Citat:
Ursprungligen postat av illum
Tänkte bara säga att du gör sporten en tjänst genom att använda termen dynamiskt skytte snarare än praktiskt skytte. Kommande lagförslag verkar ha synpunkter på "oetiskt skytte" och att civila inte ska få ägna sig åt "militära tjänsteskjutningar"..
Du har helt rätt, men som jag skrev tidigare i tråden, jag har inte skjutit på ett par år och min marknadsföring av sporten är inte "up to date", så jag kommer fortsättningsvis använda termen Dynamiskt skytte. Ännu en gång kan man bara konstatera hur verklighetsfrämmande våra lagstiftare är...
Citat:
Det finns gott om bra vapen för detta eftersom skyttet vunnit intresse hos tillverkare. Om jag börjar dynamiskt någon gång så väljer jag antagligen en Sig Sauer, kanske en P226 X-FIVE eller en Para Ordnance av någon limited-modell. Kaliber faller på 9mm eller .40 helt klart. Varför handikappa dig själv med en tyngre kaliber än nödvändigt typ 10mm eller .45 om du vill vinna eller träffa mycket vid snabb eldgivning?"..
Jag har en Glock 35 men trivs inte med .40 eller mindre kalibrar eller snarare gillar dem inte. Jag har inga som helst ambitioner att bli bäst i Sverige utan vill bara ha kul. Kanske kommer jag använda min Glock 21:a istället.
Citat:
10 mm är en ok kaliber men jag ser ingen anledning att ha den för skytte i Sverige. Den är i min mening mest ett alternativ till .45 eftersom den är lätt att ladda hårt plus att kulor (.40 går att använda) är billiga att få tag i. Ska du skjuta dynamiskt så välj 9 mm eller .40 vilket blir både billigare är enklare?"..
Du har helt rätt med 10 mm MEN, JAG GILLAR DEN mycket mer än .40 trots att jag har en Glock 35:a, därav min ambivalence. Min tveksamhet vore kanske mindre om jag hade som målsättning att bli bäst i Sverige, men jag vill bara ha kul OCH DYNAMISKT SKYTTE ÄR KUL.
Tack för de goda råden