2005-04-13, 13:22
Medlem
Bråkmakarns avatar
Jag skulle skära en skiva vitlökssmör från en rulle som var fryst, och satte kockkniven uppe på rullen och vänsterhanden på knivens rygg och tryckte, men det blev inte bättre än att jag slant och fick vänsterhandens långfinger runt under knivseggen och hackade till. Fingertoppen fick ett rejält hack och en stor bit av fingetoppen hängde löst!
Snabbt till akuten, där fick jag vänta 4 timmar innan läkaren kom. Hon ville sätta en spruta mitt i såret och sen sy, men jag vägrade och hon fick tejpa fingret istället.

Bränt mig har jag gjort många gånger, bla när det började brinna i ugnen när jag var full och skulle tina en limpa. Jag satte in näven med ett glas vatten och skulle släcka med kom åt värmeledarna i ungstaket med ett rejält brännmärke uppe på handen som följd.

Morsan jobbade i restaurang när hon var yngre och lyckades få in tummen i skärmaskinen och klyva tummen ned till nagelbandet.

Vad har ni lyckats dra på er för skador i köket?
Citera
2005-04-13, 13:29
Medlem
Carradines avatar
Åh fysatan, ja det har hänt att man lyckats klanta sig i köket förr, ofta med någon form av konservburk, de där är livsfarliga.
Citera
2005-04-13, 13:30
Medlem
Aj för i helvete....

Men du vet väl att du inte ska skära sådant som är fryst med kockkniven?? Det är inte bra för kniven! Kolla manualen!

Själv har jag hällt en liter kokande vatten över mig. Vet fortfarande inte hur det gick till.
Kastrullen stod på plattan närmast mig och plötsligt tippade den över mig, rätt över skrevet!! Över benen och fötterna!

Jeansen räddade mig, fick stora brännsår på bålen och ovansidan av fötterna men räddade "paketet"!
Citera
2005-04-13, 13:33
Medlem
Hamstrutss avatar
enda jag har skadat mig på de var när storebrorsan tvingade mig att röra om stripsen i ungnen. rörde om och tänkte inte på att värmegrejset i taket var väldigt hett fick ett grymt stort brännmärke på handen som sved i 3 veckor.

usch

jävla brorsa
Citera
2005-04-13, 13:33
Medlem
OliTs avatar
Jo, ett par gånger har man allt gjort sig illa. Ett par jack i tummen har det blivit under årens lopp. Vid ett tillfälle lyckades jag helt ta bort en större bit av tumspetsen.
Citera
2005-04-13, 13:37
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Åh fysatan, ja det har hänt att man lyckats klanta sig i köket förr, ofta med någon form av konservburk, de där är livsfarliga.
Fy fan, det har jag också gjort! Obehagligt!

Kom på en annan sak som fick mig att bli lite darrig: Jag hade bakat thékakor och skulle dela på en så jag höll thékakan i handen och började skära upp den med en brödkniv och trodde jag hade längre kvar till handen än jag hade så jag tog i lite för mycket och gjorde ett långt drag och skar rätt igenom brödet och skar mig i handflatan Jag släppte kniven och brödet och satte andra handen för handflatan och höll hårt eftersom jag trodde att jag skurit mig åt helvete, men det blev inte så djupt, jag blev mest lite skraj eftersom jag kunnat skära mig rejält.
Korkat av mig att inte använda skärbrädan.
Citera
2005-04-13, 13:45
Medlem
Skints avatar
Fi faaaaan vad jag får rysningar när jag läser detta...

Visst har jag varit med om skärsår, brännmärken etc, men det jag minns mest är följande (kanske inte så fysikst skadligt men dock väldigt obehagligt):

Det är midsommardag och jag masar mig upp till köket. Är väldigt bakis och törstig. Öppnar kylen och ser en ciderflaska (läskcider) ligga på kylning.
Perfekt, lite kall cider funkar alltid bra en bakismorgon. Så jag skruvar av korken och bälgar i mig den svalkande och välgörande vätskan.
Först fattar jag inte alls vad som händer, det kommer en host och sedan en kraftig uppstötning. Detta resulterar i att en del av vätskan kommer ner i lungorna. En halv sekund senare känner jag den pitoreska smaken av sprit. Någon jävel har alltså haft med sig sprit kväkken innan som han/hon hällt ned i en ciderflaska och lagt i min kyl. Den hostattack som sedan följde kommer jag komma ihåg mången dag.
Citera
2005-04-13, 13:47
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Fy fan, det har jag också gjort! Obehagligt!

Kom på en annan sak som fick mig att bli lite darrig: Jag hade bakat thékakor och skulle dela på en så jag höll thékakan i handen och började skära upp den med en brödkniv och trodde jag hade längre kvar till handen än jag hade så jag tog i lite för mycket och gjorde ett långt drag och skar rätt igenom brödet och skar mig i handflatan Jag släppte kniven och brödet och satte andra handen för handflatan och höll hårt eftersom jag trodde att jag skurit mig åt helvete, men det blev inte så djupt, jag blev mest lite skraj eftersom jag kunnat skära mig rejält.
Korkat av mig att inte använda skärbrädan.
Du kanske ska hålla dig borta från köket?
Verkar dras med att bli skadad.

Jag lider med dig, det är fan det värsta jag vet, att skära sig på diverse saker, man har ju lyckats med både det ena och det andra, jag kapade en kabel (i köket, on-topic) hos bror min och satte kniven på ovansidan av tummen och hade en rejäl "flik" som hängde lite löst.
Citera
2005-04-13, 13:58
Medlem
tulans avatar
Att ta ut ett ugnsgaller med bara händerna när ugnen är ca 250 grader varm, är inget jag gör om!

Att skära sig på glas är otäckt (särskilt under diskvattnet), det har hänt några gånger.

Jag har lyckats få in en bit gaffel under en nagel!

Rivjärnet har fungerat som "biopsi- instrument" och både hud och nagelprover har tagits vid några tillfällen.
Citera
2005-04-13, 13:58
Medlem
LadyTieras avatar
skulle skära bröd...givetvis tog jag den i handen och skar med brödkniven, slinter och lyckas göra ett 2 cm långt och rätt djup jack under tummen (exakt där viktiga senor sitter) jag hållr på att svimma, ringer hem mannen som dröjt sig kvar och skvallrar med dagisfröknarna på dagis, ringer till närakuten, svimmar i telefon och sedan kommer min pappa och kör mig till dem, de limmar ihop såret och plåstrar om, som tur var hade ingen sena blivit skadad och de tog inte ens betalt för besöket (de kunde inte växla en 500-ing så sköterskan bjöd på kalaset sa hon.)

som liten har jag lyckats snitta upp fingre när jag skulle skära morot, mamma blev mer chockad än jag när jag kommer ut i trädgården alldeles blodig och säger hoppsan.

min man skulle skära bröd (återkommande tema? bröd är ondska) och lyckas skära av en elsaldd och göra så att strömmen går i köket, kniven hoppar till och blir sotad. det skrämde mig rejält, han valde en kniv med plasthandtag, det är jag mycket tacksam för idag,
Citera
2005-04-13, 13:59
Medlem
dismembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skint
Fi faaaaan vad jag får rysningar när jag läser detta...

Visst har jag varit med om skärsår, brännmärken etc, men det jag minns mest är följande (kanske inte så fysikst skadligt men dock väldigt obehagligt):

Det är midsommardag och jag masar mig upp till köket. Är väldigt bakis och törstig. Öppnar kylen och ser en ciderflaska (läskcider) ligga på kylning.
Perfekt, lite kall cider funkar alltid bra en bakismorgon. Så jag skruvar av korken och bälgar i mig den svalkande och välgörande vätskan.
Först fattar jag inte alls vad som händer, det kommer en host och sedan en kraftig uppstötning. Detta resulterar i att en del av vätskan kommer ner i lungorna. En halv sekund senare känner jag den pitoreska smaken av sprit. Någon jävel har alltså haft med sig sprit kväkken innan som han/hon hällt ned i en ciderflaska och lagt i min kyl. Den hostattack som sedan följde kommer jag komma ihåg mången dag.

det där har hänt mej också!!! fast det var en porla mineralvatten som nån jävel hade hält96% läkarsprit i två klunkar han jag få i mej, innan det kom upp.
Citera
2005-04-13, 14:22
Medlem
Jupp!!

1.Efter en natt ute på fyllan skulle jag göra ett par mackisar, hyvlar ost och fortsätter en bit upp på tummen med osthyveln...mycket obehagligt och blodigt. Sved något osannolikt mycket dagen efter.

2. Rivit mig på rivjärnet bär jag rev ner lök...större del av en fingerblomma hamnade i löken....där kan man tala om rödlök...

3. Vält ner en glasform på golvet och därefter fått en glaskärva i foten. Tog ungefär 9 timmar från olyckan tills att jag var hemma från sjukhuset igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in