• 1
  • 2
2005-02-19, 21:00
Medlem
Jag har funderat över språkets betydelse för oss och det vi "tror" att vi "vet".

Hur kan vi "veta" något när vi tänker med ett redskap (språket) som vi själva har uppfunnit för att förstå och kommunicera med varandra? Hur pass begränsade av språket är vi egentligen? Mitt tips är: Jäkligt begränsade.

Den här begränsningen tillåter oss att med bravur dekonstruera problem och argument, men inte riktigt att komma på nya lösningar till filosofiska problem bortom språkets medvetande. Hur kan vi gå vidare, och lösa något överhuvudtaget som fortfarande är olöst när vi tänker med ett eller flera språk som egentligen, mer eller mindre, är oförändrad sen åratals och sinsemellan är väldigt likartade?
Citera
2005-02-19, 21:09
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Människan tänker i bilder och känslor, språket är konstruerat därefter.
Citera
2005-02-19, 21:18
Medlem
Tafkafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El_Pendejo
Jag har funderat över språkets betydelse för oss och det vi "tror" att vi "vet".

Hur kan vi "veta" något när vi tänker med ett redskap (språket) som vi själva har uppfunnit för att förstå och kommunicera med varandra? Hur pass begränsade av språket är vi egentligen? Mitt tips är: Jäkligt begränsade.

Den här begränsningen tillåter oss att med bravur dekonstruera problem och argument, men inte riktigt att komma på nya lösningar till filosofiska problem bortom språkets medvetande. Hur kan vi gå vidare, och lösa något överhuvudtaget som fortfarande är olöst när vi tänker med ett eller flera språk som egentligen, mer eller mindre, är oförändrad sen åratals och sinsemellan är väldigt likartade?

Intressant tanke. Men jag måste insistera på att språk är flexibla verktyg som utvecklas hela tiden. Ständigt kommer vi på nya sätt att uttrycka och förklara saker. Med verktyget(språket) bygger vi nya bättre verktyg som i sin tur kan bygga ännu bättre verktyg osv.
Citera
2005-02-19, 21:22
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El_Pendejo

Dövstumma tänker ju så...
Citera
2005-02-19, 21:39
Medlem
Eftersom språk är uppfunna av oss människor så måste språk ha föregåtts av tanke, därav kan vi fastställa (?) att tanken är primär och egentligen till sin grund frånskild från språk.

MEN det jag undrar, utan språk, hur skulle vi då kunna tänka och nå lösningar på problem som kräver samarbete, hur skulle vi då kunna förmedla våra tankar? Och kan vi ej förmedla våra tankar till varandra, hur skulle vi då kunna uppnå vissa insikter om oss som vi tillsammans har lyckats med? När språk inte räcker till, hur gör vi då? Är det användbart att komma fram till något som ej går att förmedla med hjälp av språk? Enligt mig är det helt bortkastat att tänka utan att kunna förmedla det, därav är vi begränsade av språket.

Eftersom språk är konstruerade av oss människor, och förbättras ständigt av oss människor, så blir språk aldrig smartare än oss människor.
Citera
2005-02-19, 21:54
Moderator
Ruskigbusss avatar
Njo - visst kan vi tänka, men språket påverkar ju hur vi tänker.

Om vi saknar ord för ett begrepp så kan vi inte tänka på det.

Och försök att tänka på olika språk - detta gör i vissa fall att hur man tänker påverkas.

I alla fall känner jag det så.
Citera
2005-02-19, 22:44
Medlem
jaha jovissts avatar
jag tänker oftast utan språk. Icke verbalt tänkande alltså. Problemlösning, tex fysik, matematik osv sker nästan helt utan inblandning av språk hos mig. Endast enklare tankeuppgifter får gå omvägen via språket. Språket innebär en begränsning och ett slags filter som utestänger det unika och nya, som det inte finns språkliga inarbetade begrepp för. Jag vet av erfarenhet att jag ofta finner ovanliga lösningar på problem som de flesta missar, kanske för att de låter sig begränsas av språket.
Citera
2005-02-19, 22:46
Moderator
Ruskigbusss avatar
App app app - hur löser du matematiska problem?

Jag gissar att du använder matematik - som i sig är ett språk.
Citera
2005-02-19, 22:49
Medlem
kurdiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Dövstumma tänker ju så...

Dövstumma har ett språk så det var en ganska dum jämnförelse
Citera
2005-02-19, 22:58
Medlem
god mats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Om vi saknar ord för ett begrepp så kan vi inte tänka på det.
Nej. Så är det inte. Folk med afasi slutar ju inte att tänka. När man inte hittar ett ord låser man sig ju i det man snackar om, men man kan ju fortsätta tänka det.

Och om vi saknade förmåga att tänka på nåt vi inte hade ord för skulle vi ju inte kunna tänka ut nya begrepp innan vi namngett dem. En uppfinnare skulle ju mycket väl kunna, när han är färdig, stå och tänka "Vad ska jag nu egentligen kalla den här... grejsimojsen".
Citera
2005-02-19, 23:01
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av god mat
Nej. Så är det inte. Folk med afasi slutar ju inte att tänka. När man inte hittar ett ord låser man sig ju i det man snackar om, men man kan ju fortsätta tänka det.

Och om vi saknade förmåga att tänka på nåt vi inte hade ord för skulle vi ju inte kunna tänka ut nya begrepp innan vi namngett dem. En uppfinnare skulle ju mycket väl kunna, när han är färdig, stå och tänka "Vad ska jag nu egentligen kalla den här... grejsimojsen".

Mmm ... ok - det kan jag köpa.

I fallet med afasi-personen så har den ju iofs haft ett ord för det.
Citera
2005-02-19, 23:13
Medlem
kurdiss avatar
Efter lite tanke.

Man kan tänka utan språk, men man kan inte beskriva tanken utan språk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in