• 1
  • 2
2005-07-09, 15:17
Bannlyst
Ifrågasätt allt , logiken, fysiken, tiden, universum, människan, allt. Man kan omöjligen vara säker på något, det du ser, det du känner, det du drömmer, det du hör, det du fantiserar om, inget kan du vara säker på. Nedan följer några ytters slumpmässiga samt abstrakta exepel som jag skrivit på en höfft helt improviserat i pedagosgiskt syffte:

-Vi är bakterier som drömmer, våra liv är drömmar.

-Det finns igen 1:a, inget "singular", vi har ett organ som gör att vi kan se en sak men egentligen finns en verklig spegelbild av exakt allt.

-Inget existerar allt är en illusion varken universum eller människan finns, allt är tomhet.

Sannolikehten att senarierna ovan stämmer är ytterst liten, minimal. Men ifrågasätt då sannolikhten. I det fallet blir allt möjligt och allt omöjligt. Allt går att ifrågasätta, det blir omöjligt att vara säker på något eller överhuvud taget veta något. Allt är möjlit samtidigt som allt är omöjligt. Alla filosofier alla teorier allt vi tror oss veta, allt ifrågasätts. Man vet INGET. Oändliga möjlighter utan sannolikhet leder till total ovetskap.

.

ifrågasätt denna teori

.
Citera
2005-07-09, 17:03
Medlem
Zog Ruless avatar
Det är jobbigt att ifrågasätta allt men det är bra att vara ifrågasättande.
Citera
2005-07-11, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av da Silva
I

ifrågasätt denna teori.

okej
Citera
2005-07-12, 07:53
Medlem
Citat:
Ifrågasätt allt , logiken, fysiken, tiden, universum, människan, allt. Man kan omöjligen vara säker på något, det du ser, det du känner, det du drömmer, det du hör, det du fantiserar om, inget kan du vara säker på. Nedan följer några ytters slumpmässiga samt abstrakta exepel som jag skrivit på en höfft helt improviserat i pedagosgiskt syffte:

-Det finns igen 1:a, inget "singular", vi har ett organ som gör att vi kan se en sak men egentligen finns en verklig spegelbild av exakt allt.

-Inget existerar allt är en illusion varken universum eller människan finns, allt är tomhet.

Sannolikehten att senarierna ovan stämmer är ytterst liten, minimal. Men ifrågasätt då sannolikhten. I det fallet blir allt möjligt och allt omöjligt. Allt går att ifrågasätta, det blir omöjligt att vara säker på något eller överhuvud taget veta något. Allt är möjlit samtidigt som allt är omöjligt. Alla filosofier alla teorier allt vi tror oss veta, allt ifrågasätts. Man vet INGET. Oändliga möjlighter utan sannolikhet leder till total ovetskap.

.

ifrågasätt denna teori

.
Jag tror inte människan klarar av att ifrågasätta allt. Tillslut blir det stopp.
Citera
2005-07-12, 10:15
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Jag ifrågasätter om dina filosofiska funderingar klarar sig utan att du läser Descartes.
Citera
2005-07-12, 13:35
Medlem
frostflakes avatar
Jag ifrågasätter härmed trådstartarens kunskaper i rättskrivning.
Citera
2005-07-13, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frostflake
Jag ifrågasätter härmed trådstartarens kunskaper i rättskrivning.
Hör absolut inte hit.
Citera
2005-07-13, 16:09
Medlem
Citat:

.

ifrågasätt denna teori

.
Det är ingen teori.
Citera
2005-07-13, 17:00
Medlem
Djävulens avatar
Citat:
Ifrågasätt allt , logiken, fysiken, tiden, universum, människan, allt. Man kan omöjligen vara säker på något, det du ser, det du känner, det du drömmer, det du hör, det du fantiserar om, inget kan du vara säker på. Nedan följer några ytters slumpmässiga samt abstrakta exepel som jag skrivit på en höfft helt improviserat i pedagosgiskt syffte: .

Det där filosofiska: Om du tycker att allt kan ifrågasättas ( vilket det i o för sig kan ) så beror det ju på vad du har ätit. Vet du inte det? T ex om du äter fet lax + olivolja då blir man ju sinnesjuk. Det säger ju säg självt eller hur? Men då kan det ju i o för sig fungera förutsatt att det är vildlax, o s v. ( Det måste jag testa idag ) Förstår du vad jag menar?
Citera
2005-07-14, 00:56
Jo den här grejen med illusion är min favorit "svar". Antal hinduister som "rest i tiden" genom astralmeditation hävdar samma sak: "tiden existerar inte, det förflutna, nuet, de okända sker samtidigt". Nu ska ja inte disskutera mer de här ja anser att all filosofi leder ut på en o samma "huvud vägen", ja har inte tid(för det existerar inte) med att sammanfatta alla mina tankar så ja ska inte skriva mer på den här tråden.
Citera
2005-07-19, 23:00
Så brukar jag faktist tänka. Ibland brukar jag få för mig att alla ser verkligheten på olika sätt. T.ex. så är det bara jag som ser bokstaven o som rund. När jag säger att den är rund till någon annan, så håller den med mig, men det är för att den hör ordet rund som fyrkantig, som den ser den. Osv, osv.
Allt det där spelar ju ingen roll och det skulle aldrig gå att ta reda på om det är så eller inte, men det är en kul tanke.. <:
Citera
2005-07-19, 23:07
Medlem
Hednings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbelias
Så brukar jag faktist tänka. Ibland brukar jag få för mig att alla ser verkligheten på olika sätt. T.ex. så är det bara jag som ser bokstaven o som rund. När jag säger att den är rund till någon annan, så håller den med mig, men det är för att den hör ordet rund som fyrkantig, som den ser den. Osv, osv.
Allt det där spelar ju ingen roll och det skulle aldrig gå att ta reda på om det är så eller inte, men det är en kul tanke.. <:

:shoot2: Sofist.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in