• 1
  • 2
2005-11-07, 22:25
Medlem
Ja nu ska jag tala med min läkare igen för andra gången, Får medicin för deppression och ångest, Men ärligt så är jag ju ute efter nått å flumma på typ stesolid, Nu senast fick jag nå skit som hette citralopam, sa förra gången att dom inte hjälpte ett skit då sa han att jag skulle öka dosen i 2 steg, först öka från dåvarande 1 tablett till 1,5 tablett om dagen sen nu till 2 om dagen. Han lär ju knappast säga åt mig å öka ännu mer efter att ha använt medicinen i över 1 månad utan effekt. Tror i han kommer ge mig nån annan skit medicin nu istället? Vad kan jag säga för att kanske med turen kunna få tex stesolid,xanor på recept?
Citera
2005-11-07, 22:37
Medlem
TomiXs avatar
Att du har panikångest som fan, alternativt sådan svår ångest så du knappt kan gå utanför dörren.

Men helt ärligt, skit i det och låt dem som verkligen behöver medicin få den istället.
Citera
2005-11-07, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomiX
Att du har panikångest som fan, alternativt sådan svår ångest så du knappt kan gå utanför dörren.

Men helt ärligt, skit i det och låt dem som verkligen behöver medicin få den istället.

Har riktig ångest också, Men man kan ju använda den på 2 sätt hadde jag tänkt =)
Citera
2005-11-07, 23:00
Medlem
hundens avatar
Citalopram är för depression. Dessa kan du inte flumma på. Förbättring sker inte efter 1 vecka utan kan ta 4-5-6-7 veckor..

Säg att du har ständig oro, ångest bla bla så får du Oxascand.
Citera
2005-11-08, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hunden
Citalopram är för depression. Dessa kan du inte flumma på. Förbättring sker inte efter 1 vecka utan kan ta 4-5-6-7 veckor..

Säg att du har ständig oro, ångest bla bla så får du Oxascand.

ja jo jag vet!, är uppe i 2 månader snart så, den 24e ska han ringa mig, då har jag brukat en hel 100a förpackning! Ska säga att jag fortfarande har ständig oro,ångest å känner mig depprierad vilket jag också gör, Men tror du att det går så fort ändå å få benzo? Vad tror du han säger om jag typ säger att jag fick några Oxascand för ex av en kompis morsa som inte längre behövde dom, och att jag blev å må mycket mycket bättre av dom, och jag kunde även sova som folk, vilket jag inte kan nu.
Citera
2005-11-08, 00:34
Medlem
TomiXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjadde
ja jo jag vet!, är uppe i 2 månader snart så, den 24e ska han ringa mig, då har jag brukat en hel 100a förpackning! Ska säga att jag fortfarande har ständig oro,ångest å känner mig depprierad vilket jag också gör, Men tror du att det går så fort ändå å få benzo? Vad tror du han säger om jag typ säger att jag fick några Oxascand för ex av en kompis morsa som inte längre behövde dom, och att jag blev å må mycket mycket bättre av dom, och jag kunde även sova som folk, vilket jag inte kan nu.

Jag rekommenderar dig till att inte säga det, vissa läkare fattar misstankar direkt när man säger så. Men vissa går godtyckligt på det och skriver ut, det beror helt på vilken inställning denne har till benzodiazepinpreparat.
Citera
2005-11-08, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomiX
Jag rekommenderar dig till att inte säga det, vissa läkare fattar misstankar direkt när man säger så. Men vissa går godtyckligt på det och skriver ut, det beror helt på vilken inställning denne har till benzodiazepinpreparat.

Okej jag törs inte chansa så jag låter nog bli det =)
Citera
2005-11-08, 00:57
Medlem
50 Cents avatar
Säg att ibland får du såna grova panikångest attacker att du bara ligger och skriker och gråter och inte vet vad du ska ta dig till... Nu vet jag inte hur gammal du är, men säg att din morsa eller flickvän(eller nått) har varit tvungen att sitta och lugna ner dig i timmar... Jag fick dem bla annat för flygrädsla när jag sa att oxsand inte hjäplte så mycket(vilket de inte gjorde heller). Lycka till
Citera
2005-11-08, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 50 Cent
Säg att ibland får du såna grova panikångest attacker att du bara ligger och skriker och gråter och inte vet vad du ska ta dig till... Nu vet jag inte hur gammal du är, men säg att din morsa eller flickvän(eller nått) har varit tvungen att sitta och lugna ner dig i timmar... Jag fick dem bla annat för flygrädsla när jag sa att oxsand inte hjäplte så mycket(vilket de inte gjorde heller). Lycka till

Jag är 19, Ja jag ska nog fan köra på det! Tar han mig inte på allvar ska jag säga det till honom också, att jag tycker att han inte tar mig på allvar,Får se hur det går då. Tack för tipsen!!
Citera
2005-11-08, 08:56
Medlem
Det glada 60- och 70-talet är förbi, då man fick Valium utskrivet på löpande band. Om din läkare har en hatisk inställning till benso, vilket många läkare tycks ha idag, så kommer du förmodligen aldrig att få det utskrivet. Möjligtvis någon löjligt liten dos; 10 tabletter Sobril ā 10 mg, som skall räcka i 2 månader. Det tog mig 4 år innan jag fick bensodiazepiner utskrivet, trots att min panik/panikångest var av sådan natur att jag ofta svimmade. Och svimmade jag inte, så tillfogade jag mig själv smärta - allt för att fly tankarna.

Summa summarum: har du "fel" läkare så kommer denna att testa ALLT innan bensodiazepiner överhuvudtaget blir aktuellt; Remeron, SSRI, Atarax, Esucos, Theralen, Lergigan, Propavan, Seloken etc., etc., etc. Det tar en jävla tid att tröska sig igenom all denna dynga. En sak som talar till din nackdel är din ålder - läkarna skriver ogärna ut beroendeframkallande preparat i allmänhet, och till unga individer i synnerhet. Jag vill inte vara cynisk, men räkna med en lång tid (läs:många år) av medicin som inte hjälper, ångest, frekventa besök på psykakuten...såvida inte din läkare är generös, d.v.s. Jag önskar dig lycka till.
Citera
2005-11-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizotym
Det glada 60- och 70-talet är förbi, då man fick Valium utskrivet på löpande band. Om din läkare har en hatisk inställning till benso, vilket många läkare tycks ha idag, så kommer du förmodligen aldrig att få det utskrivet. Möjligtvis någon löjligt liten dos; 10 tabletter Sobril ā 10 mg, som skall räcka i 2 månader. Det tog mig 4 år innan jag fick bensodiazepiner utskrivet, trots att min panik/panikångest var av sådan natur att jag ofta svimmade. Och svimmade jag inte, så tillfogade jag mig själv smärta - allt för att fly tankarna.

Summa summarum: har du "fel" läkare så kommer denna att testa ALLT innan bensodiazepiner överhuvudtaget blir aktuellt; Remeron, SSRI, Atarax, Esucos, Theralen, Lergigan, Propavan, Seloken etc., etc., etc. Det tar en jävla tid att tröska sig igenom all denna dynga. En sak som talar till din nackdel är din ålder - läkarna skriver ogärna ut beroendeframkallande preparat i allmänhet, och till unga individer i synnerhet. Jag vill inte vara cynisk, men räkna med en lång tid (läs:många år) av medicin som inte hjälper, ångest, frekventa besök på psykakuten...såvida inte din läkare är generös, d.v.s. Jag önskar dig lycka till.

Okey tackar för upplysningen, Tror du att det kan vara en aning lättare hos psykologen? Går hos en psykolog också men hon vet att läkaren redan håller på å behandlar mig med medicin, Har iaf lagt märke till hennes fass häfte =) ,Men hon kanske inte tycker/tror att jag mår så dåligt, eftersom jag pratar som om jag vore speedad ,Kanske hon uppfattar mig som om att jag ändå mår "för bra" för att få någon medicin utskrivet av henne?
Citera
2005-11-08, 21:42
Medlem
socs avatar
Bara läkare som får skriva ut bensodiazepiner vad jag vet, så vad psykologen tycker spelar nog ingen större roll i det här sammanhanget.

Sömnproblem är ju vanliga i samband med depression och ångest. Kanske kan få något för det (iaf låtsasbenso: sonata/stilnoct/imovane)? Det kan ta lång tid inom sjukvårdssystemet innan man "kvalificerat" sig för benso, så du får ha tålamod.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in