2004-11-23, 00:03
Medlem
När jag mår dåligt är det otroligt ångestdämpande att skära mig själv. Jag känner en lättnad på en gång. Men - det är INTE roligt med synliga skador och ärr (även om jag försöker hålla mig till så undanskymda delar på kroppen som möjligt). Så till frågan:

Finns det något annat lika effektivt sätt att lindra ångest som inte ger synliga märken?

Jag har försökt rycka ur hårstrån på "onda" ställen av kroppen (alltså känsliga ställen som det gör extra ont på). Det fungerar väl någorlunda, men inte alls lika bra som att skära sig. Sedan har min fantasi tagit slut. Någon som har några tips?
Citera
2004-11-23, 00:09
Medlem
Makehastes avatar
Att skölja händerna med iskallt vatten ska enligt uppgift fungera bra - och dessutom vara bra om man vill trappa ner sitt självdestruktiva beteende.
Citera
2004-11-23, 00:19
Medlem
alter egos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollemor
När jag mår dåligt är det otroligt ångestdämpande att skära mig själv. Jag känner en lättnad på en gång. Men - det är INTE roligt med synliga skador och ärr (även om jag försöker hålla mig till så undanskymda delar på kroppen som möjligt). Så till frågan:

Finns det något annat lika effektivt sätt att lindra ångest som inte ger synliga märken?

Jag har försökt rycka ur hårstrån på "onda" ställen av kroppen (alltså känsliga ställen som det gör extra ont på). Det fungerar väl någorlunda, men inte alls lika bra som att skära sig. Sedan har min fantasi tagit slut. Någon som har några tips?

Sök psykologisk hjälp, att finna nya metoder att lindra smärtan är inte rätt sätt att bemöta problemet, du måste gå djupare för att finna orsaken till varför du gör detta. Som jag har förstått detta problem är att skära sig ett sätt att byta ut en smärta som man inte vet hur man skall hantera, men en som man vet hur. Fysisk smärta är ju många gånger lättare att hantera än psykisk, men precis som med fysik smärta så måste den behandlas på rätt sätt, så sök hjälp.
Citera
2004-11-23, 00:24
Medlem
Hemlige Mårtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alter ego
Sök psykologisk hjälp, att finna nya metoder att lindra smärtan är inte rätt sätt att bemöta problemet, du måste gå djupare för att finna orsaken till varför du gör detta. Som jag har förstått detta problem är att skära sig ett sätt att byta ut en smärta som man inte vet hur man skall hantera, men en som man vet hur. Fysisk smärta är ju många gånger lättare att hantera än psykisk, men precis som med fysik smärta så måste den behandlas på rätt sätt, så sök hjälp.

Torrbollen har pratat.. Tror du inte att han redan funderat över detta??
Citera
2004-11-23, 00:26
Bannlyst
Om du inte vill ha hjälp från hjärnskrynklare, eller har vänner/familj som du kan tillförlita dig till. Så knarka så mycket du orkar, det är inte bara kul, bieffekterna skadar dig och du blir kanske aldrig densamma person som du var innan igen.
Sen tycker alla synd om dig oxå, och då kan du ta itu med dina riktiga problem, det blir lixom lite mer än en löjlig depression sån har alla nuförtiden.
Citera
2004-11-23, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alter ego
Tack. Det får jag fundera på sedan, orkar inte just nu.

Men jag ska prova på Makehastes tips nu. Tack för det!

Vill INTE ha fler sår nu när de jag har nästan har läkt ihop. Kallvatten kan i alla fall inte göra någon skada.
Citera
2004-11-23, 00:29
Medlem
alter egos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemlige Mårten

Det tål att upprepas... som jag sade: det han/hon gör är inte det rätta sättet att bemöta problemet...

Torrboll i all ära... antar att du vill komma med en kommentar lik "fortsätt och skär dig, det är bra för kroppen"? Idiot...
Citera
2004-11-23, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Att skölja händerna med iskallt vatten ska enligt uppgift fungera bra - och dessutom vara bra om man vill trappa ner sitt självdestruktiva beteende.

Ifall man vill ta det ett steg längre så ska man ta en dusch, vrida upp värmen lite, och sedan relativt snabbt sänka värmen tills det blir iskallt, fast inte för snabbt, utan kanske under en 10-20 sekunder så man verkligen känner smärtan och dessutom vet att det bara kommer bli kallare!

Nu kanske ni tror jag är en maschocist, men min dusch gör det 2-3 gånger varje veckan utan att jag ber om det, men jag är inte man nog att stå kvar innan det blir riktigt kallt, för det krävs det en målinriktad kvinna.
Citera
2004-11-23, 00:34
Medlem
alter egos avatar
Citat:
Tack. Det får jag fundera på sedan, orkar inte just nu.

Men jag ska prova på Makehastes tips nu. Tack för det!

Vill INTE ha fler sår nu när de jag har nästan har läkt ihop. Kallvatten kan i alla fall inte göra någon skada.

Första steget är alltid det svåraste, men jag kan lova att du känner dig bättre om du verkligen tar det. Ett sätt att skjuta upp problemet är inte samma sak som att hitta en lösning på det. Hoppas att du inte väntar för länge bara. Och som Renoc säger, om du inte känner dig redo för att tala med en psykolog eller liknande, tala med någon du känner att du kan lita på, men tala med någon om det.
Citera
2004-11-23, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemlige Mårten
Inte för att vara petig, men hon.

Jo, jag har funderat över detta och hört tankegångarna förr, men just för tillfället orkar jag inte med annat än att försöka bli av med ångesten.
Citera
2004-11-23, 00:39
Bannlyst
Citat:
Inte för att vara petig, men hon.

Jo, jag har funderat över detta och hört tankegångarna förr, men just för tillfället orkar jag inte med annat än att försöka bli av med ångesten.
har du försökt att koncentrera dig på något helt annat? Glöm dig själv för en stund, det mest groteska skulle väl vara att hjälpa till i ett hem för hemlösa men sånt funkar bättre än man tror.
Citera
2004-11-23, 00:51
Medlem
Misslyckans avatar
-slå knytnäven i saker
det läker alltid
-dusha svinkallt, progressivt sänka tempraturen
-picka med häftstift, gem, ståltråd eller andra småsaker istället för att använda tillhyggen att skära med
det läker alltid
-ta stryptag på sig själv
är bättre än det låter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in