2005-11-10, 03:24
Märkte att det allmänt kända och använda sättet för att knäcka lösenorden till konton på Windowsmaskiner, här på flashback, är det mindre smidiga. Starta om till DOS, kopiera SAM, starta om till Windows, kör ordlista eller 'brute force' mot Sam...
Jag har ett sätt som dels är snabbare, dels är väldigt snäll mot din dator (i jämförelse med brute force som tar ungefär 100% CPU-användning), dels ökar möjligheten att du lyckas. Själv kom jag åt Administratör-kontot på den bärbara dator skolan lånar mig, på elva sekunder. Inga omstarter krävdes.
Jag vet inte exakt vilka versioner av windows detta funkar på, själv har jag testat på Windows XP (service pack ska inte spela någon roll). Tror dock att det funkar på alla NT-versioner, och på 9x finns det väldigt enkla sätt så det behöver vi inte gå in på här (googla!). Nå, då kör vi!
Jag har ett sätt som dels är snabbare, dels är väldigt snäll mot din dator (i jämförelse med brute force som tar ungefär 100% CPU-användning), dels ökar möjligheten att du lyckas. Själv kom jag åt Administratör-kontot på den bärbara dator skolan lånar mig, på elva sekunder. Inga omstarter krävdes.
Jag vet inte exakt vilka versioner av windows detta funkar på, själv har jag testat på Windows XP (service pack ska inte spela någon roll). Tror dock att det funkar på alla NT-versioner, och på 9x finns det väldigt enkla sätt så det behöver vi inte gå in på här (googla!). Nå, då kör vi!
- Steg 1 - komma över lm-hashen för målkontot
SAM-filen går inte att komma åt utan att starta om datorn, men man kan komma över lm/ntlm-hashvärdena för kontons lösenord utan omstart.
Dessa program kan göra detta:
Jag tänker inte gå in på exakt hur man använder dessa program, om du inte kan räkna ut det så läs deras guider/readme/help eller googla för hjälp.
- Steg två - Knäcka hashvärdet
Nu borde du ha hashvärdet. Det kan se ut t.ex. såhär: 894f019c2caba43b (just denna hash representerar lösenordet ZRV!@#3, som du ser kan man knäcka rätt avancerade lösenord. Själv har jag knäckt t.ex. BZ$4KiFhjHv1NU...). Nu ska vi knäcka hashen med hjälp av sk. 'rainbow tables'. Då dessa tabeller tar många gigabyte i utrymme, ska vi låta andra göra det åt oss. Plain-text.info använder en distribuerad teknik och har sammanlagt ungefär en terabyte tabeller.
Gå in på webbadressen http://plain-text.info/add.php och lägg till din hash. Sök sedan upp din hash på http://plain-text.info/search.php så ser du hur det går med den. Jag rekommenderar att lägga in adressen söksidan tog dig till i Favoriter/Bokmärken i din webbläsare, och titta in lite då och då. Om lösenordet inte är jättesvårt borde det knäckas inom några dagar.