Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Vad ska man kalla dessa på svenska om inte legosoldater? Kontraktör låter lite fel om vi säger så, dessutom säger det inget om vad man gör, man kan lika gärna ha kontrakt för att bygga pipelines eller köra en lastbil med drivmedel. Vår vän al-Tikriti verkar använda sig av benämningen "livvakt". Det kan säkert stämma för det
han gör men knappast för majoriteten av legosoldaterna i Irak.
I synnerhet cowboysen från Blackwater, Aegis etc. förefäller sällan eskortera någon så livvakter vore en gravt missvisande benämning. Se exempelvis detta klipp. De används offensivt genom att de flygs in med helikopter. Solklart legosoldater i mina ögon. Privatarmé fungerar också.
http://www.liveleak.com/view?i=b179350720
1. Kontraktör är väl en helt solklar översättning av ordet 'contractor' som det står på både mitt och Burger King - killens id. För det är det som vi båda är, contractors. Jag sysslar med personskydd, han saltar pommes. Båda kontrakterade av amerikanska staten. Ingen är legosoldat.
Städerskan på det svenska regementet X är anställd av städföretaget Y som i sin tur har ett städkontrakt med Försvarsmakten. Precis som securitasvakten som sitter i kuren på samma regemente. Båda två kontraktsanställda av svenska försvarsmakten. Ingen är legosoldat.
2. Blackwaterkillarna är cowboys och ett team från aegis hade en idiot till reargunner och en teamleader utan ryggrad. Båda i samma team som resulterade i en fruktansvärd film. Dock så sysslar båda företagen med personskydd. Aegis säljer även en slags stabsfunktion som andra företag kan köpa in sig i (varje fordon utrustad med gps och 'larmknapp', om något händer så är det aegispersonal i dessa staber som ser till så att hjälp påkallas) och Blackwater säljer en logistik resurs där dom använder sina större helikoptrar. Detta är de enda tjänsterna som dessa två företag säljer. Var kommer legosoldatsbiten in i sammanhanget?
Citat:
Ursprungligen postat av Zalt
USA är beroende av dessa contractors, framförallt inom tross- och försörjningsenheterna mat,tvätt etc. Skulle vara intressant få reda på på vad en
som vänder hamburgare alternativt arbetar inom tvättavdelningen tjänar i timmen, i ovan nämnd dokumentär så är de väldigt förtegsamma om driftskostnader av dessa camps ex Camp Anaconda (norra Irak).
En annan sak är dessa Toyota Land cruiser som verkar vara den vanligaste färdmedlet i dokumentären, underligt att man inte har bättre fordon. Den tunna bepansringen som tycks finnas på dessa fordon är inte mycket till hjälp mot vanligt IED, 7.62 etc.
Anaconda ligger precis utanför Balad, är en av de största camperna med ca 30 000 invånare och kallas i dagligt tal för 'mortar town'. Balad ligger inte i norra Irak.
Bepansringen i Toyota Landcruisers är sk B6 vilket är gjord för att stoppa 7,62 long. Inte IED´s eller AP.
Denna bepansring, B6, är defaultbepansring på majoriteten av bepansrade bilar i Irak. Dock så varierar det från bilmärke till bilmärke. Ford excursions är t ex de som jag sett penetrerats mest till skillnad från Toyota Landcruisers som jag bara sett en penetration genom och det var från en RSV-laddning.