Citat:
Ursprungligen postat av Alladin
Vill du öka i vikt?
Då skall du högst styrketräna träna tre ggr /veckan. De som säger annat har nog inte tränat med framgång utan hjälp av steroider.
De största problem unga och nybörjare gör är:
Äter för lite:
Går du inte upp i vikt äter du för lite. INGEN (frisk) har så hög ämnesomsättning att de inte kan gå upp i vikt av mat.
Få i dig >2g högvärdigt protein per kg kroppsvikt.
Gå aldrig utan mat mer än tre timmar! (undantag då du sover)
Tränar för mycket:
Max tre dagar/vecka om du vill öka i vikt.
Satsa på en basövning och en komplement för varje muskelgrupp. Var sparsam med utmattningstekniker som forced reps, droppset mm.
Träna för styrka så kommer musklerna naturligt.
De allra flesta skall "rena" kunna ta:
1.5 x kroppsvikt i bänkpress
2.0 x kroppsvikt i marklyft
2.5 x kroppsvikt i knäböj
Träna inte som ett anabolamonster.
Träna inte som killarna i muskeltidningarna (de är anabolamonster).
Tips:
Pröva Creatin och Glutamin 10g av varje i glas jos innan och efter träningen. Ger mig ruskig pump.
Vill du temporärt bli starkare så prova 300mg Koffein 30min innan träningen. Detta är dopning, så bara på träning.
Äter sover och tränar du "smart" så ökar du säkert 5-10 kg/år dina första 3 träningsår.
Om vi säger att steroider kan öka din muskelmassa med kanske 5% på en tidsperiod, så är det ju givetvis bättre att ta dem ju närmare ditt genetiska maximum som möjligt. Det vill säga efter att ha tränat s e r i ö s t ett antal år.
-Cred Grorm-
Bra skrivet! skulle vilja ge lite vidare tips, tex när det gäller proteinet är 2-3gr/kg en bra standard
när det gäller kreatinet är 10g lite i överkant, räcker med 5g före och efter (i underhållningsfasen)
även när det gäller dina riktlinjer för typisk "normal" styrka tycker jag även är lite överdriven och i fel ordning
1.5 x kroppsvikt i bänkpress
2.0-2.5 x kroppsvikt i marklyft
2.0 x kroppsvikt i knäböj
är nog den normala standarden då man tränat bra i flera år, folk är nästan alltid starkare i mark än böj.