• 1
  • 2
2005-02-01, 18:40
Medlem
Bråkmakarns avatar
Jag fick en fritös för några veckor sedan, och idag friterade jag kycklingfilér för första gången! Resultatet blev bra, men nästa gång ska jag har i mer salt i frityrsmeten!

Recept frityrsmet:
½ dl rumstempurerat öl
½ dl rumstemerurerat vatten
2 msk olja
1 dl vetemjöl
1 tsk salt

Vispa ihop det, och rör sen ner en hårt vispad äggvita i smeten!

Jag skulle gärna vilja ha tips på ett bra recept på sötsur sås!
Jag ska prova det här receptet på sötsur sås nu, men jag vill gärna ha fler om det visar sig vara dåligt.

övriga frityrtips samt såser som passar till friterad mat mottages tacksamt!

// Bråkis
Citera
2005-02-01, 19:41
Medlem
OliTs avatar
Hemgjorda potatiskroketter! Fantastiskt gott jämfört med de degiga skapelserna man köper i matvaruaffärn. Du kan välja mellan att göra de på ett kompakt potatismos som du rullar i ströbröd eller på riktig potatis som du formar till kulor med ett kuljärn, använder du dig av rå potatis ska du först fritera en runda på runt 150 grader tills potatisen är klar, därefter vrida upp fritösen till 180 grader och fritera tills potatisen får en fin gyllenbrun färg.
Citera
2005-02-01, 20:13
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn

Jag skulle gärna vilja ha tips på ett bra recept på sötsur sås!
Jag ska prova det här receptet på sötsur sås nu
Receptet är numera testat! Det var okey, inte mer. Det känndes att det fattades nåt i, samt att den var ganska blaskig i smaken.
Jag hade i en knivsudd sambal oelek i såsen, men det hjälpte inte mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Hemgjorda potatiskroketter! Fantastiskt gott jämfört med de degiga skapelserna man köper i matvaruaffärn. Du kan välja mellan att göra de på ett kompakt potatismos som du rullar i ströbröd eller på riktig potatis som du formar till kulor med ett kuljärn, använder du dig av rå potatis ska du först fritera en runda på runt 150 grader tills potatisen är klar, därefter vrida upp fritösen till 180 grader och fritera tills potatisen får en fin gyllenbrun färg.
Låter gott!

Jag gör klyftpotatis ibland: Skär potatis i klyftor, sköljer klyftorna i vatten, och låter dom rinna av.
Ner i fritösen några minuter på typ 160 grader, sen tar jag upp dom, får upp fritösen i 190 grader, sen i med dom igen en kortis!
Väldigt gott!
Citera
2005-02-01, 20:35
Medlem
OliTs avatar
Ja, det är ju lite samma grej som klyftpotatis då, och tillvägagångssättet för strips är inte annorlunda.

En grej som du kan testa, eller bör testa är friterad banan, använd din frityrsmet men skippa saltet, fritera halva bananer (eller 1/4). Servera med sirap och vaniljglass. Riktigt sött men trevligt.
Citera
2005-02-01, 20:41
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ja, det är ju lite samma grej som klyftpotatis då, och tillvägagångssättet för strips är inte annorlunda.

En grej som du kan testa, eller bör testa är friterad banan, använd din frityrsmet men skippa saltet, fritera halva bananer (eller 1/4). Servera med sirap och vaniljglass. Riktigt sött men trevligt.
Skickade iväg tjejen förut att köpa banan, glass och lite annat så vi kunde äta friterad banan till efterrätt.. Naturligtvis glömde den j*vla åsnan vaniljglassen!
Citera
2005-02-01, 21:57
Medlem
Hittade recept på fried pork chops

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=7-A...=fromconentbox
Citera
2005-02-01, 22:03
Medlem
General Nogis avatar
Frtiterade ostron är förbannat gott. Ätes helst på japanskt vis med majonäs, ris och misosoppa.
Citera
2005-02-02, 15:52
Medlem
nyblads avatar
Dubbelpanera en lagom stor bit brieost och släng ner i fritösen tills den är fint gyllenbrun och servera som desert tillsamans med ljummen hjortronsylt.

Låter kanske lite wierd men det är asgott om man gillar brieost!
Citera
2005-02-11, 21:32
Medlem
*nYx*s avatar
Jag har hört att det ska vara jättegott att fritera chokladbitar som bounty och snickers,
men har inte provat själv. Vaniljglass passar nog bra till!
Citera
2005-02-13, 17:03
Medlem
typhios avatar
Citat:

Ananasringar e oxå duktigt gott att fritera och servera på samma sätt.

Annrs så är hemgjorda bläckfiskringar supergott i fritösen.. be fiskhandlaren rensa bläckisen om du inte kan det själv. Skiva upp i ringar och fritera ganska så kort tid 30 sek-1 min beroende på tjocklek, provsmaka en så att den inte e seg innan du kastar i resten, och servera med aioli.... mumma.
Citera
2005-02-13, 17:07
Medlem
hagge3s avatar
Har du exempelvis potatisskal över från middagen så är det bara slänga ner dom i fritösen. Ta till vara på skalen när du skalar potatisen, lägg dom i vatten och skölj några gånger så att eventuella jordrester försvinner.

Det blir som chips, otroligt gott.

Man skulle ju ändå slängt skalen så det är väl kul att kunna ta tillvara på allt?
Samma sakkan du göra med morotsskal etc.

Citera
2005-02-13, 18:16
Medlem
Hispers avatar
Friterade persikor är kanongott. Doppa i frityrsmet och kör på som vanligt. Mycket godare än friterade bananer.

Servera med denna ingefärrås.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in