• 1
  • 2
2004-05-03, 21:55
Medlem
Som jag har fattat det så heter det att man drar alla samma över kant, men man ser även att en del säger dra alla över samma kam.
Vilket av dessa två är (mest) rätt?
Citera
2004-05-03, 22:01
Medlem
BF_Swedens avatar
"Kam" ska det vara. Det moderna uttrycket där folk skriver "kant" istället har nog uppstått på grund av att folk hör fel och efter det så sprider det sig.

Jag har hört förklaringen men glömt bort det. Antingen har det något med löss i håret att göra eller så är det någon försvenskning av ett tyskt uttryck har jag för mig.
Citera
2004-05-04, 03:21
Medlem
BlueDucks avatar
skära (eg.: klippa), ngn gg taga alla l. allt o. d. över en (ngn gg samma) kam, förr äv. låta allt gå över en kam, behandla l. bedöma alla l, allt osv. i klump o. på ett o. samma (summariska) sätt utan hänsyn till (möjligen förefintliga) individuella olikheter o. d.; stundom (vard.) enbart över en kam, i klump taget, utan åtskillnad.
Citera
2004-05-04, 13:19
Medlem
Ok, kam ska det alltså vara.
Men för att vara lite jobbig så måste jag ändå fråga varför man inte säger dra samma kam över allihopa? Låter inte det bättre då, om man nu tänker på lössen som BF nämnde?
Citera
2004-05-04, 13:26
Medlem
Hallo
Hade en fd turkisk parallellklasskamrat som sa bl a: -Man kan inte dra en kam över alla! Så sant, så sant kära elinur.
Hon sa även: -Dra den till rödluvan, va!
Elinur, hon visste hur man gjorde, hon.

Vinkevink.
Citera
2004-05-05, 00:30
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .:ziPpo:.
Men för att vara lite jobbig så måste jag ändå fråga varför man inte säger dra samma kam över allihopa? Låter inte det bättre då, om man nu tänker på lössen som BF nämnde?

Enligt bl.a. Pelle Holms Bevingade ord är uttrycket en ren översättning av det tyska alle über einen Kamm scheren, "klippa alla över en kam" som syftar på fårklippning. Kan inte mycket om ullberedning men kanske är det så att man kammade ut ullen i samband med att man klippte av den, vilket i så fall skulle kunna förklara att klippandet (skärandet) skall ske "över" kammen. Någon fårkunnig som vet mer om detta?

Här är i alla fall några äldre svenska belägg för uttrycket, från SAOB:

Döden .. går så raada fram och skäär alla öffuer een kam. (1624)
Man skulle låta gå alt öfwer een kamb och afstå alt på dhe förbudne orther. (1655 )
Då Keiser Claudius de Judars gny förnam, / Skar han hvad Jude var alt öfver samma kam. (1750 )
Jag förstod mig så föga på kvinnor - / Och tar man dem öfver en kam, / Hvad vet man väl, innan man pröfvat? (1899)
Vi andra (pojkar i klassen) voro öfver en kam ansedda som omöjliga (i matematik). (1904)
Ur taktisk synpunkt skär man (inom socialdemokratien) .. höger och nazism över en kam. (1933)

Detta är för övrigt två bra, om än inte dagsfärska, gratiskällor när det gäller etymologi:
Svenska Akademiens Ordbok: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
Svensk etymologisk ordbok: http://www.lysator.liu.se/runeberg/svetym/
Citera
2004-05-05, 15:22
Medlem
Gladiators avatar
Kam ska det vara. Att "dra alla över samma kant" har jag inte hört tidigare men däremot "alla drar över samma tant"....
Citera
2004-05-05, 16:33
Medlem
Tackar för svaren.
Och tack Gladiator för ett gott skratt.
Citera
2005-09-27, 09:38
Medlem
Flinta82s avatar
"Dra alla över en kam/kant". Vilket är rätt?

Jag har alltid använt mig av "Dra alla över en kam", men på senare tid har jag läst/hört att allt fler använder sig av "kant" i stället. Kanske alltid har varit så men vilket är det rätta?

Tacksam för svar!

/Flinta
Citera
2005-09-27, 09:53
Medlem
Jag använder mig alltid utav uttrycket "Dra alla över en kam" och tror även att den är det rätta. "Dra alla över samma kant" låter bara alldeles för fel i mina öron.
Citera
2005-09-27, 09:54
Medlem
Zog Ruless avatar
Det verkar som folk använder det lite hur som helst.

Själv säger jag "dra alla med en kam" och "dra alla över en kant" (iofs säger jag nästan aldrig nr 2).
Citera
2005-09-27, 10:07
Medlem
CrapOramas avatar
De båda fungerar alldeles utmärkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto