• 1
  • 2
2004-08-15, 20:25
Bannlyst
Hur gör man för att gå med i en skytteklubb? Jag är inte alls intresserad av sportskytte... Är intresserad av vapen och skjuta. Ser skytteklubb som enda möjligheten att få tag på vapen i detta kommunistland. Det är väl så att man kan endast kan få vapenlicens om man är med i skytteförening eller jägare?

Hur är rutinerna kring att skaffa vapenlicens och köpa vapen förresten?

Skulle vilja ha följande vapen:

Colt 1911
Mossberg 500
AR-15

Är det möjligt i Sverige och vad skulle de i så fall kosta?
2004-08-15, 20:28
Medlem
Vad jag vet när det gäller pistol köp/pistolskytte måste du ha varit medlem i en skytteklubb ett bra tag samt visa att du kan skjuta bra. Ett prickfritt straffregister underlättar nog också.
2004-08-15, 20:38
Medlem
Hispervispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppimpen
Vad jag vet när det gäller pistol köp/pistolskytte måste du ha varit medlem i en skytteklubb ett bra tag samt visa att du kan skjuta bra. Ett prickfritt straffregister underlättar nog också.

Om jag inte är helt felunderrättad så måste du även vara aktiv skytt för att få behålla licensen. Dvs det räcker inte med att vara aktiv nog för att få licensen i ett första skede utan du måste regelbundet delta träningar/tävlingar osv

Dessutom så tror jag du kan se dig i månen efter en licens om du i klubben visar den attityd till "vapenintresse" som du gör i frågan. Jag tror inte att klubbledningen kommer att ge dig goda vitsord, vilket de måste göra, för att du skall få din licens.
2004-08-15, 20:40
Medlem
Du får väl kika under skytteklubbar i gula sidorna och ringa dit, vara lite trevlig och säga att du vill börja med sportskytte..
Först får du skjuta med klubbens lånevapen, sen när du varit medlem tillräckligt länge, är aktiv & skjuter tillräckligt bra så får du ett "behovsintyg" av din klubb på vanligtvis en 22:a som du har som underlag för din ansökan om vapenlicens hos polisen! Sen får du utöka garderoben i lämplig takt!
Prickfritt straffregister är inget krav men du bör nog inte vara dömd för grova våldsbrott, vapenbrott, rån osv..
Men att får licens för en Armalite-15 i Sverige är nog tyvärr helt kört(nästan), det finns iofs tävlingsdiscipliner för automatvapen men du ska vara medlem i en klubb som bedriver sådan verksamhet och det är inte många, dessutom så lär den licensen sitta jävligt svårt till hos polisen..
2004-08-15, 22:05
Medlem
Alladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_evil
Hur gör man för att gå med i en skytteklubb? Jag är inte alls intresserad av sportskytte... Är intresserad av vapen och skjuta. Ser skytteklubb som enda möjligheten att få tag på vapen i detta kommunistland. Det är väl så att man kan endast kan få vapenlicens om man är med i skytteförening eller jägare?

Hur är rutinerna kring att skaffa vapenlicens och köpa vapen förresten?

Skulle vilja ha följande vapen:

Colt 1911
Mossberg 500
AR-15

Är det möjligt i Sverige och vad skulle de i så fall kosta?

Colt 1911 = Pistolskytteförening och minst 12mån medlemskap. Sen kostar dom mellan 1000-25000kr. Beroende på vad du skall ha.
Orginal kanske 7k.

Mossberg 500 = Jaktlicens (om den inte ser militärisk ut) eller gevärsskytteklubb medl. 12mån. Kolla priser här:
www.torsbohandels.com finns sökfunktion.

AR-15 = Sportskytte, 12mån medl. ingen koll på priser.

Samlarlicens går att få också...
2004-08-16, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alladin
Colt 1911 = Pistolskytteförening och minst 12mån medlemskap. Sen kostar dom mellan 1000-25000kr. Beroende på vad du skall ha.
Orginal kanske 7k.

Mossberg 500 = Jaktlicens (om den inte ser militärisk ut) eller gevärsskytteklubb medl. 12mån. Kolla priser här:
www.torsbohandels.com finns sökfunktion.

AR-15 = Sportskytte, 12mån medl. ingen koll på priser.

Samlarlicens går att få också...

Om man har Samlarlicens på ett vapen måste det då vara obrukbart?
2004-08-16, 00:30
Medlem
Alladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
Om man har Samlarlicens på ett vapen måste det då vara obrukbart?

Nope, men du har inte tillstånd att skjuta med det.
Det kan man få vid speciella tillfällen, uppvisning och så vidare.
Detta förutsätter ett riktigt genuint intresse som man skall kunna uppvisa, för att ens få samla. Sen skickar man med lista på dom sakerna man tänk samla och polisen godkänner eller ger avslag.
Pistoler och halvautovapen samt militära är svårare att få än tex. en husqvarna samling.
ps. Specifikt område också, tex. Förkrigstillverkade drillingar. eller Husqvarna.
osv...
2004-08-16, 00:44
Bannlyst
Fan va kasst! Jävla kommunistland... Vill inte hänga på en skytteklubb i 12 mån och låtsas vara intresserad för att få köpa en futtig .22. Vill fan inte läsa tjocka böcker om älgar och kottar för att köpa ett fucking jävla hagelgevär. Arrghhh!
2004-08-16, 00:49
Medlem
Alladins avatar
Citat:
Fan va kasst! Jävla kommunistland... Vill inte hänga på en skytteklubb i 12 mån och låtsas vara intresserad för att få köpa en futtig .22. Vill fan inte läsa tjocka böcker om älgar och kottar för att köpa ett fucking jävla hagelgevär. Arrghhh!

Då är du nog inte rätt person för ett vapen heller, exakt vad skulle du ha ngt till om du inte har intresset?
2004-08-16, 01:08
Medlem
Azraels avatar
Citat:

Reglerna är utformade som dom är för att förhindra att sådana som du skaffar vapen eftersom ni helt enkelt inte är lämpliga som vapenägare.
2004-08-16, 01:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alladin
Då är du nog inte rätt person för ett vapen heller, exakt vad skulle du ha ngt till om du inte har intresset?

Att skjuta med kanske? Det är stor skillnad på att vilja skjuta pistol och att vara med i någon jävla skogsmulleklubb med inriktning på skytte. Jag själv skulle också vilja börja skjuta pistol/gevär, men jag gillar inte tupperwarestämmningen skytteklubbbar verka ha. Varför skulle man inte som i USA bara kumna få gå och köpa sig en pistol(självklart med bakrundskontroll och sådant, vi har ju personnummer i Sverige så en koll ska ju inte gå på mer än 5min), och sedan åka till den lokala skyttebanan och skjuta lite och sedan åka hem igen.

Som det är nu så är det både dyrt och omständigt att få skjuta några skott med en pistol lite då o då, och det utan att det hindrar kriminella från att skaffa vapen på annat håll. Hade det här socialdemkratistiska skitlandet varit lite civiliserat så hade man bara behövt gå in i den lokala vapenbutiken och köpt sig ett billigt begangnat vapen och sedan åkt till skyttebanan. Billigt och säkert kul.
2004-08-16, 02:06
Bannlyst
Citat:
Att skjuta med kanske? Det är stor skillnad på att vilja skjuta pistol och att vara med i någon jävla skogsmulleklubb med inriktning på skytte. Jag själv skulle också vilja börja skjuta pistol/gevär, men jag gillar inte tupperwarestämmningen skytteklubbbar verka ha. Varför skulle man inte som i USA bara kumna få gå och köpa sig en pistol(självklart med bakrundskontroll och sådant, vi har ju personnummer i Sverige så en koll ska ju inte gå på mer än 5min), och sedan åka till den lokala skyttebanan och skjuta lite och sedan åka hem igen.
Bra skrivet, exakt så känner jag.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in