• 1
  • 2
2004-11-15, 20:07
Medlem
(Tillägger väl genast att jag inte har några sådana ambitioner).

Hur går "rekryteringen" till? Anmäler personen sitt intresse eller blir han/hon nominerad/tillfrågad?

Granskas användaren utifrån några specifika parametrar? Kollar någon igenom tidigare inlägg och gör en bedömning av personens intellektuella kapacitet och hur pass bra koll personen har i ämnet?

Är det en populärt sysselsättning eller saknas det frivilliga?

Finns det några krav på personen ifråga förutom att han/hon följer stipulerade regler? Måste moderatorn vara inloggad en viss minimitid/dygn?
Känner moderatorerna till sina kollegors identitet? Vad händer om en moderator försvinner spårlöst? Måste ev. frånvaro rapporteras?
2004-11-15, 20:20
Bannlyst
Man har en synnerligen lång och brun tunga och håller sig väl med vissa väl valda medmoderatorer. Sen går det som smort...

// Roger P.
2004-11-15, 20:22
Medlem
jrosens avatar
Sköt detta snyggt nu, kommentarer som Roger skriver här ovan kan ni skippa om tråden skall få vara öppen. Jag kommer svara på några av frågorna när jag får bättre med tid.
2004-11-15, 20:24
Medlem
Memnoks avatar
Så här funkar det: När vi behöver ny moderator i något forum kollar vi bland skribenterna som är aktiva och duktiga i det forumet, sedan förs en diskussion om vem som kan tänkas vara pålitlig och lämplig. När konsensus har nåtts kontaktas personen.

Don't call us, we call you gäller alltså.

Roger: Om det är som du säger är jag djupt besviken över att jag till dags dato inte har fått något rim-job. Måste kolla upp det här med resten av gänget, känns som om jag har missat något.
2004-11-15, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jrosen
Sköt detta snyggt nu, kommentarer som Roger skriver här ovan kan ni skippa om tråden skall få vara öppen.

och

Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Roger: Om det är som du säger är jag djupt besviken över att jag till dags dato inte har fått något rim-job. Måste kolla upp det här med resten av gänget, känns som om jag har missat något.

Förnekelsen och låtsas-som-det-regnar-mentaliteten skördar nya segrar...

// Roger P.
2004-11-15, 20:54
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Man har en synnerligen lång och brun tunga och håller sig väl med vissa väl valda medmoderatorer. Sen går det som smort...

// Roger P.
Vänta du bara, det står nog inte på förens en medlem i den beryktade gnäll-maffian axlar rollen som moderator här...
2004-11-15, 20:54
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson

// Roger P.

Självklart har Roger rätt - och han har ju varit på tal flera gånger.
Vad jag kan minnas - så stöp det varenda gång på att hans tunga inte var lång nog.

Edit: Vill förtydliga att den var brun nog - men kanske av andra skäl.
2004-11-15, 21:01
Medlem
PappaBoegs avatar
Jag vill minnas att det togs emot nomineringar till moderatorsposterna i Inrikespolitik och Invandringspolitik någon gång i somras. En av mina kandidater blev vald.
2004-11-15, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Självklart har Roger rätt - och han har ju varit på tal flera gånger.
Nja, det vet jag väl inte om jag varit. Enda gången jag faktiskt föreslagits var på gamla feministforumet. Den rollen skulle jag faktiskt gärna axla. Jävlar vad dom skulle få smaka myndighetsmissbruk då, feministerna...

Citat:
Vad jag kan minnas - så stöp det varenda gång på att hans tunga inte var lång nog.
Det är nog å andra sidan sant...

Citat:
Edit: Vill förtydliga att den var brun nog - men kanske av andra skäl.
Nej, inte nu längre. Jag har slutat snusa för jag fick så förgjordat ont i magen av alla tobakssafter jag gick omkring och svalde...

// Roger P.
2004-11-15, 21:39
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petter Utas
Hur går "rekryteringen" till? Anmäler personen sitt intresse eller blir han/hon nominerad/tillfrågad?
Blir tillfrågad.

Citat:
Granskas användaren utifrån några specifika parametrar? Kollar någon igenom tidigare inlägg och gör en bedömning av personens intellektuella kapacitet och hur pass bra koll personen har i ämnet?
Ibland kommer det upp förslag på tänkbara kandidater i outlaw. Det diskuteras då och de olika moderatorerna för säga sitt.
Om de flesta är positiva och det finns ett behov är saken i regel biff.
Självklart är det klar fördel om personen är insatt i och har bra koll på området där det finns finns behov av moderatorer.

Citat:
Är det en populärt sysselsättning eller saknas det frivilliga??
Skulle gissa att det finns gott om frivilliga.

Citat:
Känner moderatorerna till sina kollegors identitet?
Generellt sett inte.

Citat:
Vad händer om en moderator försvinner spårlöst? Måste ev. frånvaro rapporteras?
Det finns en tråd där man meddelar om man blir borta en tid. Detta för att inte vissa avdelningar ska bli utan bevakning.
2004-11-15, 22:08
Medlem
Då tackar jag KSV för svaren!
2004-11-15, 22:10
Medlem
LadyTieras avatar
scenario; Vi upptäcker att vi behöver en till moderator!

då brukar andra mods och främst de som har intresse nominera kandidater de anser vara kunniga och lämpliga, sedan följer en diskussion med övriga mods där vi diskuterar för/mot och går igenom inlägg samt användarens historia på forumet.

admin har alltid sista ordet men lyssnar på oss moderatorer i fråga om detta.

Det går till som övriga talare har sagt, vi frågar er, inte tvärtom.

som moderator går det bra att ta semester från forumet när det blir för mycket, eller ta en paus, men när man är mod så skall man logga in relativt ofta, läsa i outlaw och hålla koll på sina forum.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in