• 1
  • 2
2005-10-25, 11:56
Medlem
TuXIs avatar
Hej på er...

Jag tänkte investera i en extern hårddisk då jag inte orkar dra med mig hela datorn när jag skall till min bror å tanka...

Jag har kikat lite, och de två modellerna som är aktuella är maxtor och laCie.. Det skall vara över 200gb, men inte mer än 250gb, det räcker för mig.

LaCie: http://www.datorbutiken.com/se/datas...Id=LAC300728EK
Står ju även bäst i test på den, så jag förmodar att den är helt okej.

Eller en maxtor på komplett: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313106&cks=PLS

Vet inte riktigt vilken jag skall välja, och på vilket ställe jag skall köpa den.
Skulle gärna vilja få den ganska snart, minns inte hur lång tid datorbutiken tar på sig att skicka.

Så, kom med lite kommentarer eller egna erfarenheter av hårddiskarna.
Citera
2005-10-25, 13:52
Medlem
Hej

köpte en Iomega 250 gb m. aluminiumskal och den har hittills fungerat utan probs. Har iofs inte pressat den speciellt hårt. Finns ex. på siba för 1300:-
Avstod Lacie pga de klagomål som kommit fram

/Pitch
Citera
2005-10-25, 15:42
Medlem
TuXIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pitch_blacker
Hej

köpte en Iomega 250 gb m. aluminiumskal och den har hittills fungerat utan probs. Har iofs inte pressat den speciellt hårt. Finns ex. på siba för 1300:-
Avstod Lacie pga de klagomål som kommit fram

/Pitch
Vad för klagomål?

jag har 2 bekanta som har en LaCie som tycker dom funkar jättebra.. det lutar åt en LaCie...
Citera
2005-10-25, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuXI
Vad för klagomål?

jag har 2 bekanta som har en LaCie som tycker dom funkar jättebra.. det lutar åt en LaCie...
Kolla här http://forum.flashback.info/scandina...ighlight=lacie
och på pricerunner.se så fattar du att den helt plötsligt slutar fungera och alla data är då borta. De verkar även ha dålig support när man försöker få den lagad eller en ny. Jag råder dig att INTE köpa en lacie.
Citera
2005-10-25, 17:35
Medlem
Seagates avatar
Jag har ganska stor erfarenhet av diverse externa diskar, och mycket riktigt har externa diskar en betydligt större tendens att gå sönder än interna (förmodligen värmerelaterat).
Den hårddisk som fungerat bäst och längst för mig, och som även har haft det bästa skalet är LaCie.

Seagates erfarenheter av LaCie:

* Hög livslängd.
* Snygg och stilren kabinett.
* Gummifötter under kabinetten = står som berg på bordet.
* Det går att stapla multipla LaCies ovanpå varandra utan att dessa rasar ner på bordet som med de flesta andra diskar.
* Mycket hård kabinett.
* Väldigt kompakt för att vara en 3.5"

Jag skulle alltså rekommendera att köpa en LaCie. Den enda "nackdelen" är väl att den medföljande USB-kabeln är ganska kort, så jag rekommenderar att du lägger till en extra USB-kabel för en sisådär 20 kr i varukorgen innan du beställer.

EDIT: Senast jag beställde från Datorbutiken.com brukade de ta cirka 1-2 veckor på sig. Hos Dustin.se har jag ett fåtal gånger fått sakerna dagen efter beställning, men oftast har det tagit mellan 2-3 dagar.
Citera
2005-10-26, 16:48
Medlem
TuXIs avatar
Tur att iaf Seagate kom med en bra recension... Mina 2 kompisar som även dom har en LaCie tycker att dom funkar bra..

Det blev faktiskt en LaCie.. Och pajjar den, så har man ju iaf 2 år garanti.

Jag beställde på JME-data. var ett av de billigare ställena.
Citera
2005-10-26, 20:07
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Tur att iaf Seagate kom med en bra recension... Mina 2 kompisar som även dom har en LaCie tycker att dom funkar bra..

Jag beställde på JME-data. var ett av de billigare ställena.

Finfint TuXI!

Fortsätt göra som jag säger så kanske jag skriver en rad om dig på min webbplats framöver.

Du beställde väl även en extra USB-kabel? Den medföljande är som sagt väldigt kort. Har du din disk högst 40-50 cm från datorlådan så ska det dock inte vara några problem, tror inte kabeln är mycket längre än så.
Citera
2005-10-27, 04:50
Medlem
TuXIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate
Finfint TuXI!

Fortsätt göra som jag säger så kanske jag skriver en rad om dig på min webbplats framöver.

Du beställde väl även en extra USB-kabel? Den medföljande är som sagt väldigt kort. Har du din disk högst 40-50 cm från datorlådan så ska det dock inte vara några problem, tror inte kabeln är mycket längre än så.
Nope, blev ingen USB-sladd, men detta får jag köpa i efterhand ifall det behövs. Tack för tipset iaf..
Citera
2005-10-27, 07:37
Bannlyst
Citat:

Skulle gärna se att du skrev en recension när du testat den till max
Citera
2005-10-27, 08:25
Medlem
TuXIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coreblast
Skulle gärna se att du skrev en recension när du testat den till max
haha.. Ja, det skall jag göra.

Hoppas nu bara att jag inte går samma öde tillmötes som många andra....
Citera
2005-10-27, 12:06
Bannlyst
Citat:
Hoppas nu bara att jag inte går samma öde tillmötes som många andra....

Vi får hoppas på det bästa helt enkelt
Citera
2005-10-27, 18:16
Medlem
Rans avatar
LaCien blir väldigt varm pg. chassit om jag inte har fel.

Kom nu ihåg att INTE låta dina diskar ladda 24/7, externa är inte gjorda för sådant! Har du den på 24/7 så går den antagligen sönder innom ett halvår.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in