• 1
  • 2
2005-09-11, 12:32
Medlem
Kommer väl ihåg att så fort ett Nintendo 8-Bitars-spel inte fungerade (brus, grå skärm m m) så tog jag ur kassetten, blåste i öppningen, och satte i den igen. Tog ur kassetten, blåste i öppningen, och satte i den igen. Tog ur...

Det hela blev synonymt med TV-spelskulten för mig, lika synonymt som nattvarden är för en kristen gudstjänst. Det hela påminde om fotbollsspelare som gör korstecken innan de ger sig ut på plan, eller amerikanska fallskärmssoldater som skriker "Geronimo" innan de hoppar ut från planet.

Men nu undrar jag om det verkligen var det som var problemet? Eller var det helt slumpartade resultat, hade jag lika gärna kunnat sätta in, ta ut, sätta in o s v tills det fungerade?

Rokoko
Citera
2005-09-11, 12:35
Medlem
Ralfons avatar
Det sades väl att man blåste bort dammet, och det kanske kan hända...men i längden är det ingen bra lösning att blåsa då utandningsluften innehåller en del vatten och fukt är inte att rekomendera för spelens inre.
Citera
2005-09-11, 12:43
Medlem
Svitjods avatar
haha jag gjorde precis samma sak.saknar det där blåsandet lite faktiskt.
Citera
2005-09-11, 12:45
Medlem
storytellers avatar
Särskilt jobbigt blev det efter en stunds blåsande då man fick luftbrist och blev snurrig.
Citera
2005-09-11, 13:05
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Särskilt jobbigt blev det efter en stunds blåsande då man fick luftbrist och blev snurrig.

word
Citera
2005-09-11, 13:08
Medlem
Sun Rulers avatar
Inte så mycket ritual men jag och mina kompisar fascinerades av att även om strömsladden var urdragen så kunde den röda lampan lysa några sekunder på nintendot om man tryckte på On-knappen.
Citera
2005-09-11, 13:09
Medlem
Bråkmakarns avatar
Alla blåste ju! Jag kommer ihåg en gång när det inte funkade trots att jag blåste och stängde av och satt på nintendot. Då drog jag med fingret där jag vanligtvis brukade blåsa. Det gjorde ont och jag fick som ett brännmärke på fingret
Citera
2005-09-11, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Inte så mycket ritual men jag och mina kompisar fascinerades av att även om strömsladden var urdragen så kunde den röda lampan lysa några sekunder på nintendot om man tryckte på On-knappen.

Eller när man såg att det gick att spela med luckan öppen. Trollkonst!
Citera
2005-09-11, 16:00
Medlem
Spaders avatar
Blåsandet känner man igen.
Jag hade iof aldrig ett Nintendo men i början på 90-talet hade jag en Amiga CD32 Världens första spelkonsoll med 32bitars grafikstöd typ. Den kunde man kolla på film och hela skiten med. Farsan skaffa den bara nå veckor efter släppet i England.

Ibland så blev det väl problem med den, precis som med alla konsoller, och då fick man laga det genom att lyfta på luckan när skivan spann runt.

/Spader
Citera
2005-09-11, 16:01
Medlem
lowrides avatar
Lirka spelet inne i konsollen för att få det att funka är ju en ren konst
Citera
2005-09-11, 16:01
Medlem
Makehastes avatar
Ställa Playstationet på högkant när lasern började sjunga på sista versen... Det fungerade (tror jag) ett tag.
Citera
2005-09-11, 16:03
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Ställa Playstationet på högkant när lasern började sjunga på sista versen... Det fungerade (tror jag) ett tag.

Lär det ju göra?
Jag tiltade alltid hela datorn (PCn) förr när mina CDspelare gick sönder/började kärva.
Oftast så funkade denna metod

Tog nått år innan jag fattade att alla mina CD-roms gick sönder för att jag slog på chassit där CDn satt, och att det troligen vore bäst att sluta med det för att slippa tilt-ritualen.

/Spader
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in