Citat:
Ursprungligen postat av uranuz_hertz
Men den filosofiska grundfrågan om vad som är rationellt kvarstår. Är det rationellt att agera rationellt? Inte i alla lägen enligt mig. Huruvida något är rationellt eller ej bestäms ej utav betraktaren utan av jaget.
Tycker DU ja! (för att citera Fem Myror). En definition på att handla rationellt är att följa tankekedjor, som är baserade på observationer. Sedan kan man diskutera om att handla rationellt är att alltid göra så, eller göra så när man kan, vilket är mer realistiskt, eller ja rent ut sagt mer rationellt
Man kan också med att handla rationellt mena att suboptimera sig genom livet som någon slags dussinmänniska, en randexistens i konsten att leva. Hmm, varför kommer jag att tänka på England och Frankrike som motpoler?
Citat:
Men ska normen bestämma vad som är rationellt eller ej? Och varför är det då rationellt att följa normen?
Ezzelino var väl inne på norm, men jag eller hycklaren t ex har väl inte varit det (enligt definition ett ovan)? Det som finns det finns, och det som inte finns, det finns inte, dvs det överlever som handlar rationellt.
Citat:
Mänskliga individer är bärare av beteenden, beteenden som inte bara grundas av gener utan även av miljön. Glöm inte det.
Just det, och denna kultur, eller memer om man så vill, fortplantar ju sig över generationer och mellan individer.