• 1
  • 2
2005-08-03, 10:30
Medlem
Sun Rulers avatar
Detta ämne är något som intresserat mig väldigt mycket. Tro det eller ej men jag har flera goda vänner i USA som är aktiva medlemmar inom Nation of Islam och en av mina närmaste, Muhammad Zahir äter endast två gånger per vecka och gjort så flera år. Hade man inte träffat honom skulle man tro att det var en utmärglad benget med hälsovärden som vilken dag som helst skulle leda till hans död men icke sade nicke.

Han styrketränar och springer 5ggr per vecka. För att optimera andningen använder han sig av andningstekniker han lärt sig genom Qigong. Han äter på torsdagar och söndagar. Hans kost består till stor del av grönsaker, vitlök, lök, morötter, lax, sardiner , navy beans, olika renande te', undviker salt, de enda mejeriprodukterna han äter är getost och getmjölk. Han dricker dock vatten varje dag i rikliga mängder samt använder olika mineral- och organiska vitamintillskott dagligen.

Han visade mig sina läkarjournaler för jag hade väldigt svårt att tro att han kunde må bra med tanke på hans strikta matvanor men även om jag inte förstod allt så såg jag att han var i mycket bättre form än mig.

Innan han började med detta åt han ett mål per dag. Har även träffat flera andra som äter endast en gång per dag eller varannan dag. Det skall sägas att alla såg vältränade och välmående ut. För mig som är matad med information om att man måste äta med jämna mellanrum annars mår kroppen dålig så var det här en enda stor chock.

Dock insisterade de på att man måste läsa på väldigt mycket innan man påbörjar en sådan diet, lära sig om sin kropps behov av alla vitaminer och mineraler...

Jag säger bara om ni ursäktar mitt grova språk: WHAT A FUCK???
Citera
2005-08-03, 13:13
Medlem
m68s avatar
Då undrar jag var vitsen är med att göra så? Kostar maten så mycket i Usa
Citera
2005-08-03, 13:15
Medlem
NoHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m68
Då undrar jag var vitsen är med att göra så? Kostar maten så mycket i Usa

Tydligen.. tokdyrt
Citera
2005-08-03, 13:17
Bannlyst
Intressant!

Vad var orsaken till att dina vänner åt på det här sättet? Hälsoaspekter? Eller att det blir billigare?
Citera
2005-08-03, 13:28
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnbåge
Intressant!

Vad var orsaken till att dina vänner åt på det här sättet? Hälsoaspekter? Eller att det blir billigare?

Finner detta också väldigt intressant. De gör det av hälsoaspekter främst, det ekonomiska är sekundärt. Deras främsta budbärare av Allah's lära är Elijah Muhammad, mannen på min avatar och han har skrivit böcker om fördelarna till varför man bör bara äta en gång per dag eller ännu mindre.

Här är länkar till dessa böcker:

http://www.farrakhanfactor.com/htetl...L1/htetl1.html

http://www.farrakhanfactor.com/htetl...L2/htetl2.html
Citera
2005-08-03, 15:22
Bannlyst
En person som äter varje dag behöver inga vitamin- och mineraltillskott. Om hans diet är så nyttig så skulle han heller inte behöva det.

Jag skulle inte göra det även om det var det nyttigaste i världen, för hur kul är det att leva så? Vad är det för mening med att leva några år längre om man ändå måste försaka så mycket av livets goda? Jag dör hellre när jag är 60, efter att ha ätit mig till hälften genom en halvkilos medium rare, kolgrillad rib-eye steak med barbecuesås.
Citera
2005-08-03, 15:35
Medlem
Mysonoxens avatar
Allt beror som så mycket annat på din dna-sammansättning och din hälsa i övrigt. En diabetiker skulle snabbt dö om han bara åt två ggr i veckan.
Citera
2005-08-03, 16:09
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Allt beror som så mycket annat på din dna-sammansättning och din hälsa i övrigt. En diabetiker skulle snabbt dö om han bara åt två ggr i veckan.

Är inte så insatt men jag trodde inte kroppen skulle orka med en sådan diet och dessutom träna 5 ggr per vecka och de är inga dåliga pass han kör heller. Har ett rum hemma inrett till gym med löpband och allt.
Citera
2005-08-03, 16:10
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticEnquirer
En person som äter varje dag behöver inga vitamin- och mineraltillskott. Om hans diet är så nyttig så skulle han heller inte behöva det.

Jag skulle inte göra det även om det var det nyttigaste i världen, för hur kul är det att leva så? Vad är det för mening med att leva några år längre om man ändå måste försaka så mycket av livets goda? Jag dör hellre när jag är 60, efter att ha ätit mig till hälften genom en halvkilos medium rare, kolgrillad rib-eye steak med barbecuesås.

Skulle inte heller vilja leva så, man skulle försaka så många goda matupplevelser. Men han mår ju uppenbarligen väldigt bra, jag får det inte att gå ihop.
Citera
2005-08-03, 16:15
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Är inte så insatt men jag trodde inte kroppen skulle orka med en sådan diet och dessutom träna 5 ggr per vecka och de är inga dåliga pass han kör heller. Har ett rum hemma inrett till gym med löpband och allt.

Kroppen är ju så att säga möjlig att inställa. Hans kropp har förmodligen vant sig vid att det råder brist på näring och anpassat sig till detta.

När en annan gymmade liknande pass under sin mest aktiva tid på 80-talet käkade jag tre ggr om dagen plus mellanmål däremellan så det är häpnadsväckande att han klarar sånt, men jag misstänker att om han skulle börja med att käka rejäla brakmiddagar dagligen skulle kroppen säga ifrån på ett mycket drastiskt sätt. Sånt kan i värsta fall leda till döden...
Citera
2005-08-03, 16:20
Medlem
Son of Jamins avatar
Man måste dock gå upp mycket i vikt ifall man gick från att äta 2 ggr per vecka till varje dag. Kroppen skulle nog få en smärre chock!
Citera
2005-08-03, 16:39
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Kroppen är ju så att säga möjlig att inställa. Hans kropp har förmodligen vant sig vid att det råder brist på näring och anpassat sig till detta.

När en annan gymmade liknande pass under sin mest aktiva tid på 80-talet käkade jag tre ggr om dagen plus mellanmål däremellan så det är häpnadsväckande att han klarar sånt, men jag misstänker att om han skulle börja med att käka rejäla brakmiddagar dagligen skulle kroppen säga ifrån på ett mycket drastiskt sätt. Sånt kan i värsta fall leda till döden...

Imponerande att kroppen är så pass anpassningsbar. Det var dock en gradvis process att gå till två måltider per vecka. Han har även märkt av förändrade sinnesstämningar, mer förlåtande och respektfull (mot alla utom de som hånar Elijah Muhammad och den vite djävulen har han inte mycket övers för). Dessutom har en förbättrad koncentrationsförmåga, tro't eller ej.

Dock har han tappat intresset för mat, visst, maten smakar bra när väl äter men han känner inget sug efter den. Han försöker anpassa sina dagar så de mest ansträngande dagarna följs av en dag då han äter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in