• 1
  • 2
2005-10-17, 21:01
Medlem
hajkuus avatar
Efter flera års uppehåll tänkte jag börja skjuta praktiskt igen, men känner att jag behöver en ny pang. Jag har alltid skjutit standard eller modified, major. Är det någon som skjuter praktiskt här i forumet och kan rekommendera ett bra vapen. ( Jag gillar Glock och 10mm )men är öppen för alla förslag.
Tack på förhand
Citera
2005-10-17, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hajkuu
( Jag gillar Glock och 10mm )men är öppen för alla förslag.
Tack på förhand

Då så, en Glock 35 med ett par bra sikten (novak, Heinies) borde vara pangen för dig då?! alternativen borde vara CZ 75 IPSC eller om du har slantar över STI/SVI
Citera
2005-10-17, 23:48
Medlem
Citat:
Efter flera års uppehåll tänkte jag börja skjuta praktiskt igen, men känner att jag behöver en ny pang. Jag har alltid skjutit standard eller modified, major. Är det någon som skjuter praktiskt här i forumet och kan rekommendera ett bra vapen. ( Jag gillar Glock och 10mm )men är öppen för alla förslag.
Tack på förhand

Har hört tidigare att 10mm är en populär ammunition men inte riktigt förståt varför. Så jag skulle uppskatta om du ville motivera det.
Citera
2005-10-18, 01:42
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Har hört tidigare att 10mm är en populär ammunition men inte riktigt förståt varför.

Enligt vad jag har förstått togs den fram mer eller mindre på FBI:s begäran? De ville ha en kraftigare patron än den vanliga 9 mm Parabellum men inte fullt så kraftig som .45?
Citera
2005-10-18, 07:18
Medlem
hajkuus avatar
Citat:
Har hört tidigare att 10mm är en populär ammunition men inte riktigt förståt varför. Så jag skulle uppskatta om du ville motivera det.

Personligen gillar jag rekylen, den känns som .45 rekylen, ganska långsam och snäll. 10 mm har ju ofta en hyfsat tung kula, vilket jag tycker ger en mindre "snärtig" känsla än t.ex. 9x19 eller .40 SW Sen är det många som anser att den har bra "stopping power", men som vanlig hobby skytt är det nog viktigare att man trivs med rekylen och vapnet.
Citera
2005-10-18, 08:53
Medlem
10mm auto känns som lite för mycket av det goda, därav mitt val av .40 vapen. Det är inte svårt att förstå 10mm autos popularitet på den amerikanska marknaden om man tittar på vad patronen har för prestanda.
Citera
2005-10-18, 13:02
Medlem
Ok. Men om man går in på områden som precition då, hur är den då? Nu vet jag att det kan finnas stora skillnader mellan kulor av samma kaliber. Men som exempel så har ju .22 betydligt bättre precition än 9mm.
Citera
2005-10-18, 14:36
Medlem
dom skjuter lika illa allihop.
Citera
2005-10-18, 15:11
Medlem
hajkuus avatar
Citat:
Ok. Men om man går in på områden som precition då, hur är den då? Nu vet jag att det kan finnas stora skillnader mellan kulor av samma kaliber. Men som exempel så har ju .22 betydligt bättre precition än 9mm.

Man kan ju konstatera att samtliga kalibrar har bättre precision än vad jag har efter flera års uppehåll, skit bakom avtryckaren med andra ord..
En glock 35:a är ju inte förstahands valet om man ska stå och skjuta sportskytte på bana.
Men laddar man själv och får fram en bra laddning så blir precisionen förvånandsvärt bra i de lite större kalibrarna också (9mm och uppåt)
Kolla de som skjuter Magnumfält, de vet (oftast) hur man får bra precision i grövre kalibrar och är dessutom väldigt duktiga skyttar.
Citera
2005-10-18, 19:02
Medlem
illums avatar
Tänkte bara säga att du gör sporten en tjänst genom att använda termen dynamiskt skytte snarare än praktiskt skytte. Kommande lagförslag verkar ha synpunkter på "oetiskt skytte" och att civila inte ska få ägna sig åt "militära tjänsteskjutningar".

Det finns gott om bra vapen för detta eftersom skyttet vunnit intresse hos tillverkare. Om jag börjar dynamiskt någon gång så väljer jag antagligen en Sig Sauer, kanske en P226 X-FIVE eller en Para Ordnance av någon limited-modell. Kaliber faller på 9mm eller .40 helt klart. Varför handikappa dig själv med en tyngre kaliber än nödvändigt typ 10mm eller .45 om du vill vinna eller träffa mycket vid snabb eldgivning?

10 mm är en ok kaliber men jag ser ingen anledning att ha den för skytte i Sverige. Den är i min mening mest ett alternativ till .45 eftersom den är lätt att ladda hårt plus att kulor (.40 går att använda) är billiga att få tag i. Ska du skjuta dynamiskt så välj 9 mm eller .40 vilket blir både billigare är enklare.
Citera
2005-10-19, 00:13
Medlem
hajkuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Tänkte bara säga att du gör sporten en tjänst genom att använda termen dynamiskt skytte snarare än praktiskt skytte. Kommande lagförslag verkar ha synpunkter på "oetiskt skytte" och att civila inte ska få ägna sig åt "militära tjänsteskjutningar"..

Du har helt rätt, men som jag skrev tidigare i tråden, jag har inte skjutit på ett par år och min marknadsföring av sporten är inte "up to date", så jag kommer fortsättningsvis använda termen Dynamiskt skytte. Ännu en gång kan man bara konstatera hur verklighetsfrämmande våra lagstiftare är...

Citat:
Det finns gott om bra vapen för detta eftersom skyttet vunnit intresse hos tillverkare. Om jag börjar dynamiskt någon gång så väljer jag antagligen en Sig Sauer, kanske en P226 X-FIVE eller en Para Ordnance av någon limited-modell. Kaliber faller på 9mm eller .40 helt klart. Varför handikappa dig själv med en tyngre kaliber än nödvändigt typ 10mm eller .45 om du vill vinna eller träffa mycket vid snabb eldgivning?"..

Jag har en Glock 35 men trivs inte med .40 eller mindre kalibrar eller snarare gillar dem inte. Jag har inga som helst ambitioner att bli bäst i Sverige utan vill bara ha kul. Kanske kommer jag använda min Glock 21:a istället.

Citat:
10 mm är en ok kaliber men jag ser ingen anledning att ha den för skytte i Sverige. Den är i min mening mest ett alternativ till .45 eftersom den är lätt att ladda hårt plus att kulor (.40 går att använda) är billiga att få tag i. Ska du skjuta dynamiskt så välj 9 mm eller .40 vilket blir både billigare är enklare?"..

Du har helt rätt med 10 mm MEN, JAG GILLAR DEN mycket mer än .40 trots att jag har en Glock 35:a, därav min ambivalence. Min tveksamhet vore kanske mindre om jag hade som målsättning att bli bäst i Sverige, men jag vill bara ha kul OCH DYNAMISKT SKYTTE ÄR KUL.

Tack för de goda råden
Citera
2005-10-19, 09:28
Medlem
illums avatar
Citat:
Jag har inga som helst ambitioner att bli bäst i Sverige utan vill bara ha kul.
Ride on ride on ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in