2005-10-20, 15:00
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Lite sen tråd med tanke på att premiären var ett tag sedan men med brist på annat att göra...

Själv samlades vi fem friska pojkar som vanligtvis inte spottar i glaset eller räds för att testa något nytt (förutom homosex då ).

Vi dukade upp enligt lagens alla principer och följde tips om mild, mildare och mildast möjliga surfiléer med tanke på att vi var nybörjare, potatis, gräslök/gullök, snaps och gräddfil. Vi satt självklart utomhus och hade fina nybakade tunnbröd/-knäcke och såg verkligen fram emot det hela kort sagt - självklart med iskall snaps bredvid.

Efter öppnandet av första skurhinken lade sig den vämjeligaste odör fem friska pojkar någonsin har känt över trädgården, det kändes fan som alla världens bajjamajjor var tömda på gården. Detta var vi dock tveklöst förberedda på så det var bara att närma sig skitburken med gaffeln och pilla upp den första filéen:

- men va fan! Den ligger ju som en sönderjäst skitmört skrek någon förskräckt - det puttrar ju för sablans i burken som om den kokar!

Det här var det första tecknet på att något inte stod rätt till, åtminstone började vi smått tvivla och slängde burken för att gå på nästa och självklart upprepade sig historien som ovan så då var det bara att ta till kniven och bre den första och sista mackan med surströmming. Någonsin.

Fy helvete vilket skit, det smakar banne mig brottarsvett om den där surfisken, och om inte åsnepung var det enda alternativet skulle jag svälta. Det var en av de största besvikelserna i matväg någonsin, så jag undrar om det var någon som fick en lyckad premiär i år, gärna om det var första gången ni provade!
Citera
2005-10-20, 15:29
Medlem
Villons avatar
Handlar om tillvänjning, sen uppskattar man det hela efter ett tag. Tror inte att man tjänar på att bara var "nybörjare", kan vara bra med nån veteran som driver på lite.
Citera
2005-10-20, 15:33
Medlem
Själv hade jag utmärkta strömmingar dom gånger jag åt i somras. Man kan ha en fjolårets burk och en ny burk och jämföra...

Det verkar mystiskt det där, vissa burkar kan vara överjästa....helst skulle ni ha två olika fabrikat...

Skulle vilja ha varit med som expert i gamet. Ni kan ha haft extrem otur... det ska inte "koka" ur burken som hos er. ni kanske fick fjolårets som är okej att äta under sommaren före premiären i aug, eller parallelt. Men kan ha gått över bäst före datum. Åt ni nyligen alltså?

ALLTSÅ: det år spadet som luktar, plus renset. Strömmingarna luktar och framförallt ska smaka som en starkare typ av matjesill. strömmingen ska inte lukta skumt, bara starkt när den ligger där på tunnbrödet bland potatis rödlök och lite tomat och lite dill....mums
Citera
2005-10-20, 15:45
Medlem
Villons avatar
Detta för tankarna till en burk vi hade hemma för ett antal år sen... Det var ånt enomrt övertryck i burken att den börjat bli oval. Farsan fick öppna den med luftgeväret.
Citera
2005-10-20, 15:56
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Vi hade tre olika fabrikat och visst var det kanske så att burk nummer två var något bättre och vi körde endast filéer för att "vänja" in oss.

Det var dock inte fråga om någon mesighet utan med guds namn i ryggen och tio fingrar på bibeln så tryckte vi i oss en del av skiten, men det är någonting jag aldrig kommer att äta igen. Trist dock, eftersom det verkar vara en trevlig tradition.

Citat:
Farsan fick öppna den med luftgeväret

Ska jag öppna någon idag blir det med en AT4.
Citera
2005-10-20, 16:02
Medlem
Jag provade äta en gång. Det tror jag inte att jag kommer göra om, jag klarar mig fint utan rutten fisk i munnen.

Lukten är och var förjävlig. Men när jag sen kände den äckliga blöta halvsega konsistensen av fisken mot mina tänder och min gom så fick jag kväljningar och en halvminut senare tömde jag magen på dess innehåll i närmsta toalett.
Citera
2005-10-20, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marcy
1.Lukten är och var förjävlig.

2.Men när jag sen kände den äckliga blöta halvsega konsistensen av fisken mot mina tänder och min gom så fick jag kväljningar och en halvminut senare tömde jag magen på dess innehåll i närmsta toalett.

1. franska ostar kan lukta illa även dom....

2.Det som kallas "årets surströmming", den du äter på premiären har (nästan) samma konsistens som vilken fisk som helst typ sill av alla slag som inte är stekt eller kokad. Den har ju bara legat till sig i några månader. "Fjolårets" kan kännas lite mjuk det är sant.

Synd för R Mishap för tanken var god (att få tillfälle att snapsa!!), men alternativet i genren är väl egentligen bara kräftor, som är nog så trevligt, inom höstens traditioner (?). Men surströmming känns för mig mer redigt. Får man till den här delikatessen, mackan, med i grunden urbilliga bonnråvaror är det kanon. Det enda man behöver göra är att koka potatis, enklaste fest man kan göra i Sverige!!

Plus då snapsen på kylning. Eller om det är glasen man ska kyla...
Citera
2005-10-20, 16:36
Medlem
Balkongståarns avatar
Mmmmmmm, surströmming. Fan, så sugen jag blev nu.....
Citera
2005-10-20, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverent Mishap
Lite sen tråd med tanke på att premiären var ett tag sedan men med brist på annat att göra...

Själv samlades vi fem friska pojkar som vanligtvis inte spottar i glaset eller räds för att testa något nytt (förutom homosex då ).

Vi dukade upp enligt lagens alla principer och följde tips om mild, mildare och mildast möjliga surfiléer med tanke på att vi var nybörjare, potatis, gräslök/gullök, snaps och gräddfil. Vi satt självklart utomhus och hade fina nybakade tunnbröd/-knäcke och såg verkligen fram emot det hela kort sagt - självklart med iskall snaps bredvid.

Efter öppnandet av första skurhinken lade sig den vämjeligaste odör fem friska pojkar någonsin har känt över trädgården, det kändes fan som alla världens bajjamajjor var tömda på gården. Detta var vi dock tveklöst förberedda på så det var bara att närma sig skitburken med gaffeln och pilla upp den första filéen:

- men va fan! Den ligger ju som en sönderjäst skitmört skrek någon förskräckt - det puttrar ju för sablans i burken som om den kokar!

Det här var det första tecknet på att något inte stod rätt till, åtminstone började vi smått tvivla och slängde burken för att gå på nästa och självklart upprepade sig historien som ovan så då var det bara att ta till kniven och bre den första och sista mackan med surströmming. Någonsin.

Fy helvete vilket skit, det smakar banne mig brottarsvett om den där surfisken, och om inte åsnepung var det enda alternativet skulle jag svälta. Det var en av de största besvikelserna i matväg någonsin, så jag undrar om det var någon som fick en lyckad premiär i år, gärna om det var första gången ni provade!

Ni är helt enkelt ett gäng fjollor. Dags att ta upp det där med homosex till ny prövning.
Citera
2005-10-20, 18:17
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Ni är helt enkelt ett gäng fjollor. Dags att ta upp det där med homosex till ny prövning.

Hellre ringmuskelpillande än surströmming.
Citera
2005-10-20, 20:59
Medlem
hajkuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverent Mishap
Hellre ringmuskelpillande än surströmming.

Jepp, det är nog bättre att släppa ner brallorna än att äta rutten fisk.
Surströmming luktar inte endast för jävligt, det smakar ännu värre.
För 18 år sedan provade jag surströmming för första gången och har sedan dess ätit skiten vart enda år efter konstens alla regler. Jag har dessutom varit varje år i "Surströmmings Mekka", d.v.s. Ulvön och likt förbannat smakar det SKIT eller åtminstone 15 år gammal död mört. Oavsett hur man tillreder denna styggelse, så smakar det kadaver. Det enda jag vet som är äckligare är Islänsk surhaj.
Jag anser att man bör förbjuda surströmming och så kanske man slipper den odör som varje år lägger sig över Norrland.
Citera
2005-10-27, 11:14
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout

Synd för R Mishap för tanken var god (att få tillfälle att snapsa!!), men alternativet i genren är väl egentligen bara kräftor, som är nog så trevligt, inom höstens traditioner (?). Men surströmming känns för mig mer redigt. Får man till den här delikatessen, mackan, med i grunden urbilliga bonnråvaror är det kanon. Det enda man behöver göra är att koka potatis, enklaste fest man kan göra i Sverige!!

Sent svar.

Kräftor känns så sablans tråkigt varför vi hoppades på surströmmingen som ny tradition. Dessvärre gick det ju som det gick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in