Men personligen så tror jag att mitt "besök" har större inverkan om någon äldre följer med.

Jojo, jag menade inte myndig som i över-18 - utan myndig som i stor mage, djup röst och ett ilsket ansikte.
Citera
2005-11-22, 13:07
Medlem
Livingstons avatar
Citat:
Jojo, jag menade inte myndig som i över-18 - utan myndig som i stor mage, djup röst och ett ilsket ansikte.

Så du menar att mitt självporträtt på avataren inte skulle skrämma dem?
Citera
2005-11-22, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Livingston
Jag vet inte om jag publicerar detta i rätt forum, men det återstår att se.
Nu till problemet:

Det är en väldigt komplicerad och omständig historia som jag har huvudrollen i. Den 9/9 detta år köpte jag på Power i Hälla, Västerås, mig en bärbar dator av märket HP, modell Pavilion ZE2310EA. Den fungerade bra i två veckor, men sedan slutade mellanslagstangenten att fungera. Jag lämnade in den för reparation den 10/10. Power sade att i regel brukar det ta ungefär 2-3 veckor att få tillbaka den, och någon lånedator var tydligen inte nödvändig. Men det ska jag ju ha rätt till enligt konsumentombudsverkets hemsida. Hur som helst så har jag inte fått tillbaka den än, mer än sex veckor efter att jag lämnat in den. Jag har ringt och tjatat säkert 4-5 gånger och har fått beskedet att den ligger på verkstaden och "väntar på delar".
Dock så ringde jag Power förrförra veckan och lät tämligen irriterad (som många samtal tidigare), och de fick sedan ett preliminärt leveransdatum från verkstaden om att min dator skulle komma in på måndag förra veckan, och den skulle mer eller mindre "definitvt" vara tillbaka på onsdagen. De säger att de ska skicka ett sms när den finns i butiken, men det tar jag med en nypa salt. Jag är så pass beroende av min dator eftersom jag går i skolan fortfarande, och nu innan jullovet är minst sagt hektiskt.

Förra veckan mailade jag konsumentombudsmannen i min kommun (Enköping) och förklarade mitt problem, samt att jag beövde hjälp med allt det här eftersom jag har fått intrycket av att Power skiter fullständigt i mig och mina behov. Hon ringde upp mig några dagar senare och ville hjälpa mig. Hon tyckte nämnligen också att Power skött sig "bedrövligt". Hon fick mitt reparationsnummer och ringde upp butiken och fick prata med platschefen. Timmar senare kom hon med en hel del tråkiga besked. Platschefen hävdade att den personal jag pratat med i en månads tid inte alls haft någon kontakt med verkstaden. De hade ljugit med andra ord. Hur som helst så sade platschefen att ett nytt leveransdatum skulle sättas, och han trodde att det skulle bli ungefär den 30:e denna månad. Vilket betyder att jag har fått vänta sammanlagt 7½ vecka. Han hälsade genom konsumentombudsmannen att jag skulle ha en trevlig helg och att han bad om ursäkt för vad som inträffat. Samtidigt lovade han att jag skulle få reseersättning och "kanske" någon form av kompensation i form av en cd-skiva eller liknande. Helt sanslöst.
Det var allt han hade att säga och konsumentombudmannen kunde inte göra något mer. Och någon lånedator var det inte tal om över huvud taget... Inte heller att jag skulle få häva köpet.

Jag måste ha hjälp med detta, för jag känner nästan att jag står helt på egna ben i denna strid. Jag är väldigt besviken på Power. Har man lagt ned 7995 :- för en dator, plus en treårig försäkring på 1000:- som täcker det mesta, så borde det ju inte vara så svårt att få en ny. Eller? Det ska jag väl ha rätt till som konsument?
Det bästa vore om jag kan kunde få häva mitt köp och köpa en dator någon annanstans, för jag vill verkligen inte ha något mer med Power att göra. De har svikit mig rejält och jag är mäkta förbannad för att jag har blivit så överkörd.

Som sagt, jag vet inte om jag skriver i rätt forum. "Kriminologi & Juridik" kanske är dem jag ska vända mig till istället?

Hjälp mig!

Har du hemförsäkring? I så fall är den här tilläggsförsäkringen rätt onödig eftersom alla fel på datorn täcks av garantin och får du datorn stulen täcks den av hemförsäkringen, så det är helt onödigt med sånt. Det är bara ett sätt för dessa företag att tjäna lite mer stålar. Deras medarbetare får hela tiden sig itutade: "sälj försäkringar, sälj försäkringar, sälj försäkringar" så att de kan göra en vinst.
Citera
2005-11-22, 18:42
Medlem
Sånt här skit får man räkna med nu för tiden när det hela hela tiden poppar upp nya butiker och affärskedjor med olika namn. Power är ett av dom senaste som genom hård marknadsföring, utskick av reklamblad osv har lyckats skaffa sig en plats i elektronikhandelsfären. Så länge dom kan sälja är allt frid o fröjd och när du har betalat din vara så får du en klapp på axeln och sen går försäljaren vidare till nästa kund. Kommer du tillbaka dan därpå till samma försäljare med din trasiga vara så har han ingen aning om vem du är och egentligen skiter han i det för han vill ju sälja! Sen spelar det ingen roll om du har med dig nån myndig person eller låtsas vara arg, för försäljaren vill ju bara sälja!
Så är det bara!
Men i ditt fall med din dator så borde du från första början ha tagit kontakt med HP själva och dom hade nog löst det bättre än vad Power har gjort.
Citera
2005-11-22, 18:55
Bannlyst
Citat:

Tycker inte att du ska göra så, dom kommer inte kunna hjälpa dig direkt endå. De jag däremot tycker du ska göra är följande:
Ring huvudkontoret på power! Beskriv allt som du har gjort. Be att få prata med ngn serviceansvarig och säg som de är. Är dom smarta ger som dig en ny dator. Jobba själv i butik och bara för att ngn kommer i och skäller hjälper jag ju dem inte. Personligen så är jag mycket schysstare mot folk som är trevliga. Dessutom vet jag att om våran service kille från sthlm ringer, då ger jag ut en ny produkt till kunden.
Annars är de svårt att bara ge ut en ny. Måste oftast gå genom flera olika personer innan allt e klart. Men högsta hönset har ju alltid mest makt och honom lyssnar man alltid på!!
Citera
2005-11-22, 18:58
Medlem
Jag säger bara kontakta Sverker Olofsson på Plus så skall du se att de får höra ett och annat, vore det helt klart bästa att göra om du inte vill skälla ut dem efter noter själv alltså. Bra då vet man att power skall man inte handla på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in