• 1
  • 2
2004-12-01, 21:01
Min diagnos är nu nästan klar, ADD, pseudoneurotisk/pseudopsykopatisk schizofreni, borderline, gränspsykotisk, icke-regressiv schizofreni. Många namn finns för det, men ingen kan egentligen förklara vad det är. Inget antidepressivt eller neuroleptika har hjälpt nämnvärt.

Nu ska jag eventuellt få Concerta. Vet att den hjälper mig mycket bra, så jag vill ha den. Men jag trodde att den bara gavs till barn med ADHD/Damp.

Någon som har erfarenhet av längre tids bruk av denna medicin?
Citera
2004-12-02, 09:19
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag får Concerta mot ADHD, 18mg har inte så stark effekt men inte heller några bieffekter, 36mg gör en rätt skärpt men jag har upplevt en del otrevligheter som jobbig vätskeutdrivning, hög puls och "noja" då jag tagit den större dosen...
Citera
2005-01-13, 23:43
Medlem
Odjurs avatar
Kommit över Concerta 18 mg Depot, är det något som man kan slänga i sig för nöjes skull (ovh få ut något av det), eller är det vad det heter, medicin?

Tänkte det var dags för storstädning 8) , men jag slänger inte i mig okända preparat till höger o vänster.
Citera
2005-01-14, 07:06
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odjur
Kommit över Concerta 18 mg Depot, är det något som man kan slänga i sig för nöjes skull (ovh få ut något av det), eller är det vad det heter, medicin?

Tänkte det var dags för storstädning 8) , men jag slänger inte i mig okända preparat till höger o vänster.
Du måste tugga dem för att depot-effekten skall försvinna, men gör du det med några piller (börja med fem och tag mer efter behov) så borde du bli riktigt glad och social i ett par timmar...
Citera
2005-01-14, 20:43
Medlem
Odjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Du måste tugga dem för att depot-effekten skall försvinna, men gör du det med några piller (börja med fem och tag mer efter behov) så borde du bli riktigt glad och social i ett par timmar...

Har ätit fyra nu, mår väll ganska okey. Inget överväldigande preparat, men roligt att ha testat.

Nu ska jag gå och städa lite och se om de verkligen fungerar
Citera
2005-01-15, 12:47
Medlem
runars avatar
Hej.

Det var en lång diagnos, du fått.Det verkar också som du har utretts under lång tid. Vet du om du också fått en diagnos enligt ICD-10 eller DSM ?
Men om medicinen hjälper tycker jag att du skall fortsätta ta den.

Du säger att du har en underliggande neuropsykiatrisk störning(add) som påverkat din personlighets utveckling.Denna gör att personen får det betydligt svårare med personlighetsutvecklingen, vilket kan leda till att det utvecklas en psykiatrisk problematik.

Det brukar vara så med tex Borderline samt antisocialpersonlighetsstörning(så som du säger). Om det är så hjälper concerta dig med den neuropsykiatriskaproblematiken, vilket kan göra det lättare att påverka "personligheten".

Lycka till!
Citera
2005-01-15, 23:07
Medlem
di_canios avatar
Började med koncerta för en vecka sedan, tar två 18mg tabletter dagligen.
Detta för att jag har ADHD, fick diagnosen för ett år sedan men ville först inte ta centralstimulerande. Fick en medicin som heter effexior istället, någon som har erfarenhet av den?
Tycker faktiskt att den gjort mig lugnare och mer koncentrerad men känner att jag behöver mer tid för att veta säkert.. har inte känt av några biverkningar än.

har aldrig tänkt på att ta det för nöjes skull, några speciella risker med det?
hur mycket ska man våga ta?

Jag har inte vågat dricka alkohol sedan jag börjat med medicinen, finns det några risker? eller kan man få nån rolig effekt av att blanda ?

hur fick du tag på concerta odjur?.. du måste vara en äkta fixare-sork
Citera
2005-01-19, 09:28
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av di_canio
har aldrig tänkt på att ta det för nöjes skull, några speciella risker med det?
hur mycket ska man våga ta?

Jag har inte vågat dricka alkohol sedan jag börjat med medicinen, finns det några risker? eller kan man få nån rolig effekt av att blanda ?
Tag inte mer än 80mg första gången, så du får ett hum om hur det känns... Dricker du alkohol medan du tar dina piller i medicinskt syfte så är det ingen större skillnad, tar du dem i russyfte tillsammans med sprit så kommer du att vara mycket piggare och inte känna dig lika full...
Citera
2007-04-25, 12:33
Medlem
Belenuss avatar
Jag tog under högstadier Ritalin, som är relativt likt Concerta, och jag mådde fruktansvärt dåligt. Än i dag tycker jag mig känna av biverkningar i form av rastlöshet och grav nedstämdhet.
Citera
2007-04-25, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Min diagnos är nu nästan klar, ADD, pseudoneurotisk/pseudopsykopatisk schizofreni, borderline, gränspsykotisk, icke-regressiv schizofreni. Många namn finns för det, men ingen kan egentligen förklara vad det är. Inget antidepressivt eller neuroleptika har hjälpt nämnvärt.

Nu ska jag eventuellt få Concerta. Vet att den hjälper mig mycket bra, så jag vill ha den. Men jag trodde att den bara gavs till barn med ADHD/Damp.

Någon som har erfarenhet av längre tids bruk av denna medicin?
Men, kan man verkligen ha alla dessa diagnoser? Några borde väl utesluta några andra?
Och vad i hela friden är pseudoneurotisk/pseudopsykopatisk schizofreni?
Citera
2007-06-26, 18:55
Bannlyst
Har käkat concerta i ca. 4månader 54mg
fick också diagnosen:add det är ungefär samma sak fast man är kanske inte hyperaktiv som dom flesta med adhd.
Om man tar concerta mot add ska man bli piggare dom som har adhd ska tydligen bli lugna istället men är inte helt säker dock.
Citera
2007-06-26, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Men, kan man verkligen ha alla dessa diagnoser? Några borde väl utesluta några andra?
Och vad i hela friden är pseudoneurotisk/pseudopsykopatisk schizofreni?

schizofreni värkar inte stämma på add men ja vet inte sökte lite och kopierade lite..

Schizofreni är en allvarlig psykisk sjukdom som utmärks av varaktiga defekter i perceptionen eller verklighetsuppfattningen. Typiska symtom hos en person som lider av obehandlad schizofreni är gravt desorganiserat tänkande, vanföreställningar och hallucinationer. Även om störningen huvudsakligen rör kognitionen, så kan den yttra sig på beteendemässiga och känslomässiga sätt. Eftersom det finns en mängd olika kombinationer av symtom som kan resultera i en schizofrenidiagnos, så är det svårt att säga att det är en enskild psykisk störning; Eugen Bleuler, som myntade termen, pratade faktiskt i stället om "schizofrenierna" (plural).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in