2005-09-25, 22:06
Bannlyst
Blev jätteglad när jag äntligen efter 2,5 års utredningar av läkare och specialunderrsöknigar hit och dit, äntligen fick reda på att jag har BORDERLINE...

Men när man sätter sig och läser om det så, wips, kan det vara precis vad som helst.... !!!

Har du borderline? och hur yttrar sig dina besvär, och ännu mer hjälpsamt, vad gör du för att motverka det jobbiga i livet????

.
.
.
.
Citera
2005-09-25, 22:15
Medlem
Har jag missuppfattat hela skiten, eller är det inte så att man ÄR borderline vilket betyder att man typ är på gränsen till "nåt dåligt" (kommer inte på nåt bättre att skriva).
Citera
2005-09-25, 22:28
Medlem
Lastbils avatar
http://susning.nu/Borderline
Citera
2005-09-25, 23:17
Medlem
Ok, det var ungefär det jag trodde.
Citera
2005-09-26, 09:33
Ja, det har jag säkert. Har gått hos psykiatrin i 8 år o det började med "milda" diagnoser för att sedan bli allt allvarligare. I ungefärlig kronologisk ordning:

Social Fobi
Depression & Ångest
Uppmärksamhetsstörning, ADD
Narcissistisk Personlighetsstörning
Antisocial Personlighetsstörning
Borderline Personlighetsstörning
Schizoid Personlighetsstörning
Paranoid Personlighetsstörning
Pseudoneurotisk Melankoli
Icke-reggressiv Schizofreni
Pseudopsykopatisk Schizofreni (själv tycker jag detta låtter tuffast )

Fast idag är det ganska fastställt att jag har Asperger Syndrom, och inget annat. Har gjort EEG, CT-Scanning och skall göra en blodflödesmätning. Samt har jag gjort ett 15-tal olika tester.
Citera
2005-09-26, 09:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Ja, det har jag säkert. Har gått hos psykiatrin i 8 år o det började med "milda" diagnoser för att sedan bli allt allvarligare. I ungefärlig kronologisk ordning:

Social Fobi
Depression & Ångest
Uppmärksamhetsstörning, ADD
Narcissistisk Personlighetsstörning
Antisocial Personlighetsstörning
Borderline Personlighetsstörning
Schizoid Personlighetsstörning
Paranoid Personlighetsstörning
Pseudoneurotisk Melankoli
Icke-reggressiv Schizofreni
Pseudopsykopatisk Schizofreni (själv tycker jag detta låtter tuffast )

Fast idag är det ganska fastställt att jag har Asperger Syndrom, och inget annat. Har gjort EEG, CT-Scanning och skall göra en blodflödesmätning. Samt har jag gjort ett 15-tal olika tester.

Söker man på google efter Pseudopsykopatisk Schizofreni, så hittar man
http://forum.flashback.info/scandina...3&postcount=24
Du verkar vara den enda som fått denna dignos.
Att du skrev ett identiskt inlägg redan för två år sedan bekräftar diagnosen
Citera
2005-09-26, 11:41
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Söker man på google efter Pseudopsykopatisk Schizofreni, så hittar man
http://forum.flashback.info/scandina...3&postcount=24
Du verkar vara den enda som fått denna dignos.
Att du skrev ett identiskt inlägg redan för två år sedan bekräftar diagnosen
Ja, jag tror faktiskt att det heter något annat numera, men det kan enklast beskrivas som en form av borderline. Fast doktorn har skrivit just Pseudopsykopatisk Schizofreni i min journal iaf.

Men som sagt, det låter ju som man är värsta psycho-mördaren, om det nu är nått att tycka är kul? Det tycker jag iaf.
Citera
2005-09-26, 12:36
Medlem
StorMammas avatar
Ja.
Jag har borderline.

Har genomgått Dialektisk beteende terapi som ökat min livskvalitet betydligt.
Jag medicinerar med antidepressiva medel, och som punktinsats sömnpiller och någon lugnande.

Jag drabbas även av återkommande depressioner, och har en släng av social fobi.
Har skrivit en del om mina besvär, om du söker på ordet borderline så kommer nog en del av mina inlägg upp. ( jag är för lat för att skriva allt om igen.. )

Ibland har det hänt att jag blivit inlåst, som en fara för mig själv.
Jag har varit öppen om min diagnos här på fb, och tro mig, vi är fler än vad man kan tro.
Citera
2005-09-26, 12:47
Medlem
Subb[a]s avatar
Har antagligen en släng av de där...
Citera
2005-09-26, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma

Har genomgått Dialektisk beteende terapi som ökat min livskvalitet betydligt.

Jag har sökt på "borderline" flera gånger på forumet, men först nu kom det fram resultat... (förstår inte, men men)

På vilket sätt höjde du livskvaliten??? Jag ska snart få kallelse till en terapeft som ska gå igenom med mig vad jag ska välja för terapi...
kan vara bra att veta lite om de olika förslagen som jag kommer att få...
Citera
2005-09-26, 18:52
Medlem
Dialektisk beteendeterapi är det som visat sig ha absolut bäst resultat på just patienter med BPS. Det är den enda som egentligen visar ett klart högre positivt behandlingsresultat jämfört med andra behandlingsmodeller.

Dialektisk beteendeterapi är en utveckling av kognitiv beteendeterapi, den är väldigt intensiv och mycket strukturerad och inriktar sig som namnet antyder på att ändra beteenden, och primärt de destruktiva beteendena.

Om nån som genomgått DBT tycker att jag har fel så säg det gärna, det här är bara vad jag förstått av hur behandlingen ser ut.
Citera
2005-09-26, 19:04
Medlem
Jag hörde ett inslag på radion för nåt år sen som gick ut på att borderline är en "slaskdiagnos" som inte säger så mycket eftersom den är så oprecis. Den är en samling för sånt som inte kan fackas in på annat sätt. Psykiatrin har ju mycket modetermer och det här var väl ett ord som kom på tidigt 80-tal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in