Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-08-10, 14:59
  #1
Medlem
Har hört massor av folk som snackar om hur mycket pengar man kan tjäna på kort tid osv, men ingen som har några säkra källor eller så ang. hur man får jobben och om man får hjälp med boende osv... Någon?
Citera
2004-08-10, 15:09
  #2
Medlem
Hercule Poirots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flameboy_m
Har hört massor av folk som snackar om hur mycket pengar man kan tjäna på kort tid osv, men ingen som har några säkra källor eller så ang. hur man får jobben och om man får hjälp med boende osv... Någon?

Det finns lite länkar på ams.se till norska arbetsförmedlingar... där kanske finns något...
Citera
2004-08-10, 15:21
  #3
Medlem
käcke-pers avatar
Har också hört talas om det där, nu vet jag inte hur stor trovärdigheten är men en kompis kompis påstås ha åkt dit direkt efter avslutad termin och hemkommen precis innan påbörjad och därvid tjänat 75 000:-

Problemet med att åka till Norge o rensa fisk var dock att partylivet var obefintligt, boendet var rent ut sagt skit och dem du hade att prata med var andra lycksökare samt alkoholiserade norrmän, till detta hör att arbetstiderna är långa och jobbet är OTROLIGT enformigt.

Kort och gott, bra pengar men värre jobb än det värsta McDonaldsjobbet som någonsin existerat.


Allt detta skall dock tagas med en nypa salt eftersom det redan har passerat två munnar som vardera kryddar lite.

Kom på en sak, om du pluggar under tiden så kommer du få problem med CSN eftersom du inte får tjäna för mkt på ett år.
Citera
2004-08-10, 15:40
  #4
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Ja, man tjänar otroliga pengar. Det är dock som sagt ett riktigt skitjobb och ingen normalt funtad människa klarar mer än tre månader. Arbetsgivaren brukar fixa bostad, rum delat med 2-3 andra stackare, och i vissa fall står han för maten också.
För att få ut några större pengar gäller det också att glömma ett socialt liv. Dels brukar arbetsplatserna ligga långt ute i ödemarken och dels så är allt fruktansvärt dyrt. En pizza med läsk går lätt på en hundring. Ölen kostar runt 25:- på monopolet och ett paket cigg får man ge över 60:- för. Alla priser är i NOK så man får lägga på runt 20% mot SEK.
Om man ändå bestämmer sig för att åka dit så är ett bra tips att gå med i A-Kassan och försöka stå ut länge nog för att få stämpla när man slutar och åker hem. Kontrollen över gränsen är obefintlig.

Dessa uppgifterna är några år gamla och det är inte säkert att det ser ut precis så här nu för tiden. Det är i vilket fall som helst ett riktigt negerjobb och allt i Norge är fantastiskt dyrt jämfört med i Sverige.
Citera
2004-08-11, 00:50
  #5
Medlem
rashbans avatar
Kvoten Snack / Verkstad (som i uttrycket "mycket snack men lite verkstad") när det gäller att rensa fisk i Norge är inte speciellt hög. Ja, det går att tjäna pengar, men man hör ju bara om de som lyckats stå ut i mer än 2 dagar. Många far nog dit, skär torsk i 14 timmar och bestämmer sig sedan för att nudlar inte är så farligt ändå och far hem. Många pratar om att göra det, få gör det och ännu färre orkar med att faktiskt avsluta skiten. Själva grejen bygger ju också på att jobba gruvligt mycket övertid och spendera i princip ingenting på nöjen, vilket knappast gör det hela bättre. Dessutom, som sagt, kostar öl 25 norska, cigaretter runt 70 och snus runt 50. Det rusar iväg fort...

Slutsats: Känner man sig verkligt manad och beredd att slösa några månader av sitt liv så är det bara att packa sig iväg till Norge och jobba. Det är i dagsläget inga problem att få jobb i Norge.
Citera
2004-08-11, 10:22
  #6
Medlem
Vädurs avatar
Japp, som sagt ovan - ett riktigt hundgöra, och svindyrt att försöka roa sig på lokal (om det ens går!).

Men är man från början inställd på att greja tre månaders slit, ger fanken i att bränna inkomsterna på tobaksvaror och alkohol, utan spar varenda krona till hemfärden så kan det ge riktigt bra utdelning. En bekant till mig har gjort tre vändor dit, och han har avslutat varje resa med att lifta/snålresa ned till tyskland, och där köpa en bil som han privatimporterar till Sverige.

Hemma i Svedala kränger han bilen och skrockar glatt över den trevliga hög med pengar som han kan roa sig med under de lediga månader som han har framför sig.
I och med att han kan hyra ut sin egen lägenhet i andra hand medan han är iväg, så klarar han sig gott på att jobba fyra månader om året, och sedan leva hyggligt normalt, fast ledigt, under de åtta andra.

Jag avundas honom som orkar med de fyra månaderna av genuin slit och avhållsamhet, men han tycks trivas med det och skulle inte kunna tänka sig att byta ut det mot ett åretrunt-jobb.
Citera
2004-08-11, 19:04
  #7
Medlem
sophie!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vädur
Japp, som sagt ovan - ett riktigt hundgöra, och svindyrt att försöka roa sig på lokal (om det ens går!).

Men är man från början inställd på att greja tre månaders slit, ger fanken i att bränna inkomsterna på tobaksvaror och alkohol, utan spar varenda krona till hemfärden så kan det ge riktigt bra utdelning. En bekant till mig har gjort tre vändor dit, och han har avslutat varje resa med att lifta/snålresa ned till tyskland, och där köpa en bil som han privatimporterar till Sverige.

Hemma i Svedala kränger han bilen och skrockar glatt över den trevliga hög med pengar som han kan roa sig med under de lediga månader som han har framför sig.
I och med att han kan hyra ut sin egen lägenhet i andra hand medan han är iväg, så klarar han sig gott på att jobba fyra månader om året, och sedan leva hyggligt normalt, fast ledigt, under de åtta andra.

Jag avundas honom som orkar med de fyra månaderna av genuin slit och avhållsamhet, men han tycks trivas med det och skulle inte kunna tänka sig att byta ut det mot ett åretrunt-jobb.
tycker det är rätt häftigt att man kan göra så! att stå ut och verkligen lyckas!

har själv tänkt att man kan åka dit, men aldrig riktigt fått någon direkt information om "hur det är". har även tänkt att om man kanske kan fixa jobb nära gränsen så kan man ju åka över till sverige och köpa livsmedel, men har sedan kommit på när jag kollat på kartan att om man ska rensa fisk så är man nog på kusten och där finns ingen gräns till sverige haha....

ingen som har någon bra sida med lite mer info om detta med norgejobbandet?
Citera
2004-08-11, 19:17
  #8
Awaiting Email Confirmation
En kompis till mig åkte på en sån resa..
När han kom hem inredde han hela sin lägenhet med nya saker soffa, stereo, tv och massa skit.

så nog kan man tjäna feta pengar beror nog mycket på att man inte gör så mycket när man är där.
Citera
2004-08-12, 01:14
  #9
Medlem
Pretty please, nån som har info om hur man fixar fiskjobb i Norge?

Pretty please, nån som har info om hur man fixar fiskjobb i Norge?
Jag hittar inget på Arbetsförmedlingens sida, förutom ett dyl kneg på Island med officiellt dåligt pröjs.
Och på norska arbetsförmedlingar torskar jag, haha, för jag kan ige snacke norsk.
Vore jävligt schysst om nån som jobbat med fisk i Norge, eller som har en polare, polares polare osv kunde skriva lite kontaktinfo här.

Finns det andra snarlika jobb man inte hört talas om? Oljeborrare ska visst tjäna fett, men det vette fan om jag pallar. Det blir så extraisolerat mitt ute i blasket.
Citera
2004-08-12, 02:29
  #10
Medlem
sophie!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashtrash
Finns det andra snarlika jobb man inte hört talas om? Oljeborrare ska visst tjäna fett, men det vette fan om jag pallar. Det blir så extraisolerat mitt ute i blasket.
haha oljeborrare? jo tack, inte en chans att du får jobba som det om du inte är utbildad... så rensa fisk eller fiska krabbor e nog det du får göra isf...
Citera
2004-08-12, 02:46
  #11
Medlem
kaytees avatar
Jobba i Norge

Ett alternativ till att åka och ställa sig och rensa fisk långt upp i norra Norge är att åka till Oslo och jobba skift på ngn fabrik av ngt slag. Känner en som gjorde det och plockade disk på ngt ställe och kom hem med 70-80 000 norska. Visserligen på 8 månader, men då levde han ändå ganska bekvämt och unnade sig en del saker.
Citera
2004-08-12, 04:04
  #12
Medlem
hubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sophie!
haha oljeborrare? jo tack, inte en chans att du får jobba som det om du inte är utbildad... (

en som min tjej känner har jobbat på en oljerigg och han har då inte utbildning får det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback