• 1
  • 2
2004-10-01, 18:33
Medlem
En sak som många missar när de funderar på att kura är den psykiska effekten efter kur. Sedan när vi sitter och ger råd så missar vi även många ggr. att ta hänsyn till detta. Många bortfärdar även det väldigt snabbt.

Ngt som absolut inte är ovanligt är just depression efter kur.
OCH för många som drabbas så är det ingen lättare depression heller.
Så här kommer erat psyke in. Tänk efter noga, klarar ni verkligen av det?
Klarar ni av en period då ni kommer bryta ihop och kanske även ha problem med impotens osv?

Det bör verkligen tas med i funderingarna. Om ni ´har klarat många motgångar i era liv och stärkts av det så vet ni själva ungefär hur ni fungerar. Läste nyss på ett amerikanskt forum om en kille som hade självmords tankar och hade svårt att orka leva vidare.
Han hade kurat många ggr. förr, men just denna kur med Deca så fick han enorma problem med att återhämta sig. Lider av både impotens och brist på livsgnista över ett halvår efter kurens slut.

Detta såg jag även på polaren när han gick av sin kur för ett tag sedan.
Ingen impotens men hans psyke var väldigt svagt och han började supa rejält för att inte känna av hur dåligt han mådde.

Steroid bruk kan i många fall därför leda till alkohol missbruk, narkotika missbruk och självmord. Därför bör ni som funderar på eran första kur tänkte efter extra noga.
Citera
2004-10-03, 18:33
Medlem
Alladins avatar
Under 21år och funderar på att Kura?

Är du under 21 år så är steroider ingenting för dig. Du producerar redan maximalt med tillväxthormon och testosteron. Du befinner dig i ditt livs mest anabola fas, ta vara på det. Att rubba hormonbalansen när du inte är färdigväxt är väldigt riskabelt, bland annat så riskerar du att dina tillväxtzoner i benen sluts. Vilket leder till att du stannar i växten – för gott!

Riskerna med AAS är bra mycket större än fördelarna i denna ålder. Att då trycka i sig exogena hormoner stänger av egenproduktionen och du kommer antagligen ha svårt att kunna öka ren igen.

Oerfarna kroppsbyggare sällan får bra resultat av AAS. Om du har nått en platå i din utveckling kan det enda som behövas för att börja växa igen vara att byta träningsprogram och lägga om kosten. Du bör ha byggt upp 10-20 % extra ”muskler” innan du överväger AAS, innan dess begränsas du i regel inte av den mängd hormoner din egen kropp producerar. Ju närmare din naturliga maxgräns du kommer, desto långsammare kommer ökningarna. Efter ca två- tre år bör du ha tillräcklig viktvana och ha lärt dig tillräckligt mycket om ämnet. Men så länge du ökar naturligt så klarar du dig utan AAS. Det är först när ökningarna avstannar som steroider bör komma till användning för den seriöse byggaren .

Skaderisken ökar också drastiskt om du inte har ett antal år (minst 3års) träning i ryggen. Leder, senor, muskelfästen... du har mycket att förstöra.

Att börja kura som nybörjare eller tidigare än 21 års ålder är kanske inte så smart.
Din naturliga egenproduktion av testosteron och tillväxthormon är som högst då du är 15-21 år.

Vill du öka i vikt?
Då skall du högst styrketräna tre-fem ggr /veckan. De som säger annat har nog inte tränat med framgång utan hjälp av steroider.

De största problem unga och nybörjare gör är:

Äter för lite:
Går du inte upp i vikt äter du för lite. INGEN (frisk) har så hög ämnesomsättning att de inte kan gå upp i vikt av mat.
Få i dig >2g högvärdigt protein per kg kroppsvikt.
Gå aldrig utan mat mer än tre timmar! (undantag då du sover)

Tränar för mycket:
Träna max varje muskelgrupp 1ggr/vecka om du vill öka i vikt. (Dvs. max 4-5 träningsdagar per vecka)
Se till att ha vilodag minst varannan dag.
Satsa på en basövning och en komplement för varje muskelgrupp. Var sparsam med utmattningstekniker som forced reps, droppset mm.
Träna för styrka så kommer musklerna naturligt.
De allra flesta skall "rena" kunna ta:
1.5 x kroppsvikt i bänkpress
2.0 x kroppsvikt i marklyft
2.5 x kroppsvikt i knäböj

Träna inte som ett anabolamonster.
Träna inte som killarna i muskeltidningarna (de är anabolamonster).

Tips:
Pröva Creatin och Glutamin 10g av varje i glas jos innan och efter träningen. Ger mig ruskig pump.

Vill du temporärt bli starkare så prova 300mg Koffein 30min innan träningen. Detta är dopning, så bara på träning.

Äter sover och tränar du "smart" så ökar du säkert 5-10 kg/år dina första 3 träningsår.

Om vi säger att steroider kan öka din muskelmassa med kanske 5% på en tidsperiod, så är det ju givetvis bättre att ta dem ju närmare ditt genetiska maximum som möjligt. Det vill säga efter att ha tränat s e r i ö s t ett antal år.

-Cred Grorm- [Numera dock editerad lite.]
Citera
2004-10-04, 20:34
Medlem
Alladins avatar
ALLA NYBÖRJARE, FÖRSTA KURARE, NYFIKNA OSV:

Läs Stickytrådarna och sök i Forumet, de flesta vanliga frågor är besvarade.
Vanligast är frågor om 10/60 och runtomkring de, samt Effedrin och runtomkring de. + Deca, som många tror är det mildaste man kan kura på.
Upplägg på PCT finns både på Nolva och Clomid i stickyn om det!
Citera
2004-10-13, 14:25
Medlem
så när man kurar ska man ej träna mer än 3 gånger per vecka ????
Mkt Intressant Tråd
Citera
2004-10-13, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxi666
så när man kurar ska man ej träna mer än 3 gånger per vecka ????
Mkt Intressant Tråd

Det är väl vad Grorm skriver. Jag håller inte med överhuvudtaget.
En smakfråga. Är man ute efter styrka så är ju basövningar och 3 ggr. vecka perfekt. Vill man däremot ha tillväxt så är jag av tron att musklerna även behöver pumpas upp och därmed fler övningar, fler set.
Även iaf 4 träningsdagar i veckan.
Citera
2004-10-14, 21:49
Medlem
deathmetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G83
Det är väl vad Grorm skriver. Jag håller inte med överhuvudtaget.
En smakfråga. Är man ute efter styrka så är ju basövningar och 3 ggr. vecka perfekt. Vill man däremot ha tillväxt så är jag av tron att musklerna även behöver pumpas upp och därmed fler övningar, fler set.
Även iaf 4 träningsdagar i veckan.

vad som fungerar för en, fungerar kanske inte för en annan. " less is more" har jag märkt att min kropp svarar mkt bra på. dvs 3 dagars split.
men som sagt, olika för alla. det jobbiga är ju att hålla sig borta från gymmet de andra fyra dagarna i veckan...
Citera
2004-11-12, 11:47
Medlem
mycket bra tråd stål pojken
Citera
2004-11-12, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arutkaf
mycket bra tråd stål pojken

Hehe Så du kan börja skriva inlägg nu.
Citera
2004-11-13, 00:56
Medlem
daemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alladin

Vill du öka i vikt?
Då skall du högst styrketräna träna tre ggr /veckan. De som säger annat har nog inte tränat med framgång utan hjälp av steroider.

De största problem unga och nybörjare gör är:

Äter för lite:
Går du inte upp i vikt äter du för lite. INGEN (frisk) har så hög ämnesomsättning att de inte kan gå upp i vikt av mat.
Få i dig >2g högvärdigt protein per kg kroppsvikt.
Gå aldrig utan mat mer än tre timmar! (undantag då du sover)

Tränar för mycket:
Max tre dagar/vecka om du vill öka i vikt.
Satsa på en basövning och en komplement för varje muskelgrupp. Var sparsam med utmattningstekniker som forced reps, droppset mm.
Träna för styrka så kommer musklerna naturligt.
De allra flesta skall "rena" kunna ta:
2.0 x kroppsvikt i marklyft
2.5 x kroppsvikt i knäböj

Träna inte som ett anabolamonster.
Träna inte som killarna i muskeltidningarna (de är anabolamonster).

Tips:
Pröva Creatin och Glutamin 10g av varje i glas jos innan och efter träningen. Ger mig ruskig pump.

Vill du temporärt bli starkare så prova 300mg Koffein 30min innan träningen. Detta är dopning, så bara på träning.

Äter sover och tränar du "smart" så ökar du säkert 5-10 kg/år dina första 3 träningsår.

Om vi säger att steroider kan öka din muskelmassa med kanske 5% på en tidsperiod, så är det ju givetvis bättre att ta dem ju närmare ditt genetiska maximum som möjligt. Det vill säga efter att ha tränat s e r i ö s t ett antal år.

-Cred Grorm-

Bra skrivet! skulle vilja ge lite vidare tips, tex när det gäller proteinet är 2-3gr/kg en bra standard

när det gäller kreatinet är 10g lite i överkant, räcker med 5g före och efter (i underhållningsfasen)

även när det gäller dina riktlinjer för typisk "normal" styrka tycker jag även är lite överdriven och i fel ordning

2.0-2.5 x kroppsvikt i marklyft
2.0 x kroppsvikt i knäböj

är nog den normala standarden då man tränat bra i flera år, folk är nästan alltid starkare i mark än böj.
Citera
2004-12-03, 21:38
Medlem
Terrorkorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G83
En sak som många missar när de funderar på att kura är den psykiska effekten efter kur. Sedan när vi sitter och ger råd så missar vi även många ggr. att ta hänsyn till detta. Många bortfärdar även det väldigt snabbt.

Ngt som absolut inte är ovanligt är just depression efter kur.
OCH för många som drabbas så är det ingen lättare depression heller.
Så här kommer erat psyke in. Tänk efter noga, klarar ni verkligen av det?
Klarar ni av en period då ni kommer bryta ihop och kanske även ha problem med impotens osv?

Det bör verkligen tas med i funderingarna. Om ni ´har klarat många motgångar i era liv och stärkts av det så vet ni själva ungefär hur ni fungerar. Läste nyss på ett amerikanskt forum om en kille som hade självmords tankar och hade svårt att orka leva vidare.
Han hade kurat många ggr. förr, men just denna kur med Deca så fick han enorma problem med att återhämta sig. Lider av både impotens och brist på livsgnista över ett halvår efter kurens slut.

Detta såg jag även på polaren när han gick av sin kur för ett tag sedan.
Ingen impotens men hans psyke var väldigt svagt och han började supa rejält för att inte känna av hur dåligt han mådde.

Steroid bruk kan i många fall därför leda till alkohol missbruk, narkotika missbruk och självmord. Därför bör ni som funderar på eran första kur tänkte efter extra noga.

Personligen så förberedde jag mitt psyke på "att jag kommer tappa" kommer ha svårt för att träna lika hårt efter, kanske få problem med att "få upp den" Mycket riktigt hände det också, men det kändes inte lika tungt som det kanske annars hade gjort då jag redan var förberedd för detta.
Citera
2004-12-04, 20:48
Medlem
Det Alladdin snarare föreslår angående träningsmängd är en tre-dagars-split för den som tränar UTAN steroider. Han listar överträning som en möjlig orsak till utebliven framgång. Tror det förelåg en missuppfattning angående det i tråden.
Fördelen ligger i återhämtningsfasen, nackdelen i de längre träningspassen.

Edit: Angående riktlinjerna: Hur många av er tar egentligen 2xkroppsvikt i knäböj vid bruk av anabola steroider?
Citera
2004-12-06, 21:38
Bannlyst
när det gäller detta finns det lika många åsikter som det finns gym.
det enda man kan göra är att lyssna på sin kropp så märker man vilken typ av träningsprogram och kosthållning som ger bäst effekt för en själv.
Mycket har att göra med vilken träningsbakgrund man har, själv är jag fd elitsimmare så min kropp är van vid att träna 2-3 pass om dagen. Simträningen skiljer sig självklart från styrketräning i många avseenden men en så bra träningsgrund som jag har sätter spår i kroppen när det gäller hur stryktåliga musklerna är.
Vidare har vi alla olika sammansättningar av muskelfibrer, förenklat kan man säga att det finns två sorters muskelfibrer, snabba och långsamma. Beroende på vilken typ av sammansättning man har bör man lägga upp träningsprogrammet med hänsyn till bla dessa två faktorer.

Sammanfattningsvis är det ingen ide att lyssna på nån av alla gumgurur som alla anser sig själva veta vad som är bäst, det finns inget svar på den frågan.
Lyssna på din egen kropp och lär dig vad som ger bra resultat för just dig!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in