2004-07-31, 13:30
Medlem
SpaceCats avatar
Ja, ja... Jag vet - det är 19 dagar kvar till den 3dje torsdagen i augusti, men bättre förekomma än förekommas.

Årets surströmming är på väg.
Undrar vad de gör just nu i sälterierna (heter det det?) längs Höga Kusten?
Troligen är det intensiv burkning som gäller.

Själv har jag en burk Kallax kvar sen ifjol.
Skulle egentligen knäppt den på min födelsedag förra veckan, men så blev det inte.
Den kommer dock inte att överleva till den 19de augusti, då nya fräscha små surfirrar är på G.

Förr hade alltid tidningarna, åtminstone DN, en surströmmingsguide, där en panel testar årets produktion, men jag har inte sett någon på ett par år.
Så jag tänkte att vi kunde skapa vår egen - "FBs Guide till Surisen".

Om någon tråd är värd att klistras i Mat & dryck, så är det denna.
Låt den gå som ett doftspår genom FB.

Edit: Moderator! Hjälp! Kan någon vänlig mod förbarma sig och putta in ett "a" i trådrubriken, så jag slipper stoltsera med en felstavning i det fältet av alla = lite pinsamt
Citera
2004-07-31, 21:06
Medlem
Asså fyfan vad gott det är! Gula burkfan är bäst, minns ej namnet det är nå gubbnamn. Första rätten jag brukar tänka på när jag är hungrig...
Citera
2004-07-31, 21:34
Medlem
M2ks avatar
Vidrig och vämjelig sed. Otänkbart för kulturellt högtstående konässörer och livsnjutare.

Ett provinsiellt och primitivt självplågeri, anpassat för *delar av* befolkningen norr om Dalälven.
Citera
2004-07-31, 21:59
Medlem
farbror einars avatar
Jag kan knappt bärga mig inan man kan öppna burken.
Och man hör det underbara pysandet.Samt den gudomliga doften sprida sig till grannens ventilationstrumma
Citera
2004-07-31, 22:27
Medlem
Azraels avatar
Man kanske skulle ta och prova? Finhackad lök, mandelpotatis, surströmming och... behövs det något mer?
Citera
2004-07-31, 22:37
Medlem
farbror einars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Man kanske skulle ta och prova? Finhackad lök, mandelpotatis, surströmming och... behövs det något mer?
Öl
Glömde tunnbröd också.
Citera
2004-07-31, 23:45
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
För några år sedan, så fick jag en bit lagrad havarti av en bekant.
När jag satt och gnagde på den upptäckte jag att eftersmaken var snarlik eftersmaken på surströmming och att de båda borde harmoniera väl.
Detta har gjort att jag numera oftast har en bit lagrad ost av havartityp till min suris.

Annars äter jag suris lite hur som helst (frukostmacka t.ex. eller lunch, fast då får jag inte sitta i lunchrummet, utan blir utjagad till en park utanför jobbet ).

Men gör jag det ordentligt så tar jag med kall mosad potatis, finhackad lök (helst röd) och någon syrlig mejeriprodukt av kesellatyp är inte helt fel.
Tunnbröd är inte nödvändigt, men trevligt om man vill "lyxa till" det lite och då är det den mjuka varianten jag väljer.

Är jag inte på fest, så är det minimjölk som gäller vid nedsköljandet.
Citera
2004-08-01, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror einar
Öl
Glömde tunnbröd också.

Lillen ska man ha å!
Citera
2004-08-01, 10:44
Medlem
Balkongståarns avatar
Såhär anser jag att den bör avnjutas:
Hel strömming, filéer är en styggelse, rensas och lägges på smörat tunnbröd. På detta lägges skivad mandelpotatis av god kvalitet. Över alltihopa strös rikligt med hackad rödlök, gul för de som föredrar det. Drycken är öl, brännvinet Botnia. Jag äter utan problem upp en halvburk på egen hand.
Mjölk till surströmming är en synd och bör bestraffas!
Önskar man smörgås bör man ha Västerbottenost på tunnbröd.
Citera
2004-08-01, 10:53
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jag är ingen surströmmingsätare - men jag har haft en nära-surströmmings-upplevelse.

En fd flickvän härstammade från Norrbotten. En sommar var vi på turné och hälsade på hennes farbror där uppe.

Givetvis skulle surströmmingen fram - och burkjäveln placerades rakt framför sörlänningens näsa.

Givetvis provade jag - och kan vittna om att den faktiskt inte smakar så jävligt som den luktar.

De åt den med tunnbröd på vilket de la hackad färskpotatis och rå lök samt surströmmingsbitarna. Till detta las också gräddfil med gräslök. Och sedan veks detta samman och blev då surströmmingsklämman.

Öl och nubbe serverades inte - då de åt detta till lunch.

Men - som sagt - jag är ytterst skeptisk till att äta skämd mat* - så det är inget jag gör om. Däremot kan man ju använda samma recept fast med vanlig inlagd sill.

*=Duckar för flygande burkar.
Citera
2004-08-01, 11:06
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jag är ingen surströmmingsätare - men jag har haft en nära-surströmmings-upplevelse.

En fd flickvän härstammade från Norrbotten. En sommar var vi på turné och hälsade på hennes farbror där uppe.

Givetvis skulle surströmmingen fram - och burkjäveln placerades rakt framför sörlänningens näsa.

Givetvis provade jag - och kan vittna om att den faktiskt inte smakar så jävligt som den luktar.

De åt den med tunnbröd på vilket de la hackad färskpotatis och rå lök samt surströmmingsbitarna. Till detta las också gräddfil med gräslök. Och sedan veks detta samman och blev då surströmmingsklämman.

Öl och nubbe serverades inte - då de åt detta till lunch.

Men - som sagt - jag är ytterst skeptisk till att äta skämd mat* - så det är inget jag gör om. Däremot kan man ju använda samma recept fast med vanlig inlagd sill.

*=Duckar för flygande burkar.
Delar din aversion och vämjelse - "jag är ytterst skeptisk till att äta skämd mat*"

*Varför inte flytta tråden till humor?... Eftersom surströmming rimligen inte kan betecknas som 'mat', torde humor (underavdelning *Dåligt och skämt*) vara rätt plats.
Citera
2004-08-01, 12:43
Medlem
Namblas avatar
Jag håller med de två föregående skribenterna. Hur kan man sitta och äta skämd mat för glatta livet?

Föredrar sill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in