• 1
  • 2
2005-07-11, 23:18
Medlem
jag gick förbi en affär som sålde 1kg råtobak för 149 kr idag.. men jag röker inte själv men undrar bara vad det är för nåt? typ tobaksblad bara eller?? vad har mand et till??
Citera
2005-07-15, 19:08
Bannlyst
antagligen till det du vill ha det till. antingen så kan u ju mala ner det och hälla massa salt i och göra snus av skiten.. ellerlåta det torka och göra både rull-cigg och ciggarer.. eller mala ner och skita i saltet och hälla i lite pepparmintsolja och blanda och mala tills det blir som ett pulver.. d har du skaffat dej snuff.. varse god och välj.. nån som har fler förslag?
Citera
2005-07-16, 15:31
Medlem
Quickshares avatar
någon som vet vart man kan köpa råtobak i skåne???
Citera
2005-07-16, 17:06
Medlem
Grindbusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quickshare
någon som vet vart man kan köpa råtobak i skåne???
de bruna statiolet
Citera
2006-01-21, 17:43
Medlem
Quickshares avatar
okejj och vad är det för nått??
Citera
2006-01-21, 21:45
Medlem
darws avatar
Råtobak är en stor kaka av tobaksblad av en sort. Den har lagrats och pressats på olika vis och torkats lagom mycket. Den skär man på olika vis i en maskin beroende på vad man ska ha den till. De vanligaste snitten är strimlor av olika längd och tjocklek. Ett par lite ovanligare är små kuber och tunna kakor "flake cut".

Råtobak finns också som flätor och rullar men det är ovanligare.

Ska du göra snuff så torkar du det så gott som helt, sen maler o maler du tills det blir ett puder.

Snus: mal grovt till fint, salta och fukta.

Cigg: skär tunna strimlor inte för långa. Tobaken ska torka lite grann.

Cigarr: skär strimlor efter tycke och smak. Rulla i hela tobaksblad (tänk på att smaken på det bladet kommer med i smakupplevelsen) om du kan få tag i det annars papper avsett för cigarr. Det borde finnas papper gjort på tobak precis som det finns papper gjort på hampa. Tobaken ska vara lite fuktig.

Pipa: Skär det precis hur du vill. Tobaken ska vara lite fuktig. Ett tips är att skära det i drygt 1mm tjocka strimlor ca 2cm långa. Då får man en relativt långsamglödande = sval rök. Grövre ger svalare men är svårare att hålla vid liv.

Köp gärna olika sorter (klaga inte på stavningen): lite torrare burley och virginia, söta cavendish (mörkare e sötare) är de viktigaste grundpelarna i en god blandning enligt mig.

Engelsk blandning:
Du kan krydda blandningen med en kryddig tobak. Den kryddiga tobaken kommer från de näringsfattiga markerna i länderna kring östra medelhavet, Grekland, Makedonien, Turkiet med flera. De har nästan ingen nikotin pga bristen på kväve. Ett exempel är den vanligaste laitika. Endast en liten del av blandningen ska bestå av kryddig tobak.

Orientalisk blandning:
Som engelsk men med större del kryddig tobak.

Dansk blandning:
Du kan smaksätta alla sorter med vad du vill om du vill. Vanligaste smaksättaren är olika sprit- och likörsorter: rom, whiskey, cognac, amaretto, creme de ment med flera.

Sitt ner och njut av ditt skapande utan att utsättas för hundralast giftiga tillsatser för att tex ciggen inte ska slockna om du inte suger på den på ett tag precis som en fin cigarr eller pipa.

Sist men inte minst, fråga tobakshandlarn när du handlar det. För tobaksfinsmakare är ett släkte för sig, riktigt trevliga, hjälpsamma och öppna.
Citera
2006-01-22, 22:59
Medlem
Quickshares avatar
ingen som vet vart i skåne man kan handla det då? eller går det och beställa på nätet eller nått??
Citera
2006-01-22, 23:44
Medlem
Lambis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quickshare
ingen som vet vart i skåne man kan handla det då? eller går det och beställa på nätet eller nått??
Köp det på nätet http://www.tilbudet.nu/ SNABBA leveranser och riktigt bra kvalité.
Köpte 3 x 200g därifrån när jag var 14 haha. Min mormor hittade allt och gav mig en utskällning.
Köp till cigaretthylsor så du kan göra egna cigg. Det blev hyffsat bra. Och glöm inte att köpa till en cigarettmaskin så det blir fint.

Allting finns på hemsidan.
Citera
2006-01-23, 17:28
Medlem
kraftfoders avatar
Råtobak

Råtobak kan man inte "använda" rakt-upp-och-ner..

Råtobak är precis som det låter, RÅ TOBAK.
Råtobak är skattefri, tullen släpper det igenom hur lätt som helst, tja, råtobak är råtobak! Den som köper råtobak (som jag läst tidigare i tråden) i 200 gram eller liknande, är bra rolig.. Som vi säger i Gröteborg.
Råtobak säljs PER TON, inte i gram!

Den som är riktigt riktigt snål, odlar tobak hemma på tomten/ på åkern. Japp, tobak går utmärkt att odla i Sverige. "KRAV"-odlat kan det till och med bli.. Under kriget odlades i princip all tobak som röktes i Sverige i Sverige.
Stockholm är typ "övre gränsen" där man kan odla tobak. I Skåne ("sveriges virginia") går det utmärkt. Även i Göteborg.

Jag har testat, och jag kan säga att jag blev snurrigare i skallen av de hemodlade cigarretterna än av de köpta! Tja, näst intill dyngrak!
(Och, ja, det var tobak, inte hampa!)

PS: Råtobak skall både jäsas och torkas innan det går att röka!
Citera
2006-01-23, 22:48
Medlem
Quickshares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lambi
Köp det på nätet http://www.tilbudet.nu/ SNABBA leveranser och riktigt bra kvalité.
Köpte 3 x 200g därifrån när jag var 14 haha. Min mormor hittade allt och gav mig en utskällning.
Köp till cigaretthylsor så du kan göra egna cigg. Det blev hyffsat bra. Och glöm inte att köpa till en cigarettmaskin så det blir fint.

Allting finns på hemsidan.

Tänkte gör snuff på det
Citera
2006-01-24, 17:18
Medlem
darws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Råtobak kan man inte "använda" rakt-upp-och-ner..

Råtobak är precis som det låter, RÅ TOBAK.
Råtobak är skattefri, tullen släpper det igenom hur lätt som helst, tja, råtobak är råtobak! Den som köper råtobak (som jag läst tidigare i tråden) i 200 gram eller liknande, är bra rolig.. Som vi säger i Gröteborg.
Råtobak säljs PER TON, inte i gram!

Den som är riktigt riktigt snål, odlar tobak hemma på tomten/ på åkern. Japp, tobak går utmärkt att odla i Sverige. "KRAV"-odlat kan det till och med bli.. Under kriget odlades i princip all tobak som röktes i Sverige i Sverige.
Stockholm är typ "övre gränsen" där man kan odla tobak. I Skåne ("sveriges virginia") går det utmärkt. Även i Göteborg.

Jag har testat, och jag kan säga att jag blev snurrigare i skallen av de hemodlade cigarretterna än av de köpta! Tja, näst intill dyngrak!
(Och, ja, det var tobak, inte hampa!)

PS: Råtobak skall både jäsas och torkas innan det går att röka!
Råtobak och rå tobak är inte samma sak.
Citera
2008-07-13, 21:00
Medlem
Zickan_s avatar
Tänkte testa att beställa hem lite råtobak å grejjer! Men eftersom att jag inte kan något om detta så har jag lite frågor!

Vilken sida är billigast?
Vilka verktyg bör jag köpa för att göra egna cigaretter?
Kan man smaksätta så att tobaken smakar ungefär som tobaken tillvattenpipor?
Vilken tobak är bäst/mest prisvärd?

Några tips?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här