2005-08-11, 20:56
Bannlyst
Har ni några bra anekdoter om hur ni kommer över så mycket som möjligt av era läkare....
Hade varit bra att få lite inspiration...hehe
Citera
2005-08-11, 21:25
Bannlyst
Beror på vad du vill ha...

Är det Benzos kan du dra en storry om att du har panikångest och inte vågar gå ut för att du är så rädd.
Läs på lite om panikångest innan. Säg att du haft det förut för några år sedan och det kommit tillbaka. Fick Stesolid och det hjälpte.
Provade SSRI preparat typ cipralex, men då vart det 100 ggr värre..

Dra storys om skiljamässa eller dödsfall i familjen.
Säg att du kämpat några veckor men nu vet jag inte vad jag ta mig till, orkar inte längre.
och så klart har du kraftiga sömnproblem.

Lycka till

/B
Citera
2005-08-11, 21:33
Medlem
Lukesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benzo_Man
Provade SSRI preparat typ cipralex, men då vart det 100 ggr värre../B
Nu vet jag ju inte hur länge du tog Cipralex, men det blir ju värre innan det blir bättre. Räkna med 4-6 veckor innan du får effekt och börjar må LITE bättre. Dessutom kan ju dosen behöva höjas/sänkas.
Citera
2005-08-11, 21:38
Medlem
Lukesters avatar
Ett alternativ om du fått något utskrivet är att inom kanske en eller två veckor ringa tillbaka till läkaren och berätta att du inte kan ta tabletterna p g a någon biverkning, be om något annat och vips har du dubbel uppsättning. T ex kan du ju säga att dina Imovane ger dig sådan fruktansvärd bitter smak i munnen att du inte kan dricka vatten på ett par dagar efteråt... Och få Stilnoct istället.
Citera
2005-08-12, 02:05
Medlem
Om du måste fråga kommer du aldrig veta.

Finns inga universiella tips, läkare är människor och människor kan manipuleras; dock får du välja mejsel efter skruv om du fattar liknelsen. Allt hänger på hur klipsk och avkännande man är.
Citera
2005-08-12, 02:20
Bannlyst
Ta som sagt reda på fakta om medicinen du vill ha utskriven samt dess användningsområden och dess substitut så brukar det ordna sig.
Citera
2005-08-12, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lukester
Nu vet jag ju inte hur länge du tog Cipralex, men det blir ju värre innan det blir bättre. Räkna med 4-6 veckor innan du får effekt och börjar må LITE bättre. Dessutom kan ju dosen behöva höjas/sänkas.

Jo jag vet, men det var bara ett tips på vad man kan säga till läkarn.
Citera
2005-08-12, 14:42
Medlem
SpiderJerusalems avatar
Jaså, så det är pga att folk sitter och blåljuger hos läkarna som jag inte får sömntabletter utskrivna, jag som behöver dem?! GAH!!!!!

*skaffar ny läkare*
Citera
2005-08-12, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderJerusalem
Jaså, så det är pga att folk sitter och blåljuger hos läkarna som jag inte får sömntabletter utskrivna, jag som behöver dem?! GAH!!!!!

*skaffar ny läkare*

Skulle inte kalla det blåljuga... Vissa läkare är ju helt galna med receptblocket, medans andra inte fattar hur det är att ha panikångest.
En av mina läkare skrev ut 5 mg sobril ! När jag mådde skit... Kollar man i Fass så är rekomenderad dos 15mg för vuxna!,
25 st 5 mg sobril tar slut på en eller två dagar..

/B
Citera
2005-08-12, 15:09
Medlem
SpiderJerusalems avatar
Jag håller med. Då jag fick en visdomstand utsliten med tillhörande infektion så tog vad det nu var för tabletter slut på 5 dagar. Grrrr. Den läkare jag har nu är helt galen. Det enda han skrivit ut var några lugnande tabletter som var ungefär lika effektiva som EN valerina forte.Han påstår även att alla sömnproblem kan åtgärdas genom att gå ut och gå och aktivera sig, kanske badminton? Det faktum att jag hade enorma sömnproblem även innan jag blev sjukskriven har tydligen inte med saken att göra, inte då. Jag får vackert hålla käften. Men vi får se, det vankas faktiskt ny läkare inom en månad. Håll tummarna....

Lycka till, ni andra, med era piller. *snyft*
Citera
2005-08-16, 15:46
Medlem
Rekommenderas bäst när ni är utomlands, till exempel Finland. Var där ipå semester, och blev sugen på att försöka fixa Stilnoct. Eftersom det sägs vara ganska enkelt och fixa läkemedel i Finland. Men det beror såklart på vilka städer eller byor! Åkte iallafall till en ganska liten by, och gick rakt till reception och sa att jag måste akut träffa en läkare eller syster. Fick träffa en syster, babblade om mina sömnproblem, och så jag ljög friskt att jag hade fått olika sömntabletter från en läkare i Sverige. Och att de flesta funkade inte på mig, och tyckte att Stilnoct var den som passa mig bäst.. Och att min semester skulle vara helt förstört om jag kan inte få sömn på nätter. Hon bara liksom kollade lite igenom Zolpidems (Stilnoct) biverkningar, sedan skrev ut ett recept 20 stycken Zolpidem 10 mg

Jag sparar självklart receptet, sedan träffade en läkare här på Sverige. Då jag visade helt enkelt receptet som bevis, och så han skriver nu alltid ut Stilnoct till mig

Det är alltså bara ett tips till er som kanske ska utomlands. Kan också säga att min farsa som är psykiskt sjuk fick med sig massiv Xanor till Finland. Men han "behövde" mer, och fixade yttligare 50 stycken Xanor genom telefonen Men kanske så enkelt är det inte..

Får beklaga lite för mina slarviga stavningar, är inte nykter dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in