• 1
  • 2
2005-06-28, 22:52
Medlem
LadyTieras avatar
Denna skriver vi själva. skriv in vad ni kan och som är relvevant, vad som är fel och vad som ska läggas till så bygger vi detta tillsammans med länkar innom forumet och på vårt vis.

inläggen kommer att raderas och läggas till i tråden (ibland lägger vi till lite och raderar, rättar stavfel)med ert nick längst ner i tråden, vill ni inte bli omnämda i tråden så skriv det i ert inlägg

Vad är skillnaden på hasch och marijuana?

Marijuana har många olika namn, gräs, weed, grönt, majja osv. Riktig marijuana skall bestå av blomställningarna på dom feminina plantorna av växten Cannabis. Dessa kallas "buds" och är den mest potenta delen av växten. Om det är riktigt bra marijuana så kan man ofta se kristaller
av THC över budsen och ibland även på bladen runtomkring. Tyvärr så är mycket av det gräset vi röker här i Sverige inte dom renodlade buds som man är ute efter utan det är en salig röra av blad, kvistar, frön och buds som har malts ner och pressats ihop. Detta gör att THC-styrkan sällan
ligger över 5 % på detta så kallade "bush-weed". Rena buds kan ha ett THC-innehåll på nästan 20 % om odling och kurering har skett på rätt sätt
Det mesta "kvalitétsweed" kommer antingen från hemmaodlare i Sverige eller från Holland medan ”bush-weed" är import från sydligare breddgrader.

Hasch är oftast den THC-bemängda kådan från växten Cannabis. Det kommer oftast i två tappningar, "ljust-hasch" eller "mörkt-hasch". Det ljusa
haschet är oftast det svagaste och är det absolut vanligaste i Sverige. Det kommer i form och ljusbruna kakor som varierar i konsistens i alltifrån stenhårt till nästan degigt. THC-halten varierar mellan 5-30 %, men gissningsvis så liggen "standard" runt 10 %. Det ljusa haschet framställs igenom att dom skördade cannabisplantorna skakas så att TCH-kristaller ramlar av och till detta tillsätts olika bindemedel (allt ifrån gamla bildäck till hascholja) och pressas sedan till kakor. Myten om att kamelbajs skulle användas kan rätt snabbt avfärdas (varför använda kamelbajs när du har X-antal ton oanvändbart växtmaterial från din skörd att blanda ut med?). Eventuellt så stämplas även haschet för att man skall ha en möjlighet att känna igen det och på så sätt bygga sig ett "varumärke". I regel kan man säja att stämplat hasch är bättre än ostämplat. Mörkthasch är betydligt mer tidskrävande men ger ett betydligt bättre resultat. Detta görs igenom att man gnuggar sina händer mot plantan och på så sätt tar tillvara på kådan, som snart börjar bilda en liten boll i handflatan på skördaren (som när man bakar bullar). Detta hasch kan hålla upp till 60 % TCH-halt och har oftast konsistensen av kåda (vilket faktiskt är precis vad det är).

Hascholja är ett extrakt av dom psykoaktiva ämnena men hjälp av olika lösningsmedel (aceton och butan är dom vanligaste). Detta kommer som en trögflytande olja och kan innehålla så mycket som 80% THC. Hascholja är inte speciellt vanligt.

Det finns många myter om hasch och marijuana. För det första är det exakt samma psykoaktiva ämnen i dom, det är bara formen som är något olika. Hasch och gräs är precis lika farligt/ofarligt och det är bara fjortisar som får för sig att hasch är farligare.

Det faktum att många uppfattar hasch som mera "neråt" beror på det faktum att det mesta hasch som kommer till Sverige kommer ifrån Marocko där det mest odlas Cannabis Indica, som är känt att ge mera "nedåtrus". Skulle du få hasch gjort på Cannabis sativa så kommer det att vara lika mycket "uppåt" som om du rökte dom rena budsen.

Vad skall jag betalar för cannabis?

Priset på cannabis varierar beroende på vart i landet du bor och vilka kontakter du har. Det jag kommer ta upp har är rimliga priser i storstadsregionerna (Göteborg, Stockholm, Malmö). Detta gäller om du har en fast dealer och inte köper ”på gatan”. Då kan du oftast räkna med ca. 30% högre pris samt en stor risk att bli blåst.

Hasch.
Standard 300/5g
Bubbel 400/5g
Afghan el liknande 500/5g

Standard är som det låter, brunt, halvhårt och du blir bäng på det. Bubbel är i regel mjukt och fint samt bubblar när du eldar på det. Afghan har jag aldrig stött på så det kan jag inte uttala mig om men det skall vara svart mjukt och fint

Gräs
Standard ”bush-weed” 250-300/5g
“Över standard” 400/5g
Homegrown/Strain 500/5g

Standard är oftast hela plantan nermalen och brukar innehålla kvistar och frön, verkligen inte värt priset så köp inte. Över standard är oftast nåt lustigt mellanting, ser ut som standardgräs men du blir rätt gött bäng på det. Homegrown/strain skall bara bestå av buds och kallas ofta ”skunk” men kan vara en uppsjö av olika sorter. Ofta så hävdar kranen att det är en speciell sort men det är inte alltid att lita på om du inte vet att han har direktkontakt med han som odlade det.

[Hur skall man röka cannabis?

Det finns enligt mig tre vettiga sätt att röka cannabis på, joint, pipa och bong. Jag kommer inte att ta upp vaporisern annat än kort eftersom jag inte har något erfarenhet av denna. Det viktiga när du röker är att du får in röken ordentligt i lungorna, detta gör bäst igenom att du först fyller munnen med rök och sedan helt enkelt andas in ett djupt andetag, precis som du just skulle dyka under vattnet. En myt är att det blir bättre ju längre man håller inne röken, detta är dock fel. Test har visat att över 90 % av dom verksamma ämnena tas upp inom 5 sekunder så mer än så är bara onödigt att hålla inne röken. Dessutom ger det alltid bäst resultat att blanda med tobak (med vissa undantag, kommer till det senare). Sen kan ju alla nyfrälsta tobak-och-alkohol-är-dom-stora-bovarna-pundarna komma med sina ramaskrin men det skiter jag fullständigt i, vågar man röka cannabis kan man lika gärna röka tobak. Allt annat är hyckleri.

Jointen.
Detta är den klassiska rökmetoden. Rökat blandas (oftast) ut med tobak och rullas sedan med vanliga rullpapper till en cigarett som sedan rökts. Vissa personer hävdar att tobaken skall rostas innan man rullar med den, detta är enligt min åsikt bara skit. Sämre glöd och risken är stor att jointen brinner snett när den röks. Tobaken skall dessutom hållas kvar i sitt strimlade skick så gott det går, allt för att få bättre glöd på jointen. Fördelen med att röka i joint är att det är rätt diskret och det är lätt att rulla varsomhelst. Dessutom lämnar den inte några spår (en pipa finns det skrap kvar i och den luktar ofta rätt starkt). Nackdelar är att det är hyfsat slösaktigt. Man meckar hasch bäst igenom att först elda på biten och när den är varm skrapar man av önskade mängd hasch. Detta läggs sedan i en hög och eldas sakta på tills det börjar brinna med en liten låga, då lägger man snabbt på den strimlade tobaken och börjar kleta ihop det. Gräs skall vara finfördelat men inte överdrivet, när det börjar komma ner på saltkornsnivå har man gått till överdrift, sockerstorlek är det bästa. Bara blanda ihop det med tobaken så är det klart.

Pipan.
Pipan är ett trevligt och sparsamt rökdon. En välmeckad och bra stoppad pipa kan erbjuda en rökupplevelse över det vanliga. Nackdelen ligger i att det ser lite suspekt ut såvida du inte bär hatt och är en medelålders man med stofilkomplex. Både hasch och marijuana kan givetvis rökas rent i pipan men enligt mig är det ett otyg som skall bekämpas. Bäst blir det med fint stoppad piptobak. Man skall inte packa rökmaterialet utan bara lägga det i pipan. När den är fylld till bredden trycker man lätt till det med ett passande finger (olika beroende på pipa och person) för att sedan tända den. Se till att få en jämn glöd över hela pipan så att inget av det goda går till spillo. Meck gör man på samma sätt som till jointen.

Bongen
Det finns enormt många olika sätt att bygga en bong på så jag kommer inte att gå in på några sätt här. Vad man däremot kan säja att det är det absolut mest sparsamma sättet att röka på. Enligt mig också det Omysigaste sättet. Bongen används egentligen bara för en sak, man skall bli så bäng som möjligt på så kort tid som möjligt. Detta är även det enda rökmedel som jag anser att man kan röka rent med. Som den tekniknörd jag ändå är så har jag faktiskt byggt många bongar i mina dar och rökt ur dom, det är lite roligt och lite meckande att fylla skålen och elda när man drar in. Om man sitter inne och har tillgång till en verkstad är kanske detta ett alternativ, annars får den pisk av både pipan och jointen.

Vaporisern.

En vaporiser hettar upp rökat så att dom aktiva ämnena förångas och samlas ofta upp i en påse eller liknande. Detta är det hälsosammaste sättet att röka ditt cannabis på och befriar dig från många av dom skadliga ämnena dom annars frigörs när växtdelarna brinner men tyvärr så är mysighetsfaktorn på samma nivå som en fekalkräkning. Dock brukar dom inte vara så ”bränslesnåla” så det går åt en hel del röka, men har man råd att köpa en vaporiser har man nog råd med det.

Hur tar polisen reda på att jag rökt cannabis?

Om du blir tagen på bar gärning (typ ute på stan) så kommer dom med största sannolikhet att försöka få dig att pissa. Detta har dom ingen rätt till och du kan blankt vägra samt hänvisa till att det är förnedrande eller liknande. Det enda poliser kan kräva av dig är ett blodprov, och det kan ta flera dagar för dom att fixa fram. Då är chansen stor att du hinner bli ren (cannabis går ur blodet mycket snabbare än urinen), så vägra alltid att pissa om snuten tar dig på stan. Om dom bara tycker du ser misstänkt ut kommer dom förmodligen att kolla på ögonen, ifall du ser röd ut eller verkar frånvarande är risken stor att dom muddrar dig efter knark, rizla eller annat som kan ge dom en anledning att ta in dig till stationen.

tack till: Dimmack, varning, Bloodhound (bloodhound har skrivit merparten)
Citera
2005-06-30, 21:20
Medlem
LadyTieras avatar
moderatormedelande; frågor ställs INTE i denna tråd
Citera
2005-07-03, 23:47
Medlem
LadyTieras avatar
Gör koltabletter att jag klarar mitt pissprov?

Nej, koltabletter kan inte hjälpa dig att bli ren från cannabis. Aktivt kol passerar igenom tarmsystemet och tar upp eventuella gifter därifrån. Cannabismetaboliterna finns bundna i kroppens fettvävnader och löses därifrån ut till blodet för att så småningom renas ut i urinen via njurarna. Det aktiva kolet går alltså inte ut i kroppen och kan därför inte hjälpa dig att bli ren.

Vad säjer lagen?

Citat:
Förordning (1992:1554) om kontroll av narkotika

Vidare skall vid tillämpning av lagen med cannabis förstås de ovanjordiska delarna av varje växt av släktet Cannabis (med undantag av frön), från vilka hartset icke blivit extraherat och oavsett under vilka benämningar de förekommer. Med cannabis skall dock inte förstås hampa som
1. är av sort som kan berättiga till stöd enligt rådets förordning (EG) nr 1782/2003 av den 29 september 2003 om upprättande av gemensamma bestämmelser för system för direktstöd inom den gemensamma jordbrukspolitiken och om upprättande av vissa stödsystem för jordbrukare och om ändring av förordningarna (EEG) nr 2019/93, (EG) nr 1452/2001, (EG) nr 1453/2001, (EG) nr 1454/2001, (EG) nr 1868/94, (EG) nr 1251/1999, (EG) nr 1254/1999, (EG) nr 1673/2000, (EEG) nr 2358/71 och (EG) nr 2529/2001 och rådets förordning (EG) nr 1673/2000 av den 27 juli 2000 om den gemensamma organisationen av marknaderna för lin och hampa som odlas för fiberproduktion och
2. odlas efter det att ansökan om direktstöd för sådan odling enligt rådets förordning (EG) nr 1782/2003 givits in till behörig myndighet. Förordning (2005:250).

Citat:
Narkotikastrafflag (1968:64)
1 § Den som olovligen
1. överlåter narkotika,
2. framställer narkotika som är avsedd för missbruk,
3. förvärvar narkotika i överlåtelsesyfte,
4. anskaffar, bearbetar, förpackar, transporterar, förvarar eller tar annan sådan befattning med narkotika som inte är avsedd för eget bruk,
5. bjuder ut narkotika till försäljning, förvarar eller befordrar vederlag för narkotika, förmedlar kontakter mellan säljare och köpare eller företar någon annan sådan åtgärd, om förfarandet är ägnat att främja narkotikahandel, eller
6. innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika
döms, om gärningen sker uppsåtligen, för narkotikabrott till fängelse i högst tre år.
Bestämmelser om straff för olovlig införsel och utförsel av narkotika och olovlig befattning i vissa fall med narkotika finns i lagen (2000:1225) om straff för smuggling. Lag (2000:1228).

Med detta betyder att allt innehav, överlåtelse, handhavande, användande och på något sätt handhavande av någon av det överjordiska delarna av växten Cannabis (med undantag av frön och hampa som är förädlad på ett sådant sätt att den uppfyller det krav som vissa EU-direktiv ställer dvs. innehåller löjligt lite THC) är brott mot svea rikes lag.

Att äta cannabis

Att äta cannabis är ett alternativ till att röka den, detta är dock inte lika populärt pga. flera anledningar. Dels är det rätt slösaktigt (krävs mer cannabis för att bli lika bäng som röka det), det är svårdoserat, ruset håller i sig länge (vid en snetändning blir detta lätt jobbigt) samt att det kräver lite mera förberedelser. Dock är inte allt dåligt, många beskriver ruset som starkare men mer subtilt och om man har en trevlig upplevelse är det ju bra att det håller i sig länge. Dessutom är det alltid trevligt att äta goda kakor. För att THC: t skall kunna tas upp av magen så måste man lösa upp det i fett, helst skall det också värmas (men inte för mycket eftersom THC förbrukas i värme). Dosering är ungefär tre gånger så mycket som om man skulle röka det. Bra saker att tänka på är att späda ut cannabisen rätt ordentliglikt eftersom haschsmaken lätt blir mäktig när den löser sig. För bästa effekt bör man inte ha ätit någonting på några timmar innan (och dessutom måste du ju orka med dina munchies). När du gladeligen inmundigat dina knarkkakor så tar det 30-90 min innan det roliga börjar. Oftast kan du känna dig lite ”dizzy” redan efter 10-20 min, varför vet jag inte, kan vara placebo. Sen håller ruset i sig i 3-6 timmar (vissa säjer 6-8 men jag har aldrig upplevt det), och du kommer sakta plana ut. Många gillar att ”röka igång” ruset när man känner att det börjar komma sig, oftast efter en halvtimma. Tänkt på att det i detta läge inte behövs så mycket för att bli ordentligt stukat så ta det lugnt.

Något som man absolut inte skall göra är att ge cannabiskakor till personer som inte vet något om det. Detta kommer med största sannolikhet att resultera i mycket stort obehag för personen i fråga som inte kommer att fatta vad som händer med honom/henne och förmodligen få en fet snetändning. Nästan alla fall av att folk blivit bjudna på ”knarkkakor” har slutat olyckligt och i tidningsrubriker om ”Oskyldiga gavs kakor förgiftade med dödsknark”. Möjligtvis kan detta göras om ni har kamrater som är riktigt erfarna flummare men dom kommer med största sannolikhet att känna igen smaken och då är allting meningslöst (förutom att ni gett er kompis gratis knark vilket aldrig är fel).

Hur får jag tag på cannabis?

Att få tag på cannabis är inte särskilt svårt, det är egentligen bara att fråga runt. Om du inte känner någon som röker så är det förmodligen så att någon du känner vet någon som röker eller langar och så är saken biff. Gatuhandel existerar ju (Plattan i STHM, Nordstan i GBG och Möllan i Malmö) men det är oftast ett dåligt alternativ. Annars är det mest att fråga runt, håll koll på fester och liknande efter folk som röker, flummare är av princip rätt hjälpsamma mot folk som vill få tag på att röka. Tag mod till dig och fråga folk, det värsta som kan hända är ett nej. När du köper av någon för första gången på nätet skall du handla för en liten summa och se om det flyter på bra. Försök att undvika strul, det uppskattas av båda parter. När du handlar IRL skall du helst ha möjlighet att se och känna på grejerna. Ge aldrig pengar i förskott till någon du inte känner och du vet att du kan få tag på innan, samt kolla upp på nätet med bilder så du har en uppfattning om vad en femma är för någonting. Dock kan du förmodligen inte vara för kinkig första gången, har du inte fler kontakter så är det tillgång och efterfrågan som gäller, du kanske får acceptera att du får 3-4g för priset av en femma. Du kan ju faktiskt inte göra så mycket. Om du är hemma hos dealern eller ni sitter på en skyddad plats så kan du ju begära att få provröka, detta är dock vanskligt eftersom du kanske inte har rätt rökteknik osv. Då hamnar du i situationen att du inte känner någonting samtidigt som dealern kanske vet att det inte är skitröka han har, vilket blir svårlöst. Dessutom anses det oförskämt att be om att provröka så länge du köper under 10g. Det absolut bästa är att du kan be en redan rökande kompis fixa, som sedan kan vara med och visa hur du gör.

Kan man blanda cannabis med alkohol?

Som nybörjare rekommenderas det inte att blanda cannabis med alkohol. Efter en tids invänjning går det däremot bra att dricka mindre mängder innan/medan/efter man röker för att få en annorlunda effekt. Att röka vid kraftig berusning innebär oftast illamående eller kräkning.
Citera
2005-08-12, 02:51
Medlem
Bloodhounds avatar
Hur mycket skall jag röka första gången?

Vanligtvis brukar man säja 0.2 gram. Detta motsvarar i volym kanske 2-3 "tändstickshuvuden" i hasch och kanske 3 gånger så mycket när det gäller gräs. Det är alltid bättre att röka mindre och sen fylla på allteftersom. Även om du inte blir totalt sänkt första gången kommer det att vara en upplevelse utöver det vanliga. Ta det hellre lugnt.

Hur lång tid tar det innan jag är "normal"?

Dom flesta erfarna stoners kan möta dom flesta människor redan en halvtimme efter som har rökt. Föräldrar och polis som aktivt tittar efter symtomen har man det svårare med, men efter en timme är det inga problem. Om du är nybörjar får du nog räkna med betydligt länge tid en så, se till att inte behöva träffa/ringa någon du inte vill få veta att du har rökt på minst två timmar. Efter detta kommer du nog att vara lite slö och ha röda ögon med det går ju oftast rätt lätt att förklara bort. Allt beror ju på hur potent rökat är, personligen har jag rökt saker som försvunnit efter 30 minuter helt eller sånt som har gjort att man inte kunnat interagera med omvärlden på tre timmar. Att tala i telefon känns oftast obehagligare än det är, man tycker själv man låter jättekonstig men i själva verket är ens röst helt normal.

Vad gör jag om jag börjar nojja?

Alla upplever det någon gång, ibland kommer det smygande och ibland slår det bara på. Man inser helt plötsligt hur fel allt känns, man känner sig otrygg, spetsar öronen på varje ljud eller kanske helt plötsligt inser vilken idiot man är. Att nojja är ofta en naturlig del av cannabisrökandet, eftersom vi har humörtoppar i livet så har vi givetvis det när vi är bänga. Och på samma sätt som allt roligt blir 100 gånger roligare så blir obehagliga saker 100 gånger obehagligare. Det första man gör i ett sådant läge är att tala om det för sina kompisar. Folk som säjer att det är "stämmningsförstörare" kan ta sig i röven, dom är inte lika tuffa när dom själv sitter där och känner sig taskiga. Förklara vad du tycker, oftast är det rätt enkelt för er att åtgärda. Om du känner dig otrygg så är det oftast bara att byta miljö, gå någon annan stans. Kanske är det ett jobbigt samtalsämne eller så känner du dig bara utanför. När du talat med dina kompisar så är det bara att försöka slappna av. Sätt dig ner och försök hitta alla trevliga saker. Gör en lista i huvudet, du kommer komma på massor. Här sitter du med dina bästa kompisar i ett fantastiskt solsken och äter en jävligt god bit godis osv. Du kommer garanterat att inse att du egentligen har det jävligt bra och sen är nojjan försvunnen. Försök inte tränga bort den, det är som om någon ber dig att inte tänka på en rosa elefant i 30 sekunder. Du kommer garanterat att tänka på hur mycket du inte skall tänka på en rosa elefant... Ooops... det var ju det jag inte skulle... oops osv. Det bästa sättet är att helt enkelt tänka på nåt annat. Sätt på lite musik, gör lite mat. Helst nåt som du kan sluka upp dig i. Helt plötsligt kommer du må skitbra igen och du får en akut skrattnojja över hur jävla korkad du var som tyckte du mådde skit. Och till sist, känns det fel när jointen kommer till dig, skit i den. Alla som kan det minsta om cannabis vet att det alltid är rätt att banga om man inte känner för det, så gör inte narr av någon som fegar ur.
Citera
2006-01-09, 14:38
Medlem
Kvalitetsbedömning av hasch utan att röka det:

Färg: Finns allt från diarré gul till svart. Det mesta haschet på marknaden är brunt. Men oftast är haschet av lite högre kvalitet extra mörkt eller ljust av någon anledning. Så har du en bit gult eller svart hasch är det större chans att det är bra kvalité, men ingen garanti naturligtvis.

Konsistens: Hasch blir torrt med tiden, eller ifall man blandar ut det med fel saker. Alltså är ett mjukt hasch oftast färskare och renare än torrt hasch. De fem bästa haschsorterna jag rökt har alla vara riktigt mjuka, och de fem sämsta haschsorterna har alla varit torra. Sammanträffande? Ett mjukt hasch är naturligtvis ingen garanti för att det är bra hasch.

Lukt: Ifall haschet inte är särskilt utblandat har det ofta en svag lukt av gräs eller en kryddig, aromatisk lukt. Luktar det däremot gummi, aceton eller kemikalier är det inget du vill röka och smakar ofta illa när man röker det.

Lättandtändlighet: Ju bättre ett hasch är, desto mer lättandtändligt är det, förutsatt att ingen blandat in massa olja i haschet. Lite mer ingående om detta finns att läsa här: http://www.smokersguide.com/sg/index.html

Kan berätta om en metod en kille från Marocko berättade om. Ta en bit hasch, rulla det till en smal avlång korv. Håll korven mellan tumme och pekfinger, tänd sedan en tändare under den. För sakta tändaren närmare hachset. Ju längre ifrån tändaren är när man lyckas antända haschet, ju bättre är det.

Smak: Lite överkurs, har inte riktigt lärt mig det här ännu. Nyp av en riktigt liten bit av haschet. Smaka på det. Här kan du känna vad det smakar. Smakar det gräs, kryddigt eller aromatiskt är det bra, smakar det däremot gummi, aceton eller kemikalier är det dåligt. Henna är väldigt vanligt att man blandar ut hasch med också.

Pris: Sist men inte minst har vi priset. Man kan naturligtvis göra riktigt bra deals och ibland även dåliga, men har man en stabil langare med ett konstant flöde får man oftast precis det man betalar för.
Citera
2006-01-09, 15:00
Medlem
Kvalitetsbedöming av gräs utan att röka det

Att bedömma gräs är svårare än hasch eftersom det inte går att blanda ut gräs, men här är några tips.

Lukt: Gräs ska ha en stark gräslukt. Svårt att beskriva men har man någon gång rökt gräs känner man igen den. Det finns strains som luktar mindre och de som luktar mer, så bara för att ett gräs luktar mer än ett annat betyder inte att det är bättre. Sen finns det många olika sorters lukter beroende på strain. Är ingen expert själv, så där får någon annan hjälpa till.

Om det däremot luktar som en nyklippt gräsmatta betyder det är för färskt och inte har torkat (kurerat) ordenligt. Gräs som inte har torkats ordentligt smakar inte särskilt bra när man röker det.

Renhet: Om gräset innehåller frön är detta ett dåligt tecken. Behöver inte betyda att det är dåligt, men det blir ofta mindre potent och tar dessutom upp en hel del vikt. Köpte en 5g bud en gång, kom hem och såg att den innehöll frön. Jag sparade alla frön och vägde dem, visade sig vara 1g, dvs 20% av den totala vikten, inte roligt. Sen se till att det inte är massa kvistar och löv med i onödan, betalar du per gram vill du inte ha med massa skit du inte blir hög av.

Fuktighet: Ett bra gräs ska varken vara för torrt eller för fuktigt. För torrt gräs går att återfukta. Är det för fuktigt brinner det ofta ojämnt/dåligt och har man otur kan det börja mögla. Mögel är gräsets värsta fiende, och paketerar man fuktigt gräs lufttätt är det bara en tidsfråga innan det börjar mögla, och mögligt gräs är inte kul.
Citera
2006-03-16, 20:59
Medlem
Cannabis och bilkörning
Till dags dato har i hela världen enbart en studie över inflytandet av THC på bilkörning utförts ute i trafiken, till skillnad från i simulatorer. Den utfördes 1993 av universitetet i Maastricht på uppdrag av den federala trafikmyndigheten i USA. Studien visade att en måttlig THC-påverkan gav positivt utslag på körstilen, då förarna förhöll sig mer defensiva.

I tre år utvärderades bilolyckor med svårt skadade och förolyckade i samband med drogpåverkan i ett samarbete mellan universitetet i Adelaide och det Australiensiska trafikministeriet. Nykterhet tilldelades faktor 1. En promillehalt alkohol i blodet på 0,6 till 1,0 visade sig förhöja olycksrisken till faktor 4,2 (4,2 gånger mer sannolikt att olycka sker). Körning under påverkan av THC hade faktor 0,6. Studier vid University of Michigan och på uppdrag av det brittiska transportministeriet har kommit fram till liknande resultat.
Citera
2006-07-20, 05:14
Bannlyst
Vad är Charas?

Charas is the name given to hand-made hashish in India and Nepal. It is typically grown in the Himalayas and is an important cash crop for the locals.

History of charas:

Charas has long played an important role in the Indian culture and was venerated as being one of the aspects of Lord Shiva. Charas has been used for thousands of years, and was even sold in government shops (along with opium) in the days of the British Empire. It was as much part of Indian daily life as chai or chapatis.

Despite this long history, charas was made illegal in the 1980's and draconian sentences were introduced. Even the mere possession had a mandatory ten year prison sentence. These laws have now been somewhat relaxed, however Charas has been known to be a popular medium for police to extort baksheesh from consumers of the drug.

Even at the peak of the crackdown, Charas was still popular and it remains so today, especially amongst Indian sadhus. Many smoke it in clay pipes called chillums and before lighting the chillum they will chant the many names of Shiva in veneration. The government even imports a ton of charas for the sadhus during the Kumbh mela, or festival of the holy men.

Today the best place for hippies or other travellers to smoke charas is Manali and its surroundings in the northern mountainous state of Himachal Pradesh.

Charas was first exported illegally by professional drug dealers like Henry de Monfreid. Today many backpackers support their travels by smuggling some home with them to sell in the West.

Local cultivation:

What among connoisseurs is considered the best Charas grown in India comes from the mountains, especially in Kashmir. For this reason the place has become very popular with backpackers and those involved in drug smuggling. The best charas is made very high up away from the police and is known as 'cream'.

Cannabis grown in high altitude conditions is known to be particularly strong. Potency can be related to natural selection of wild strains in harsh conditions. At high altitudes the ultraviolet radiation is strong and Cannabis exposed to ultraviolet radiation produces substantially more THC (the main mind altering compound). It has been suggested that THC is produced as a defense against short wavelength ultraviolet light.

Charas is made by rubbing ones hands through the flowers and is long, tedious work. The resin sticks to ones palms and by the end of the day one has harvested perhaps 8 or 9 grams of charas. The faster one works the lower the quality of charas. Hence to make 'cream' it is necessary to go very slowly and it is only possible to make a few grams a day.

This ancient art is disappearing under the pressure to capitalise on the domestic and international market for charas.

Effects:

Charas is typically smoked through a chillum and although tobacco is also mixed in the effects can be very strong, even occasionally psychedelic. It is much purer than regular hashish in the West though and as such a steady charas smoker may get through 10 grams a day. This weight is approximately a 'tolla' and at source will cost around 5-10 dollars, depending upon the quality. Cream, which is of higher quality, will cost about 20-30 USD in India. Sometimes it is adulterated with shoe polish and dung.

The effects are similar to regular Hash and Marijuana which is available in the west but the content of the active ingredient THC is much greater, therefore the effects can sometimes be almost narcotic. Users report a strong dream-like experience where a feeling of warmth and relaxation is experienced. Users often become very laid back and relaxed. Strong feelings of hunger (called 'Munchies') begin after smoking. A person can be recognised as a 'Charsi' (person who regularly uses Charas, referred to as a 'pot-head' in the West) by their glazed bloodshot eyes, heavy eyelids and sometimes slurring of speech. In Pakistan Charas is sometimes called 'Gardaa' and is available in large but relatively thin (approx 1 cm) A4 size sheets from herbal shops or local sources. Gardaa has a pungent spicy scent and is malleable into any shape, most commonly into small balls. It is most commonly smoked in 'joints' created by removing tobacco from a cigarette, mixing the crumbled charas with the tobacco then refilling the cigarette with the mixture.

källa: wikipedia.org

(Jag försökte till en början att översätta men det blev bara för mycket. Jag antar att ni kan så pass mycket engelska att ni fattar. Har ni svårt för att förstå en del eng. ord så använd er av ett engelskt lexikon)
Citera
2006-08-24, 23:30
Bannlyst
Tänkte dra igång en tråd där vi betar av de vanligaste frågorna om odling.

Då börjar jag

Q: Var får jag tag i frön?
A: Du beställer dem lättast över nätet på exempelvis Hipersemillas.

Q: Vad behöver jag för lampor till min odling?
A: I den vegetativa fasen (innan platorna är satta i blom) räcker det med ett gäng (7-8 st 20w per kvm) LE-lampor (lågenergi) eller några kallvita lysrör (3-4 st per kvm), Floura 77 är ett lysrör som lämpar sig bra för odling.

När plantorna ska sättas i blom rekommenderas att man går över till en sk. HID-lampa (metallhalogen eller högtrycksnatrium).

Har du tänkt att använda dig av vanliga glödlampor eller halogenlampor till din odling så är den dömd att misslyckas, de lamporna ger helt fel ljus.

Q: Hur långt ifrån plantan ska lamporna vara?
A: LE-lamporna och lysrören ska vara så nära som möjligt. HID-lamporna som blir rejält varma ska vara 40-80 cm från plantan beroende på lampans effekt.

Q: När kan plantorna sättas i blom?
A: De kan i princip sättas i blom när som helst, men ju större och buskig plantan är desto mer buds blir det förstås när man sätter den i blom. Tänk på att plantan växer som en raket när den sätts i blom, den kan lätt växa sig dubbbelt så stor.

Q: Hur undviker man att åka fast och hamna i fängelse?
A: Man håller tyst om sin odling.

Q: Hur ofta ska man vattna sina plantor?
A: Så ofta det behövs, de ska aldrig torka ut helt. De ska heller aldrig bada i vatten. Överlag kan man väl säga att misstagen folk gör är att vattna för sällan eller för ofta. Lagom är bäst.

Q: Hur får jag ett frö att gro?
A: Lägg fröet i lite blött papper, förvara det på ett varmt och mörkt ställe, se till att pappret inte torkar ut. Efter någon dag ska fröet ha grott.

Q: Hur stort ska mitt odlingutrymme vara?
A: Minst 30-40 cm i diameter per planta.

Q: Min planta ser hängig ut vad bör jag göra?
A: Att plantan ser hängig ut beror oftast på övervattning. Det du kan göra är att vänta med nästa vattning tills jorden torkat ut.

Q: Går det även att röka plantor av det manliga könet?
A: Ja det går men dom innehåller så pass lite thc att det inte är värt besväret, gör hascholja på dom istället. Guide hur du gör finns här på DZ.

Q: Hur varmt bör jag ha det i mitt odlingsutrymme?
A: Temperaturen bör ligga mellan 20 - 30 C.

Q: Vilken luftfuktighet bör jag ha?
A: Luftfuktigheten bör ligga mellan 30 - 50 Rh.

Q: Hur stor bör min kruka vara?
S: Det är lite olika beroende på strain. Man kan säga att runt 5 - 10 L är bra.

Q:Kan jag odla ute?
A: Givetvis men en lång veggtid inomhus före utplantering eller snabbt blommande strains är att föredra om man vill ha skörd. Att starta tidigt är också viktigt men det beror ju på var man bor i landet när man kan starta.

Q:Vad får man för straff om man torskar?
A:Ringa=Böter oftast, Narkotikabrott=Böter, fängelse. Grovt narkotikabrott=Fängelse

Q:Vad ska jag använda för näring?
A: Vanlig blåkorn funkar men annars får man köpa anpassade näringar på sidor/affärer som säljer odlingsutrustning. Det finns näring som är anpassad både för vegg och blom, rötter osv.
http://www.hydrogarden.se/index2.htm.htm ett exempel på sida som säljer näring.

Q:Luktar det mycket, vad kan jag göra åt det.
A: Wunderbaum, kolfilter, vaportronic mm går att använda. kolfilter monterar man lättast på fläktar vid insug och utsug. Wunderbaums häng upp enligt intruktionerna på förpackningen gärna nära odlingsutrymmet. Vaportonic köper man från http://www.swedish-growsystems.se/main.html och sätter upp på väggen, skyddar lite men inte fullt ut.

Q:Kan jag odla ute?
A: Givetvis men en lång veggtid inomhus före utplantering eller snabbt blommande strains är att föredra om man vill ha skörd. Att starta tidigt är också viktigt men det beror ju på var man bor i landet när man kan starta.

Q:Vad får man för straff om man torskar?
A:Ringa=Böter oftast, Narkotikabrott=Böter, fängelse. Grovt narkotikabrott=Fängelse

Q:Vad ska jag använda för näring?
A: Vanlig blåkorn funkar men annars får man köpa anpassade näringar på sidor/affärer som säljer odlingsutrustning. Det finns näring som är anpassad både för vegg och blom, rötter osv.
http://www.hydrogarden.se/index2.htm.htm ett exempel på sida som säljer näring.

Q:Luktar det mycket, vad kan jag göra åt det.
A: Wunderbaum, kolfilter, vaportronic mm går att använda. kolfilter monterar man lättast på fläktar vid insug och utsug. Wunderbaums häng upp enligt intruktionerna på förpackningen gärna nära odlingsutrymmet. Vaportonic köper man från http://www.swedish-growsystems.se/main.html och sätter upp på väggen, skyddar lite men inte fullt ut.

Varsågoda att fylla på med mer

Tar mig firheten att lägga in denna åxå.
Den är skriven av mig och några fler på DZ.
Länk till originalet https://www.dronezone.info/forum/viewtopic.php?t=631.
Citera
2006-12-18, 02:16
Medlem
_Nicke_s avatar
Konsistens: Hasch blir torrt med tiden, eller ifall man blandar ut det med fel saker. Alltså är ett mjukt hasch oftast färskare och renare än torrt hasch. De fem bästa haschsorterna jag rökt har alla vara riktigt mjuka, och de fem sämsta haschsorterna har alla varit torra. Sammanträffande? Ett mjukt hasch är naturligtvis ingen garanti för att det är bra hasch.
.............

inte fullt sant för hasch kan även var torrt och färsk ..det brås helt o hållet hur man har skapt sitt hash finns många metoder...
bästa sätt är att röka skiten o se vad du tycker glöm inte att värma din "torra"bit för att kunna ta lite annars kan du kämpa med kniv o dylik om du envisas med det:S
Citera
2007-01-04, 19:57
Medlem
sickDAPiMPs avatar
Hink - MEST SPARSAMT, otroligt starkt (inget för nybörjare) starkare och bättre bong

Man behöver: 1.5 - 2l pet flaska och en hink!

Ta flaskan och skär bort hela botten, så att det blir ett stort hål i botten. Gör en kopp av folie och lägg den i flaskhalsen (gör småhål med en nål så att röken går igenom, men inte för stora så att mecket faller igenom hålen) Fyll hinken med kallt vatten (har ni varmt så smakar det inte bra).

Ta nu och lägg ner flaskan i vattnet, så att vattenytan är uppe vid flaskhalsen (någon cm ifrån koppen). Lägg det ni vill röka in i koppen och tänd på, dra sakta uppåt flaskan så ser ni att flaskan fylls med vit rök. Dra uppåt tills flaskan är full, men INTE över vattenytan, för då försvinner en stor del av rökat.

Ta nu bort koppen från öppningen (där drickan kommer ut) och lägg dit munnen istället. Tryck ner flaskan ganska snabbt samtidigt som ni drar in röken. *VIPS* ni har fått i er 1.5 - 2l rök i lungorna.

Upprepa inte, utan vänta och se hur det slagit, ifall det inte slagit tillräckligt så är det bara att upprepa. Men vänta iallafall 10 minuter innan ni kör igen! Efter ett tag är toleransen hög nog för att klara 3-5st upprepningar irad, även mer!

Enligt mig det bästa och mest sparsamma sättet att röka på, bäst att röka skrap på också

En kopp är samma sak som den ni lägger erat meck i, i bongen!

Nackdelen är väl att efter att ha rökt hink ett tag så blir man inte så jätte påverkad av joint, bong m.m eftersom hink är så otroligt effektivt. Man blir påverkad men man är van vid att bli mer påverkad så man känner inte av det på samma sätt som förut! ni förstår när ni prövat. Finns det något ni inte förstår så är det bara att skriva ett PM

*edit: Det är bra att träna med endast tobak före man ger sig in på det här, eftersom man oftast hostar dom första gångerna, och då försvinner röken.
Citera
2007-01-22, 21:14
Medlem
sickDAPiMPs avatar
Bild

http://img262.imageshack.us/img262/57/hink3dc.jpg

Gick inte att editera inlägget (bugg?) så jag drog upp en bild eftersom jag fått många PM av folk som inte förstår.

Hoppas ni förstår (jag är värdelös på att rita, men jag försökte göra mitt bästa iallafall )

*EDIT*

När jag skriver "dra upp koppen" så menar jag självklart flaskan. My bad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här