• 1
  • 2
2005-04-03, 15:00
Medlem
gakushis avatar
Någon annan som har en mildare variant av borderlinepersonlighet som har tips på hur man kan lugna ner sinnet lite? Mitt periodiska drogbruk lär inte hjälpa i längden har jag en känsla av, bara förvärra.

ps. Nej, jag vill helst undvika psykolog, dels har jag inte råd med det, dels vill jag inte prata med någon gammal gubbe eller tant om detta, det känns för jobbigt. Ds.
Citera
2005-04-03, 15:12
Medlem
Sinnes avatar
Jag har inget svar så jag kanske inte borde skriva något men jag har en fråga. Om du hade brutit benet eller fått cancer, skulle du fråga efter hjälp på flashback eller gå till en expert då?
Citera
2005-04-03, 15:29
Medlem
Gudruns avatar
Jag instämmer med "Sinne".....
Om du tex har diabetes tar du insulin, astma=ventolin mm
Jag äter zoloft för att bli jämnare i mitt humör...dvs trevligare o gladare.
Uppsök din husläkare
Lycka till!
Citera
2005-04-03, 16:06
Medlem
gakushis avatar
Husläkare? Psykolog? Jag har inte större lust att käka medicin resten av livet (vilket jag antar resultatet kan bli), och vill inte lägga pengar på en dyr hjärnskrynklare. Jag vill helst hjälpa mig själv, så långt det går.

Ps. Ni kan inte jämföra detta med diabetes eller brutet ben! Jag klarar mig, jag lever faktiskt och studerar osv. Men livet skulle bara kännas lättare, om någon med liknande problem kunde dela med sig av tips. Ds.
Citera
2005-04-03, 16:16
Medlem
Wittgensteins avatar
Du kan inte "bota" borderline, däremot så vet jag att många BL-patienter fungerar bättre när de lever i förhållanden.

Oh, och självmedicinering med droger och alkohol är också vanligt bland folk med bordeline. Försök undvika det, eftersom det - som du misstänker - bara kommer att göra ditt liv värre.
Citera
2005-04-03, 16:48
Medlem
tulans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Du kan inte "bota" borderline, däremot så vet jag att många BL-patienter fungerar bättre när de lever i förhållanden.

Oh, och självmedicinering med droger och alkohol är också vanligt bland folk med bordeline. Försök undvika det, eftersom det - som du misstänker - bara kommer att göra ditt liv värre.

Det är möjligt att personen själv anser att de fungerar bättre när de har någon men...
då de ägnar stora delar av sin tid till att testa sin omgivning för att försöka förstå var gränser går, kan det nog vara ett helvete att leva ihop med en sådan person. Min bror var tillsammans med en tjej med BL, jag tror att han stod ut i ca 3 år innan han klippte av förhållandet.

och ja...en människa med borderline kan lätt hamna i någon form av missbruk

Jag tror att det kan vara svårt att "mildra" bordeline, men ett bra sätt är att undvika droger och alkohol förstås. Lycka till i alla fall, hoppas att du hittar ett bra sätt att må bättre på.
Citera
2005-04-03, 18:04
Medlem
gakushis avatar
Jag mår bättre ett kort tag i förhållanden med andra, sen tar det inte lång tid innan jag brukar bli fruktansvärt svartsjuk och håller på att bryta ihop för mina nerver inte pallar med det... och då tar det i regel slut för att tjejen inte orkar med mig antar jag. Jag blir extremt paranoid och misstänksam. Nu när jag lever ensam slipper jag det, men då kommer droger och annat in i bilden istället, vilket inte känns helt bra. Jag kan bli nästan besatt (förälskad kanske) av vissa människor som jag träffat bara kort ögonblick, och det kan ta månader innan jag fått dom ur skallen.

Jag kan klara av perioder när jag sköter saker som de skas, sedan flippar jag ur och gör vad som helst för att bryta sönder mina rutiner.... det har varit småjobbigt nu i två år ungefär. Tidigare så var jag mera blyg och gjorde inte mycket väsen av mig, men det var innan jag började ha förhållanden som involverar kvinnfolk.
Det har gått perioder när jag stulit mängder av saker också, för att ha något att "göra", levat uppe på nätterna bara, ställt till elände för mig själv mest i slutänden.
Jag har varit extremt lättpåverkad för saker jag ser på film eller läser, betydligt mer än vad som är normalt, även om det kanske är lite bättre nu. Det gör att jag inte kan ha det som syssla för att hålla mig "normal" några längre perioder, för då börjar jag ta upp alldeles för mycket av värderingar och annat av det jag ser/hör etc.
På samma gång som jag kan hata allt vad sociala grejer heter, så har jag svårt att stå ut att vara ensam längre stunder och blir deprimerad.

Ja, det här är ett något rörigt försök att förklara hur jag upplever min vardag, ifall det är nån mer som känner igen problemen.
Citera
2005-04-03, 18:21
Medlem
Sinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gakushi
Jag mår bättre ett kort tag i förhållanden med andra, sen tar det inte lång tid innan jag brukar bli fruktansvärt svartsjuk och håller på att bryta ihop för mina nerver inte pallar med det... och då tar det i regel slut för att tjejen inte orkar med mig antar jag. Jag blir extremt paranoid och misstänksam. Nu när jag lever ensam slipper jag det, men då kommer droger och annat in i bilden istället, vilket inte känns helt bra. Jag kan bli nästan besatt (förälskad kanske) av vissa människor som jag träffat bara kort ögonblick, och det kan ta månader innan jag fått dom ur skallen.

Jag kan klara av perioder när jag sköter saker som de skas, sedan flippar jag ur och gör vad som helst för att bryta sönder mina rutiner.... det har varit småjobbigt nu i två år ungefär. Tidigare så var jag mera blyg och gjorde inte mycket väsen av mig, men det var innan jag började ha förhållanden som involverar kvinnfolk.
Det har gått perioder när jag stulit mängder av saker också, för att ha något att "göra", levat uppe på nätterna bara, ställt till elände för mig själv mest i slutänden.
Jag har varit extremt lättpåverkad för saker jag ser på film eller läser, betydligt mer än vad som är normalt, även om det kanske är lite bättre nu. Det gör att jag inte kan ha det som syssla för att hålla mig "normal" några längre perioder, för då börjar jag ta upp alldeles för mycket av värderingar och annat av det jag ser/hör etc.
På samma gång som jag kan hata allt vad sociala grejer heter, så har jag svårt att stå ut att vara ensam längre stunder och blir deprimerad.

Ja, det här är ett något rörigt försök att förklara hur jag upplever min vardag, ifall det är nån mer som känner igen problemen.
Skulle du kunna vänta ett tag, typ en dag eller så, och sen läsa den texten jag citerade från dig. Utifrån sett låter det här som värre än många saker folk går till läkare och får operation för. Exempelvis så fick en jag känner problem med höftleden. Han haltar och har av och till värk. Det verkar vara jobbigt men han klarar att leva sitt liv, sköta sitt jobb, ha ett fungerande äktenskap o.s.v. När jag läser vad du skriver tycker jag att din situation låter minst lika besvärande. Han är opererad idag. Jag betvivlar inte att du klarar dig men som du själv säger skulle din situation kunna vara bättre och det finns människor som är experter på att hjälpa till med det. Eftersom du studerar har du ju dessutom möjligheten att komma i kontakt med dem billigt. Skulle de nu rekommendera att du äter medicin så kan du ju då välja att tacka nej om du vill. Men som sagt jag vet ju egentligen inte hur du mår, bara vad du skriver. Det är därför jag tycker du ska läsa igenom din egen text igen om ett tag.
Citera
2005-04-03, 18:26
Medlem
gakushis avatar
hm. du kanske har rätt.
Citera
2005-04-04, 22:38
Medlem
onits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gakushi
Någon annan som har en mildare variant av borderlinepersonlighet som har tips på hur man kan lugna ner sinnet lite? Mitt periodiska drogbruk lär inte hjälpa i längden har jag en känsla av, bara förvärra.

ps. Nej, jag vill helst undvika psykolog, dels har jag inte råd med det, dels vill jag inte prata med någon gammal gubbe eller tant om detta, det känns för jobbigt. Ds.

Du kan gå och testa dig på psyket och få mediciner utskrivna. Gissar att det inte är särskilt dyrt.

Låna böcker och lär dig mer om sjukdomen, se hur andra som har har den lever.

Det finns även en del forum, vet ej om de är bra eller dåliga, det får du undersöka själv. Några länkar:

Stor site!
http://www.borderline.nu/nuke/

Inlägg från ovanstående länk:

"Hej på Er alla, jag undrar om Borderline bara är inlärnings problem och uppväxt relaterade problem, då borde det gå att lära om mm.

Jag tror att det finns människor som skulle kunnat utveckla borderline, men de har växt upp med trygga föräldrar, levt under organserade former, gått i skolan med kreativa och normala kamrater, träffat pojkvänner med idrottsintressen, killar som studerat mm.
Min uppfattning är att samma person i en familj med sociala problem, alkohol, droger, fysikts eller psykiskt våld etc. mycket väl hade kunnat utveckla BL, mina teorier grundar jag på att det är lika naturligt att föddas med nedsatt syn som att föddas med nedsatt psykisk funktion.
Ångest, depression, missbruk hör säkert samman med BL, men detta är sekundära problem eftersom att man uppfattar sig som sämre än andra, när man inte klarar av det man tycker att man bör blir man deppig, får ångest mm, personer som inte har BL och inte klarar av sina arbetsuppgifter får också ångest, det finns dock en väsentlig skillnad och det är att personer utan BL tar tag i sina problem, där BL-personer i stället självmedicinerar med ex. vin eller tabletter.
När människor ljuger så gör det att man utsätter sig för att bli påkommen, detta skapar också ångest, BL personer gör så mycket underliga saker för att lindra ångesten, för att framstå som väldigt attraktiva personer mm, då tvingas man ibland att använda lögner, för ingen människa är bra på alla områden, och det är kanske inte så viktigt att vara perfekt rakt igenom.
Impulsiviteten tror jag bottnar i att en person med BL och panångest hoppas att ifall jag köper det där blir jag gladare, får jag det blir livet roligt etc. när man tror att nästa steg skall kunna ändra hela livet är det väl klart att man handlar impulsivt, eftersom att om man kan få råd att köpa den bilen eller de kläderna som man blir vackrare i så blir man en lycklig människa automatiskt, man behöver inte vara BL för att handla impulsivt i detta läge, för i fall jag kunde få ett lyckligare liv genom att köpa något skulle jag lägga allt annat åt sidan och försöka få tag i det, när inte min rikedom räcker till för att köpa detta och banken säger nej, kan det vara naturligt att försöka lura sig till detta dvs exempelvis ljuga och bedra för att komma över den saken som skall göra mig lycklig.

Jag tror att första ledet i ett tillfrisknande är att acceptera att man är den man är, den man har fötts till, ingen födds ond nämligen, blir man illa behandlad i livet så är det nästan uteslutande av människor som själva plågas av något och mår dåligt.

Jag tror att nästa steg är att helt hålla sig ifrån

1. Droger
2. Alkohol
3. Lögner
4. Manipulation
5. Identifiera vem eller vilka som har försatt Er i denna situation, vilket ofta är en nära anhörig, förälder etc. tag avstånd från problemet helt.
6. Ett förhållande handlar inte om att utnyttja sin partner och att KNULLA med honom, ett förhållande handlar om att bry sig om varandra och älska med varandra.

Billy"

Om medicinering mm:
http://web4health.info/sv/answers/bo...erapy-ssri.htm

"Detta är en mycket kort och typisk beskrivning av borderline personlighetsstörning. Dessa olika aspekter av depressiva symptomer som ångest, ätstörning och personlighetsstörningar kan bli positivt förbättrade med SSRI = Selektiva Serotoninupptagshämmare.

Neurotransmittorerna Serotonin spelar en stor roll i regleringen av impulskontroll och regleringen av känslomässigkontroll. Många borderline patienter beskriver att de upplever positiva effekter av att använda SSRI – preparat. Höga doser av denna medicin eller i kombination med andra mediciner kan vara till stor hjälp. Man bör använda medicinen i kombination med professionell psykoterapi. Kontakta en psykiatriker eller psykolog för individuella råd och behandling."
Citera
2005-04-05, 05:41
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onit
Låna böcker och lär dig mer om sjukdomen, se hur andra som har har den lever.

Jag vill bara påpeka att bordeline inte är en sjukdom, utan en personlighetsstörning.
Citera
2005-04-05, 06:05
Medlem
Jag har borderline själv, och ja det är väldigt lätt att fastna i ett missbruk av alla droger som finns, speciellt ångestdämpande och centralstimulantia för egen del iaf. Meditation funkar för en del har jag hört, dock inget jag provat på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in