Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-02-11, 18:15
  #1
Medlem
Tokers avatar
Nu ska jag ta ur tummen ur röven och börja lära mig skapa egen musik. Och efter att läst mycket om hemma studios,prylar etc så har det blivit så snurrig i skallen. Det finns så mycket prylar som jag inte riktigt fått kläm på vad dom används till och om dom är nödvändiga igentligen för en amatör.

Jag vill skapa synth,elektro musik och har tänkt använda cubase sx.
Men vad för prylar behöver jag mer för att kunna skapa shysst musik?

Ge mig några bra råd vad som behövs och gärna nån förklaring till vad alla prylar används till.
Citera
2005-02-11, 18:18
  #2
Medlem
en extern synth skulle jag rekommendera. men vad som egentligen behövs är idéer och bra känsla för musik.

jag tänker på khonnor som gör skitbra musik på en vanlig pc med endast en liten ful högtalare inkopplad.
Citera
2005-02-11, 18:19
  #3
Medlem
hagge3s avatar
Skapa rock istället, så behöver du bara en gitarr.

Billigare och bättre.
Citera
2005-02-11, 18:42
  #4
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Skapa rock istället, så behöver du bara en gitarr.

Billigare och bättre.


yeh right!
Citera
2005-02-11, 20:31
  #5
Medlem
auto:erotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Skapa rock istället, så behöver du bara en gitarr.

Billigare och bättre.
Om man bara har en gitarr så blir det nog extremt mesig alternativt tunn musik inte ens värd att kalla rock. På sin höjd kan man göra melankolisk pop med bara en gitarr, men det är lite väl töntigt.
Citera
2005-02-11, 22:17
  #6
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto:erotic
Om man bara har en gitarr så blir det nog extremt mesig alternativt tunn musik inte ens värd att kalla rock. På sin höjd kan man göra melankolisk pop med bara en gitarr, men det är lite väl töntigt.

Man kan skapa rockmusik, sa aldrig något om att spela in och sälja en skiva med hela kittet.

Det är därför jag aldrig fastnat för techno/trance, allt är datagjort och det känns som själva grejen med musik är borta då, den har ingen själ känns det som.
Citera
2005-02-11, 22:19
  #7
Medlem
exerds avatar
En midisynth och cubase är en början.
Citera
2005-02-11, 22:22
  #8
Medlem
Patriarch Ks avatar
Börja inte med cubase. Börja med program i stil med Fruity loops (otroligt kraftfullt), det är sjukt enkelt att lära sig. Du behöver ingen midi-synth, det finns riktigt proffessionella musiker som skapar musiken med musen.
Citera
2005-02-11, 23:19
  #9
Medlem
auto:erotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Man kan skapa rockmusik, sa aldrig något om att spela in och sälja en skiva med hela kittet.

Det är därför jag aldrig fastnat för techno/trance, allt är datagjort och det känns som själva grejen med musik är borta då, den har ingen själ känns det som.
Jag är extremt inne på elektronisk musik, men någon musik gjord av data har jag aldrig hört. Vad är det du syftar på då? Grupper?
Citera
2005-02-11, 23:20
  #10
Medlem
auto:erotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K
Börja inte med cubase. Börja med program i stil med Fruity loops (otroligt kraftfullt), det är sjukt enkelt att lära sig. Du behöver ingen midi-synth, det finns riktigt proffessionella musiker som skapar musiken med musen.
Och här kunde jag inte hålla med mer, FL är grymt enkelt att komma igång med, men så komplext att det går att utforska det i åratal. Lite som Mastermind, a minute to learn, a lifetime to master.
Citera
2005-02-11, 23:26
  #11
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto:erotic
Jag är extremt inne på elektronisk musik, men någon musik gjord av data har jag aldrig hört. Vad är det du syftar på då? Grupper?

Jag vet att inte elektronisk musik bara är techno och trance. Men det är det jag förknippar med "elektronisk musik".

Alltså typ Dj Sammy, ATB, Scooter och allt vad dom heter.
Citera
2005-02-11, 23:38
  #12
Medlem
auto:erotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagge3
Jag vet att inte elektronisk musik bara är techno och trance. Men det är det jag förknippar med "elektronisk musik".

Alltså typ Dj Sammy, ATB, Scooter och allt vad dom heter.
Scooter? Det är ju vare sig techno eller trance. Men det var inte det jag menade egentligen utan det hade mer att göra med:

Citat:
Ursprungligen postat av susning.nu
DATA
1. Informationskvantum
2. Karaktär i Star Trek
3. Musikgrupp från 1980-talet
4. Felaktig benämning på "dator"
Det händer att folk kallar en dator för "data", men i dag används benämningen mest ironiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback