• 1
  • 2
2005-09-24, 16:33
Medlem
Captain Ahabs avatar
Mina första riktiga spelminnen härstammar från slutet på 80-talet då familjen införskaffade den nya, superhotta Amigan - gudarnas val när det gällde datorer. Det är inte utan att man blir lite nostalgisk när man tänker på alla heta spel man hade kopierat upp från kompisarna.

Vi minns kanske titlar som:

The New Zealand story - plattformsspelet med kycklingen som sköt pilar. Mitt första spel och ett av mina favoritspel på den tiden.

Bubble bobble - de bubbelskjutande drakarna glömmer man inte i första taget. Lyckades aldrig klara spelet...påstås att sista banan var omöjlig? Nägon som vet?

Highway hawks - världens fulaste bilspel (man körde typ en brun Lada), men ändå underhållande på någon primalt sätt.

Mousetrap - det såg iaf kul ut när musen dog. Ännu ett spel jag aldrig klarade

Boulder dash - småkids som gräver i jorden, samlar diamanter och knuffar stenar i skallen på Pacman-wannabes. Låter det spännande? En gång i tiden var det det...

Dynamite Ducks - kommer ihåg hur vi tyckte att grafiken var urläcker...Kul att man kunde stå och ladda upp en smocka som blev hur stor som helst.

Ojojoj - listan kan göras lång. Känn er välkommna att dela med er av gamla minnen och favoriter bland Amiga 500:ans speltitlar.
Citera
2005-09-24, 17:22
Medlem
Stålfarfars avatar
Great Giana Sisters!!!! (eller som en i klassen sa: "Giana nazisters")

M1 Tank Platoon.

Their Finest Hour: The Battle of Britain

kommer nog på fler efterhand...
Citera
2005-09-24, 17:36
Medlem
SWIV
Over The Rainbow
PANG!
Gravity-Force
It Came From The Desert
James Pond II: RoboCod
Citera
2005-09-24, 17:59
Medlem
Giana Sisters och It came from the dessert är ju två givna favoriter, sen brukade jag spela Elite ganska mycket och Sim City (har för mig fanns till Amigan?)

Lemmings ofcourse!
Kings Quest
Leisure Suit Larry
Monkey Island
Pirates
Barbarian Brothers (?) 1 och två va? Eller var det C=64'an... Fan mitt minne suger, man choppade av varandra huvudet.. Askul iaf, kanske blandar ihop namnet med filmerna...
Hostages tror jag nåt lir hette som jag gillade, man var swat och skulle frita gisslan i hus.
Shufflepuck Cafe
Summer, Winter, California, Sex Games
Det fanns nåt sf lir med musik av Jarre oxå minns jag, men jag bara minns inte vad spelet heter..

Och va fan hette flyg simmet som var så jävla bäst!!! Arghh... Skitskön musik av crackergrupppen i början, nån som minns vad jag menar, hjälp! Man skulle landa på hangarfartyg o så flög man över Los Angeles, det gick att flyga under Golden Gate bron.
Citera
2005-09-24, 18:06
Medlem
Inremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Ahab
Mina första riktiga spelminnen härstammar från slutet på 80-talet då familjen införskaffade den nya, superhotta Amigan - gudarnas val när det gällde datorer. Det är inte utan att man blir lite nostalgisk när man tänker på alla heta spel man hade kopierat upp från kompisarna.

Vi minns kanske titlar som:

The New Zealand story - plattformsspelet med kycklingen som sköt pilar. Mitt första spel och ett av mina favoritspel på den tiden.

Bubble bobble - de bubbelskjutande drakarna glömmer man inte i första taget. Lyckades aldrig klara spelet...påstås att sista banan var omöjlig? Nägon som vet?

Highway hawks - världens fulaste bilspel (man körde typ en brun Lada), men ändå underhållande på någon primalt sätt.

Mousetrap - det såg iaf kul ut när musen dog. Ännu ett spel jag aldrig klarade

Boulder dash - småkids som gräver i jorden, samlar diamanter och knuffar stenar i skallen på Pacman-wannabes. Låter det spännande? En gång i tiden var det det...

Dynamite Ducks - kommer ihåg hur vi tyckte att grafiken var urläcker...Kul att man kunde stå och ladda upp en smocka som blev hur stor som helst.

Ojojoj - listan kan göras lång. Känn er välkommna att dela med er av gamla minnen och favoriter bland Amiga 500:ans speltitlar.

Min käre Captain Ahab. Jag kan meddela eder att undertecknad klarat Bubble Bobble ett flertal gånger...men det kräver givetvis sin man att utföra en sådan prestation...en sån här man: http://ualuealuealeuale.ytmnd.com/#

För övrigt så vill jag gratulera dig till din utmärkta spelsmak! Tycker emellertid att även Robocop och Dragonbreed förtjänar att nämnas i sammanhanget.
Citera
2005-09-24, 18:11
Medlem
Agent Coopers avatar
OJ oj oj! Så många fina minnen från denna underbara maskin!

För att bara nämna några guldklimpar:

Monkey Island 1 och 2
It came from the Desert
Hunter
Eye of the Beholder 1 och 2
Pirates
Silent Service 1 och 2
Lotus
Indiana Jones Faith of Atlantis
Gunship 2000
Citera
2005-09-24, 18:11
Medlem
TomiXs avatar
Robocop är mitt första spelminne. Spelade dock massa andra spel också men kommer icke ihåg namnen på dem.
Citera
2005-09-24, 18:18
Medlem
Just ja Lotus och Gunship, kult!

Another World får man inte glömma bort heller, imponerande grafik för sin tid.
Citera
2005-09-24, 18:25
Medlem
kyusss avatar
Moonstone, arkadslask med blod och svärd.

Police Quest samt Leisure Suit Larry (satt uppe hela nätter med polaren och försökte knulla den där horan på övervåningen )

Duck Tales, roliga quests om något!

B17 Flying Fortress, tror jag det hette. Man skaffade sig en flyglicens och gav sig sedan iväg för att kriga mot fienden.

Rainbow Island, var kul då men jävligt trist idag.

Röstemulatorn i Workbench som sade vad man skrev till den.

Vilka tider
Citera
2005-09-24, 18:27
Bannlyst
Flashback
Moonstone
Gunship 2000
Lotus III
Black Crypt
Civilization
Simon the Sorcerer
Indiana Jones and the Fate of Atlantis
Cruise for A Corpse
Pro Tennis Tour II
m.fl.
Citera
2005-09-24, 19:06
Medlem
fleuretys avatar
KickOff

Deja Vu/Uninvited osv...

och framför allt:

Speedball 2 - världens bästa spel nånsin.
Otroligt att ingen har nämnt det...
Citera
2005-09-24, 19:09
Medlem
Captain Ahabs avatar
Monkey Island 1 & 2 är fortfarande några av mina favoritlir tillsammans med Indiana jones and the fate of Atlantis. Lyckades komma över Monek 1 + 2 för några år sen och spelar dem fortfarande ibland. Guldlir! Indy IV är svårt att få tag på nuförtiden, men jag vill minnas att jag lånade ett ex av en svagsint kompis för nåt år sen.

Man är väl färgad av sin spelbakgrund... det är nog ingen tillfällighet att jag tycker att Fallout 1 & 2 är två av de bästa spelen genom tiderna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in