"Marschschlager" har lika många bokstäver men känns troligare. (Edit: än Borstjschlager)
Frågan kanske kan reduceras till huruvida det finns ord som börjar eller slutar med ett 5-konsonantskkluster (6 konsonanter bara i det ordet). Jag tror inte det finns, men man kanske kan använda sig av ett finurligt binde-s mellan två ord som börjar och slutar med 4?
Sammansatta ord är fusk om de inte är mycket väletablerade. Får man föreslå en variant: Vad är det högsta antalet man kan komma upp i i ett icke-sammansatt ord?
Sammansatta ord är fusk om de inte är mycket väletablerade. Får man föreslå en variant: Vad är det högsta antalet man kan komma upp i i ett icke-sammansatt ord?
Min kandidat: bondskt, fem konsonanter i följd
Sammansatta ord blir aldrig fusk i tråden som handlar om just sammansatta ord.
BARA konsonanter finns i i det serbokratiska namnet på Korfu - "Krf".
Ön Krk ligger utanför kroatiska kusten. Jag vet två som heter Brdar och Grgic i efternamn. "Srce" (uttalas srtse) betyder hjärta, "crno" (uttalas tsrnå) svart.
"Trg" eller nåt i den stilen betyder handel, och har samma ursprung som svenskans "torg" (ställe där man bedriver handel) och som lånats in från slaviska språk. I rumänskan (latinskt språk) betyder samma ord, "târg", en köping, en liten stad med handelsrättigheter (Târgovis,te, Târgu Mures, )
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!