Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-03-09, 20:09
  #1
Medlem
Frank Shamrocks avatar
...borde ju rimligtvis vara enkelt att göra själv? Ngn som har erfarenhet av detta? Vilken peppar bör användas, Habanero borde ju vara effektivt...
Citera
2005-03-09, 20:29
  #2
Medlem
On fires avatar
Använd nån frätande kemikalie så är det ingen risk att den du använder den på återfår synen.
Citera
2005-03-09, 20:32
  #3
Medlem
pihops avatar
Köp den starkaste chilifrukten du kan hitta (thailändska eller sydamerikanska små röda chilifrukter) koka ett helt paket såna här och reducera det ganska mycket så borde det bli starkt av helvete! häll sedan i en lagom stor sprayflaska.

(vet inte om detta funkar men värt att prova om ingen har bättre idé)
Citera
2005-03-09, 20:32
  #4
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av On fire
Använd nån frätande kemikalie så är det ingen risk att den du använder den på återfår synen.

Om flaskan går sönder // läcker i fickan eller väskan då?
Citera
2005-03-09, 20:48
  #5
Banned
Kemikaliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pihop
Köp den starkaste chilifrukten du kan hitta (thailändska eller sydamerikanska små röda chilifrukter) koka ett helt paket såna här och reducera det ganska mycket så borde det bli starkt av helvete! häll sedan i en lagom stor sprayflaska.

(vet inte om detta funkar men värt att prova om ingen har bättre idé)


Ja det är nog inte kul att få på sig...

Jag åt en gång kärnan ur en av de starkaste pepparfrukterna i "pepparpaketet" (av ca 8 st) den var gul kom jag ihåg. Det kändes som hela ansiktet var brännskadat och smärtan gick uppåt från munnen.

Jag trodde jag skulle dö, eller förlora luktsinnet när smärtan gick upp i näsan.
Men jag klarade mig!
Citera
2005-03-09, 21:56
  #6
Medlem
ankdams avatar
Det starka i pepparfrukten är oljan tujon, den löser sig inte så bra i vatten. I
Isopropanol däremot (spolarvätska tror jag innehåller detta) ska lösa det, därför används denna alkohol i "riktig" pepparsprej.
Chilipulver borde väl vara mer koncentrerat än frukterna, blanda det tillsammans med isopropanol och sedan tror jag du fått pepparsprej
Citera
2005-03-09, 22:17
  #7
Banned
spetznass avatar
Halvt OT: Är det någon som vet om recepten om tårgas på SwI funkar?
Scoville skalan heter den där man mäter chilifrukternas "hetta".
Aji; Cayenne; Tabasco; Piquin liger på nivå 7 på en skala 0-10 och är ca 30,000 - 50,000 Scoville Units. Den starkaste skall vara någon typ av Röd Savina Habanero, på ca 10 350-855,000 Scoville Units. Tänk om man hade lite Habanero och gjorde peppar spray av den. Det sägs att Habanera frät på huden, men det är nog bara en myt, men vad vet jag?
Citera
2005-03-09, 23:31
  #8
Banned
Kemikaliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankdam
Det starka i pepparfrukten är oljan tujon, den löser sig inte så bra i vatten. I
Isopropanol däremot (spolarvätska tror jag innehåller detta) ska lösa det, därför används denna alkohol i "riktig" pepparsprej.
Chilipulver borde väl vara mer koncentrerat än frukterna, blanda det tillsammans med isopropanol och sedan tror jag du fått pepparsprej


Thujon är ju även hallucinogent, hur är det att inmundiga?
Citera
2005-03-10, 00:36
  #9
Medlem
Phels avatar
Jag ser ofta en sprayflaska, sålt som barngodis, där man sprayar jordgubbssmak in i munnen. Har ofta tänkt på att dom lätt skulle kunna "modificeras" till en DIY pepparspray Dock kan den inte spruta så långt...

Jag skulle kunna tänka mig att detta lätt skulle funka:
Krossa en massa starka chili's (tex. Habañero), och lös det i lämpligt lösningsmedel (isopropanol, benzin, butan/propan), indunsta tills det nästan blir en seg olja, och häll det i sprayflaskan, klart att spruta.

Annars skulle en spray med en stark bas (tex en -hydroxid) vara riktigt jävlig, eftersom baser ger större skador på ögonen, än syror.

Helt primitivt kan det bli, om man alltid springer runt med en handfull fint sand i fickan
Citera
2005-03-10, 09:43
  #10
Medlem
Den där godissprejen funkar som den är..
Jag och en polare provade att spreja rakt i ögonen. och jag kan lova att det svider riktigt ordentligt.

Är det någon mer än jag som har haft övning med tårgas?
Jag kan intyga att armens tårgas är inte att leka med. All hudkontakt svider så förbannat. Vid inandning börjar man att spy något så grönjävulskt. och det går inte att tvätta bort utan då svider det ännu mer. Jag är glad att jag inte fick något i ögonen det ska tydligen vara en otrevlig upplevelse.

Det närmaste jag kommit tårgasen är ren vademecum. Det är varianten man ska blanda några droppar i ett glas vatten och sedan gurgla/skälja munnen.
Om man skulle kunna spruta det i någons ansikte så kommer den personen att vara totalt blind ett tag.

Här finns en patent som handlar om en pepparspray som bestående av Svartpeppar och vinäger. Sedan kan ni ju söka mer på patenter för behållare osv
http://164.195.100.11/netacgi/nph-Pa...&RS=PN/5698180
Citera
2005-03-10, 16:15
  #11
Medlem
On fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phel
Jag ser ofta en sprayflaska, sålt som barngodis, där man sprayar jordgubbssmak in i munnen. Har ofta tänkt på att dom lätt skulle kunna "modificeras" till en DIY pepparspray Dock kan den inte spruta så långt...

Jag skulle kunna tänka mig att detta lätt skulle funka:
Krossa en massa starka chili's (tex. Habañero), och lös det i lämpligt lösningsmedel (isopropanol, benzin, butan/propan), indunsta tills det nästan blir en seg olja, och häll det i sprayflaskan, klart att spruta.

Annars skulle en spray med en stark bas (tex en -hydroxid) vara riktigt jävlig, eftersom baser ger större skador på ögonen, än syror.

Helt primitivt kan det bli, om man alltid springer runt med en handfull fint sand i fickan

ja den godis sparayen är djävulsk från början svider som fan. som Insanit sa
Citera
2005-03-10, 17:49
  #12
Medlem
ankdams avatar
Jag är tämligen övertygad om att min version används kommersielt, då den inte har visats ge några bestående men på ögonen, vilket ni (förhoppningsvis) inte vill ge den medmänniska du sprutar på.

Att oljan var tujon, är jag inte helt säker på, kan ha blandat ihop det med något annat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback