Citat:
Ursprungligen postat av apbt
Nån härrine som har Sobril el Xanor utskrivet? Hur bar ni er isåfall åt för att få det ? åkommor ?
Jag har själv "försökt" få nån av dessa i 2 år nu.. men bara fått massa skit tabletter. som Seroxat, Cipralex, m.m
Mina problem är allså Ångest. och social fobi.. (på riktigt då) men jag har även genom åren försökt klämma in sömnproblem, aggresions problem m.m allt för att få nått "lugnande ångest dämpande" men ack!
Jag sitter alltid där spänd av förväntan när läkaren krafsar ner sitt recept. men får alltid gå därifrån lika besviken..
Jag har fått för mej att det inte är nån bra ide att säga rakt ut -Mej ge mej Sobril nudå för faan.. jag har "hört" att det är bra
Så hur ska man bära sej åt ??? Hur gjorde "ni" ?
Jag skulle föreslå att redan när du ringer säga ngt liknande " Näeeej, jag vet inte om jag kan komma den tiden, jag är skräckslagen för att få ett panikångestanfall på bussen på väg till dig, och min atarax jag har hjälper inte alls...Men jag skall försöka komma till dig... Jag får väl ta en dyr taxi"
Sedan när du är där:
Och sedan fortsätta med att "Om min telefon ringer så hoppar jag till, jag får ångest av att jag inte vet vem det är..."
Angående kroppsspråk, håll armarna om dig typ i kors under hela tiden, det tolkas som om en försvarsställning, säg att du har svårt att titta folk i ögonen för att du tror att de tänker att du är en skithög. Naturligtvis skall du kolla läkaren lite i ögonen, men stirra mest håglöst i golvet..
Nämn också gärna att du vid ett tillfälle proppade i dig 5 atarax när du hade ångest, men att det inte hjälpte, utan att du fick myrkryp i benen.
Nämner läkaren något om de skojigare, eller rättare sagt namn på de medel du är ute efter som HJÄLPER dig så är du helt ovetande om vad det är. Fråga gärna om det är farligt. Då känner sig Hr. Doktor kompetent.
Detta är ingen personlig erfarenhet, men en god vän som verkligen mådde hemskt betedde sig såhär utan att fejka, och fick ett paket sobril, plus stilnoct att sova på. Hon mådde verkligen skit. Hon nämnde också att hon precis hade separerat ifrån ett jobbigt förhållande.
Kan det vara något?
Nämn INTE att du kutat och försökt hos någon annan, absolut inte. Frågar de varifrån du fick ataraxen så svarar du vårdcentralen, och att ataraxen faktiskt fungerade ett tag, men inte nu längre. Det är ganska vanligt att de förlorar effekt efter cirka ett halvårs användning. Du kan också lugn säga att du fick antidepressivt då, och att de hjälper dej litegrann, men de här hemska ångestanfallen plågar dig svårt. Får du frågan om varför du inte går tillbaka till samma vårdcentral, så har din läkare som du tyckte om och hade förtroende för, tyvärr slutat där..
HOPE IT HELPS...