• 1
  • 2
2004-11-04, 05:25
Bannlyst
Nån härrine som har Sobril el Xanor utskrivet? Hur bar ni er isåfall åt för att få det ? åkommor ?
Jag har själv "försökt" få nån av dessa i 2 år nu.. men bara fått massa skit tabletter. som Seroxat, Cipralex, m.m
Mina problem är allså Ångest. och social fobi.. (på riktigt då) men jag har även genom åren försökt klämma in sömnproblem, aggresions problem m.m allt för att få nått "lugnande ångest dämpande" men ack!
Jag sitter alltid där spänd av förväntan när läkaren krafsar ner sitt recept. men får alltid gå därifrån lika besviken..
Jag har fått för mej att det inte är nån bra ide att säga rakt ut -Mej ge mej Sobril nudå för faan.. jag har "hört" att det är bra

Så hur ska man bära sej åt ??? Hur gjorde "ni" ?
Citera
2004-11-04, 05:31
Bannlyst
"Ge mig sobril!" låter i läkaren öron PRECIS som om du säger "Hej, jag är knarkare, vill du bli min langare så du kan förlora din legitimation?" så du har rätt, det är en dum ide.

Ångest, ja. Det låter rätt. Säger du som det är till farbror doktorn? Du har ångest och de tabletter du får hjälper inte?
Citera
2004-11-04, 08:29
Bannlyst
hmm

Jag jick till läkaren och sa #jag kan inte sova och jag har stark ångest och har provatt allt# ok sa han då blir det 25 mg sobril 4ggr dagligen 2 mg flunipam (som e det samma som rohypnol i norge. men det gick fint jag sa att säga. Säg till läkaren att du har provat allt men det funkar inte. Lycka till.
Citera
2004-11-04, 08:43
Medlem
Andans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apbt
Nån härrine som har Sobril el Xanor utskrivet? Hur bar ni er isåfall åt för att få det ? åkommor ?
Jag har själv "försökt" få nån av dessa i 2 år nu.. men bara fått massa skit tabletter. som Seroxat, Cipralex, m.m
Mina problem är allså Ångest. och social fobi.. (på riktigt då) men jag har även genom åren försökt klämma in sömnproblem, aggresions problem m.m allt för att få nått "lugnande ångest dämpande" men ack!
Jag sitter alltid där spänd av förväntan när läkaren krafsar ner sitt recept. men får alltid gå därifrån lika besviken..
Jag har fått för mej att det inte är nån bra ide att säga rakt ut -Mej ge mej Sobril nudå för faan.. jag har "hört" att det är bra

Allting beror på vad för läkare du hamnar hos. Vissa bara vägrar skriva ut benso. Vissa föreslår det en kortare period och vissa är väldigt vänliga. Men som sagt alla läkare är olika. Dom är också människor. Byt läkare.
Citera
2004-11-08, 00:58
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apbt

Jag skulle föreslå att redan när du ringer säga ngt liknande " Näeeej, jag vet inte om jag kan komma den tiden, jag är skräckslagen för att få ett panikångestanfall på bussen på väg till dig, och min atarax jag har hjälper inte alls...Men jag skall försöka komma till dig... Jag får väl ta en dyr taxi"

Sedan när du är där:

Och sedan fortsätta med att "Om min telefon ringer så hoppar jag till, jag får ångest av att jag inte vet vem det är..."

Angående kroppsspråk, håll armarna om dig typ i kors under hela tiden, det tolkas som om en försvarsställning, säg att du har svårt att titta folk i ögonen för att du tror att de tänker att du är en skithög. Naturligtvis skall du kolla läkaren lite i ögonen, men stirra mest håglöst i golvet..
Nämn också gärna att du vid ett tillfälle proppade i dig 5 atarax när du hade ångest, men att det inte hjälpte, utan att du fick myrkryp i benen.

Nämner läkaren något om de skojigare, eller rättare sagt namn på de medel du är ute efter som HJÄLPER dig så är du helt ovetande om vad det är. Fråga gärna om det är farligt. Då känner sig Hr. Doktor kompetent.

Detta är ingen personlig erfarenhet, men en god vän som verkligen mådde hemskt betedde sig såhär utan att fejka, och fick ett paket sobril, plus stilnoct att sova på. Hon mådde verkligen skit. Hon nämnde också att hon precis hade separerat ifrån ett jobbigt förhållande.

Kan det vara något?

Nämn INTE att du kutat och försökt hos någon annan, absolut inte. Frågar de varifrån du fick ataraxen så svarar du vårdcentralen, och att ataraxen faktiskt fungerade ett tag, men inte nu längre. Det är ganska vanligt att de förlorar effekt efter cirka ett halvårs användning. Du kan också lugn säga att du fick antidepressivt då, och att de hjälper dej litegrann, men de här hemska ångestanfallen plågar dig svårt. Får du frågan om varför du inte går tillbaka till samma vårdcentral, så har din läkare som du tyckte om och hade förtroende för, tyvärr slutat där..

HOPE IT HELPS...
Citera
2004-11-08, 09:14
Medlem
Cudas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Jag skulle föreslå att redan när du ringer säga ngt liknande " Näeeej, jag vet inte om jag kan komma den tiden, jag är skräckslagen för att få ett panikångestanfall på bussen på väg till dig, och min atarax jag har hjälper inte alls...Men jag skall försöka komma till dig... Jag får väl ta en dyr taxi"

Sedan när du är där:

Och sedan fortsätta med att "Om min telefon ringer så hoppar jag till, jag får ångest av att jag inte vet vem det är..."

Angående kroppsspråk, håll armarna om dig typ i kors under hela tiden, det tolkas som om en försvarsställning, säg att du har svårt att titta folk i ögonen för att du tror att de tänker att du är en skithög. Naturligtvis skall du kolla läkaren lite i ögonen, men stirra mest håglöst i golvet..
Nämn också gärna att du vid ett tillfälle proppade i dig 5 atarax när du hade ångest, men att det inte hjälpte, utan att du fick myrkryp i benen.

Nämner läkaren något om de skojigare, eller rättare sagt namn på de medel du är ute efter som HJÄLPER dig så är du helt ovetande om vad det är. Fråga gärna om det är farligt. Då känner sig Hr. Doktor kompetent.

Detta är ingen personlig erfarenhet, men en god vän som verkligen mådde hemskt betedde sig såhär utan att fejka, och fick ett paket sobril, plus stilnoct att sova på. Hon mådde verkligen skit. Hon nämnde också att hon precis hade separerat ifrån ett jobbigt förhållande.

Kan det vara något?

Nämn INTE att du kutat och försökt hos någon annan, absolut inte. Frågar de varifrån du fick ataraxen så svarar du vårdcentralen, och att ataraxen faktiskt fungerade ett tag, men inte nu längre. Det är ganska vanligt att de förlorar effekt efter cirka ett halvårs användning. Du kan också lugn säga att du fick antidepressivt då, och att de hjälper dej litegrann, men de här hemska ångestanfallen plågar dig svårt. Får du frågan om varför du inte går tillbaka till samma vårdcentral, så har din läkare som du tyckte om och hade förtroende för, tyvärr slutat där..

HOPE IT HELPS...

Ett proffs har talat! Jag lurar på å leja farsan han har stora besvär med kramp i vaderna nattetid kommer ihåg att min farmor fick just Sobril utskrivet p,g.a just det men den bästa kramplösande benzon lär ju va Diazepam de e väl värt ett försök iaf. Jag har dessutom fått för mig att dom inte e så fåniga att skriva ut beroendeframkallande medel till äldre personer typ folk över 65?
Citera
2004-11-08, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cuda
Ett proffs har talat! Jag lurar på å leja farsan han har stora besvär med kramp i vaderna nattetid kommer ihåg att min farmor fick just Sobril utskrivet p,g.a just det men den bästa kramplösande benzon lär ju va Diazepam de e väl värt ett försök iaf. Jag har dessutom fått för mig att dom inte e så fåniga att skriva ut beroendeframkallande medel till äldre personer typ folk över 65?
Håller med dig Cuda(sötis)! Läkare jag träffat säger att de inte skriver ut narkotika preparat till mig som är "så ung", bara till äldre personer(70+).
Det tycker jag är rätt underligt....jag menar, om jag som ung person går till läkaren och säger att jag inte kan sova på natten och att jag skall upp till mitt jobb på morgonen, men jag orkar inte om jag inte får sova. Då säger han...Ta en propavan(som jag tycker han kan stoppa upp i ärslet). Då sa jag, men jag har prövat och det hjälper inte. Då sa han jo, du kommer att sova jätte gott?! Va fan vet han om det? till saken hör också att jag går i sömnen. Jag är uppe på nätterna och håller på med en massa konstiga saker. Lägger glasburkar på golvet(!), är uppe och käkar bröd och annan mat, röker i sängen(har tänt eld på täcket ett antal gånger),och när jag var sambo var jag uppe och pratade med honom på natten, sa en massa konstiga saker...hel underligt asså. Men jag får bara imovane(endast 7 i veckan), och de hjälper inte ett piss. Jag har prövat fluscand och då sov jag som en klubbad säl(på 4 st).
Me de skriver inte ut några sådana piller till mig eftersom jag är missbrukare...därför får jag springa runt till en massa olika läkare. Det e skijobbigt!! Men sobril har jag fått utskrivet flera gånger, inte så svårt, men xanor e värre...fråga mig inte varför...
Citera
2004-11-08, 12:00
Medlem
skinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma

Sedan när du är där:

Kan det vara något?

HOPE IT HELPS...

heh, exakt såhär gjorde jag när jag fick sobril.... men då var det faktiskt på riktigt
det enda jag "fejkade" var att jag låtsades att jag inte visste ett dugg om läkemedel, sade att jag hade fått det från en vårdcentral och att hjälpte mot ångesten, något de andra inte gjorde.
dessutom brukar dom alltid tjata om beroende och så. jag kör på att säga "ja okej. men om man får välja på två dåliga saker väljer jag vad som helt förutom ångesten"/sömnlösheten", vilket iofs är helt sant.
Citera
2004-11-08, 12:04
Bannlyst
Själv skall jag nog gå och få lite cipralex och tänkte då passa på att få lite stes eller temesta eller likn...
vaddå säger man att man inte vågar gå ut, inte kan fixa jobb eller slutat umgås med sinna vänner skriver dom säkert ut något!
Jag kan inte umgås med folk förrän jag blivit av med ångesten...dom gör säkert nånting då!
MVH J
Citera
2004-11-08, 12:14
Medlem
Betong_Taxens avatar
Min käre far fick sobril utskriven mot sin flygrädsla... jag tror att sobril va lite väl kraftigt för hans flygrädsla men iaf... han fick sin sobril, använde 3-4st sen övertog jag resten
Citera
2004-11-08, 13:53
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner
heh, exakt såhär gjorde jag när jag fick sobril.... men då var det faktiskt på riktigt
det enda jag "fejkade" var att jag låtsades att jag inte visste ett dugg om läkemedel, sade att jag hade fått det från en vårdcentral och att hjälpte mot ångesten, något de andra inte gjorde.
dessutom brukar dom alltid tjata om beroende och så. jag kör på att säga "ja okej. men om man får välja på två dåliga saker väljer jag vad som helt förutom ångesten"/sömnlösheten", vilket iofs är helt sant.

Men det var ju inte dig jag gick dit med va?
Citera
2004-11-08, 14:10
Medlem
jag har haft benzos i 3 år nu på recept. först i början fick jag temesta en kortare tid men hade fortfarande massa ångest när jag slutade med det och cipralex hjälpte inte mycket. sen fick jag stesolid 30mg/d i nåra månader sen trappade jag av det nästan helt men fick massa ångest igen så då bad jag helt enkelt min läkare att sätta mig på Xanor. Hon vägrade. Då bytte jag läkare och fick Xanor Depot 2 mg/dygn och det funkade bra. Ska byta nu till Iktorivil och trappa av helt. Orkar inte ta benzos mer. Blir bara helt seg i skallen plus att det känns som om det ändå inte hjälper längre utan att jag bara tar dem för att inte få abstinens. Får se om jag kombinerar in Lyrica(pregabalin) eller möjligtvis Temgesic för att lindra abstinensen när jag trappar ner. allt som allt så hade jag nog stannat på xanor om jag fick höja dosen men vill inte vara på min läkare om det så väljer därför att försöka hitta nåt annat som är icke narkotika klassat för att hålla ångesten på plats. min nya läkare är skitbra på så sätt att hon vet att hon kan lita på mig.. Jag är inte så att jag mixtrar med recept, ljuger för att få fler piller etc. Jag kan vara helt ärlig mot denne. och just denna tilltro har gjort att vi har funkat bra och att jag mår mycket bättre nu. den förra läkaren anklagade mig för att försöka få piller oftare än jag skulle fast det inte var sant vilket hon själv bekräftade till slut genom att kolla i journalen och det var då jag blev så jävla förbannad på henne och krävde Xanor. men som sagt inget ont om det, jag slapp henne, hon var ändå en kass läkare. Ett tips till er är att inte hålla på och mygla med läkarna för det går ut över oss som faktiskt behöver medicinen. Dom blir misstänksamma mot allt och alla. Hade det inte vart så mycket mygel hade dom litat på en när man sa att man hade ångest.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in