• 1
  • 2
2005-10-28, 12:34
Medlem
Jag har minne av en händelse som inträffade för rätt länge sedan, kanske runt 15 år.
Det var en bilist som träffades och dödades av en kula från ett militärt skjutfält någonstans utanför Södertälje om jag inte missminner mig. Enligt vad tidningarna skrev (vet inte om det var hela sanningen) träffades mannen i tinningen, hade han haft sidorutan uppvevad hade han antagligen klarat sig.
Någon som minns händelsen? Länkar?

Sen undrar jag hur man lyckas skjuta så illa att kulan går ovanför vallen på skjutbanan. Kan det ha varit nån okynnesgrej som gick väldigt illa? Blev det några rättsliga påföljder efter händelsen?
Citera
2005-10-28, 12:37
Medlem
Engelbreckts avatar
Som jag minns berättelsen sköts det KSP stående på ett skjutfält vars skjutvall inte var dimensionerad för det. Vi fick höra berättelsen som avskräckande exempel i lumpen.
Citera
2005-10-28, 12:42
Medlem
ZätaGustavs avatar
Det var en övning i skjutning med KSP 58 från höften och den skedde inte på skjutbana utan i terrängen. Olyckligtvis - eller klantigt nog - i uppförsbacke!

Det föranledde en del ändringar i SäkI om jag inte missminner mig. Den dödade bilisten var också en värnpliktig men på permission från ett förband i Norrland.
Citera
2005-10-28, 12:43
Medlem
InkoPinkos avatar
Olyckan inträffade på ING1 utanför Södertälje.

När jag inför FN-tjänstgöring 1996 sköt KSP58 på den skjutbanan fick vi endast ladda 5 patroner i rad i banden, just p.g.a. den där olyckan.

Olyckan tror jag inträffade i början på 90-talet.
Citera
2005-10-28, 12:45
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaGustav
Det var en övning i skjutning med KSP 58 från höften och den skedde inte på skjutbana utan i terrängen. Olyckligtvis - eller klantigt nog - i uppförsbacke!

Det föranledde en del ändringar i SäkI om jag inte missminner mig. Den dödade bilisten var också en värnpliktig men på permission från ett förband i Norrland.
Aha... jag fick intrycket att olyckan skett vid skjutning på skjutbanan. Hursomhelt hade de infört en 5-skottsbegränsningn även på skjutbanan.
Citera
2005-10-28, 16:42
Medlem
Cobra Styles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaGustav

Vilket jävla ägghuvud kör skarpskytte från höften med en KSP ute i skogen ?!?! Tur de inte hittade 20 döda bärplockare och en skogsmulleklass .

låter för sjukt för att vara sant , men är väl tyvärr det .

När vi övade samma moment så köra vi med lösplugg .

Och sidorutan hade nog inte räddat honom från en 7,62:a . Inte ens s.k. pansarglass skyddar mot flera sådana .
Citera
2005-10-28, 16:43
Medlem
Vad jag har hört så var det på en skyttevall...

Förövrigt upptäckte bror min ett håll rakt genom ryggsäcken efter att de kört växelvis framryckning.... då tänker man nog också en tanke eller två
Citera
2005-10-28, 16:51
Medlem
HonkenLarssons avatar
Jag har skjutit hundratals kulor från høften med KSP58 i skogen vid ett øvningsfælt. Till det roliga hør att nær vi skulle læra oss att skjuta høftskott fick vi bara banda 5 kulor i føljd. Nær vi væl kunde fælla två "gubbar" saabmål på dom 5 skotten så var det fullfræs efter det.

Ett smart befæl hade satt upp två I16 mål (man drar upp målet med snøre) framfør en sten/klippa. Nær vi skøt mot det målet hørde man intresanta *tjiiiiing* *tjooooiiiing* *swiiiiiisch* efter några geomførande efter att befælet som ryckte i snøret fåt enn rikoschet som slog sønder en tand så fick vi flytta på målet. Så att ingen "som inte var lika hård" (enligt honom) børjar lipa. Han var med o drog i snøre hela øvningen dock.

Får man inte skjuta från høften med KSP længre?
Citera
2005-10-28, 17:28
Medlem
Engelbreckts avatar
När jag gjorde lumpen och fick historien berättad av befäl sa de att det finns några skjutfält som är godkända för stående skytte med KSP, men att det har blivit förbjudet på alla andra. Det var för övrigt när vi hade utbildning på KSP58 och skulle skjuta med den för första gången.
Citera
2005-10-28, 19:05
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonkenLarsson
Ett smart befæl hade satt upp två I16 mål (man drar upp målet med snøre) framfør en sten/klippa. Nær vi skøt mot det målet hørde man intresanta *tjiiiiing* *tjooooiiiing* *swiiiiiisch*

Jag har för mig att skotten gick igenom rutan på bilen men kommer inte ihåg exakt.
Citera
2005-10-28, 19:14
Medlem
bombas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illum

Jag har för mig att skotten gick igenom rutan på bilen men kommer inte ihåg exakt.
bilrutan var lite ner vevad hade rutan varit uppe hade snubben överlevt
Citera
2005-10-28, 20:54
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Är rätt säker på att det var -92. Den förlupna kulan lär ha färdats närmare fyra kilometer innan den träffade föraren i bilen, om jag minns tidningarna rätt. En på tio miljoner, om ens det... Expressen smaskade i alla fall i med rubriker: "Mördad av försvaret" eller något i den stilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in