2005-11-22, 12:23
#1
Jag vet inte om jag publicerar detta i rätt forum, men det återstår att se.
Nu till problemet:
Det är en väldigt komplicerad och omständig historia som jag har huvudrollen i. Den 9/9 detta år köpte jag på Power i Hälla, Västerås, mig en bärbar dator av märket HP, modell Pavilion ZE2310EA. Den fungerade bra i två veckor, men sedan slutade mellanslagstangenten att fungera. Jag lämnade in den för reparation den 10/10. Power sade att i regel brukar det ta ungefär 2-3 veckor att få tillbaka den, och någon lånedator var tydligen inte nödvändig. Men det ska jag ju ha rätt till enligt konsumentombudsverkets hemsida. Hur som helst så har jag inte fått tillbaka den än, mer än sex veckor efter att jag lämnat in den. Jag har ringt och tjatat säkert 4-5 gånger och har fått beskedet att den ligger på verkstaden och "väntar på delar".
Dock så ringde jag Power förrförra veckan och lät tämligen irriterad (som många samtal tidigare), och de fick sedan ett preliminärt leveransdatum från verkstaden om att min dator skulle komma in på måndag förra veckan, och den skulle mer eller mindre "definitvt" vara tillbaka på onsdagen. De säger att de ska skicka ett sms när den finns i butiken, men det tar jag med en nypa salt. Jag är så pass beroende av min dator eftersom jag går i skolan fortfarande, och nu innan jullovet är minst sagt hektiskt.
Förra veckan mailade jag konsumentombudsmannen i min kommun (Enköping) och förklarade mitt problem, samt att jag beövde hjälp med allt det här eftersom jag har fått intrycket av att Power skiter fullständigt i mig och mina behov. Hon ringde upp mig några dagar senare och ville hjälpa mig. Hon tyckte nämnligen också att Power skött sig "bedrövligt". Hon fick mitt reparationsnummer och ringde upp butiken och fick prata med platschefen. Timmar senare kom hon med en hel del tråkiga besked. Platschefen hävdade att den personal jag pratat med i en månads tid inte alls haft någon kontakt med verkstaden. De hade ljugit med andra ord. Hur som helst så sade platschefen att ett nytt leveransdatum skulle sättas, och han trodde att det skulle bli ungefär den 30:e denna månad. Vilket betyder att jag har fått vänta sammanlagt 7½ vecka. Han hälsade genom konsumentombudsmannen att jag skulle ha en trevlig helg och att han bad om ursäkt för vad som inträffat. Samtidigt lovade han att jag skulle få reseersättning och "kanske" någon form av kompensation i form av en cd-skiva eller liknande. Helt sanslöst.
Det var allt han hade att säga och konsumentombudmannen kunde inte göra något mer. Och någon lånedator var det inte tal om över huvud taget... Inte heller att jag skulle få häva köpet.
Jag måste ha hjälp med detta, för jag känner nästan att jag står helt på egna ben i denna strid. Jag är väldigt besviken på Power. Har man lagt ned 7995 :- för en dator, plus en treårig försäkring på 1000:- som täcker det mesta, så borde det ju inte vara så svårt att få en ny. Eller? Det ska jag väl ha rätt till som konsument?
Det bästa vore om jag kan kunde få häva mitt köp och köpa en dator någon annanstans, för jag vill verkligen inte ha något mer med Power att göra. De har svikit mig rejält och jag är mäkta förbannad för att jag har blivit så överkörd.
Som sagt, jag vet inte om jag skriver i rätt forum. "Kriminologi & Juridik" kanske är dem jag ska vända mig till istället?
Hjälp mig!
Nu till problemet:
Det är en väldigt komplicerad och omständig historia som jag har huvudrollen i. Den 9/9 detta år köpte jag på Power i Hälla, Västerås, mig en bärbar dator av märket HP, modell Pavilion ZE2310EA. Den fungerade bra i två veckor, men sedan slutade mellanslagstangenten att fungera. Jag lämnade in den för reparation den 10/10. Power sade att i regel brukar det ta ungefär 2-3 veckor att få tillbaka den, och någon lånedator var tydligen inte nödvändig. Men det ska jag ju ha rätt till enligt konsumentombudsverkets hemsida. Hur som helst så har jag inte fått tillbaka den än, mer än sex veckor efter att jag lämnat in den. Jag har ringt och tjatat säkert 4-5 gånger och har fått beskedet att den ligger på verkstaden och "väntar på delar".
Dock så ringde jag Power förrförra veckan och lät tämligen irriterad (som många samtal tidigare), och de fick sedan ett preliminärt leveransdatum från verkstaden om att min dator skulle komma in på måndag förra veckan, och den skulle mer eller mindre "definitvt" vara tillbaka på onsdagen. De säger att de ska skicka ett sms när den finns i butiken, men det tar jag med en nypa salt. Jag är så pass beroende av min dator eftersom jag går i skolan fortfarande, och nu innan jullovet är minst sagt hektiskt.
Förra veckan mailade jag konsumentombudsmannen i min kommun (Enköping) och förklarade mitt problem, samt att jag beövde hjälp med allt det här eftersom jag har fått intrycket av att Power skiter fullständigt i mig och mina behov. Hon ringde upp mig några dagar senare och ville hjälpa mig. Hon tyckte nämnligen också att Power skött sig "bedrövligt". Hon fick mitt reparationsnummer och ringde upp butiken och fick prata med platschefen. Timmar senare kom hon med en hel del tråkiga besked. Platschefen hävdade att den personal jag pratat med i en månads tid inte alls haft någon kontakt med verkstaden. De hade ljugit med andra ord. Hur som helst så sade platschefen att ett nytt leveransdatum skulle sättas, och han trodde att det skulle bli ungefär den 30:e denna månad. Vilket betyder att jag har fått vänta sammanlagt 7½ vecka. Han hälsade genom konsumentombudsmannen att jag skulle ha en trevlig helg och att han bad om ursäkt för vad som inträffat. Samtidigt lovade han att jag skulle få reseersättning och "kanske" någon form av kompensation i form av en cd-skiva eller liknande. Helt sanslöst.
Det var allt han hade att säga och konsumentombudmannen kunde inte göra något mer. Och någon lånedator var det inte tal om över huvud taget... Inte heller att jag skulle få häva köpet.
Jag måste ha hjälp med detta, för jag känner nästan att jag står helt på egna ben i denna strid. Jag är väldigt besviken på Power. Har man lagt ned 7995 :- för en dator, plus en treårig försäkring på 1000:- som täcker det mesta, så borde det ju inte vara så svårt att få en ny. Eller? Det ska jag väl ha rätt till som konsument?
Det bästa vore om jag kan kunde få häva mitt köp och köpa en dator någon annanstans, för jag vill verkligen inte ha något mer med Power att göra. De har svikit mig rejält och jag är mäkta förbannad för att jag har blivit så överkörd.
Som sagt, jag vet inte om jag skriver i rätt forum. "Kriminologi & Juridik" kanske är dem jag ska vända mig till istället?
Hjälp mig!
.