2007-06-20, 20:14
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Och vad är revisionisternas teori då? Att man ifrågasätter dödssiffror är i sig ingen teori.
Förnekarnas/revisionisternas teori är att förintelsen inte gick till på det sätt som det allmänt anses, dvs ingen gasning i gaskammare, inga 6 miljoner döda judar, ingen Hitlerorder, osv. Om det inte är en teori, vad är det då?
Citat:
Termen "gaskammartroende" anser jag vara nedlåtande och inte särskilt passande. Det är inte religion det handlar om, utan att man anser det rimligt att hålla något för sant som forskarvärlden ser som till fullo bevisat. Det är snarare en vetenskaplig hållning.
Ursprungligen postat av bagge1
Det du anklagar oss för är exakt vad de gaskammartroende sysslar med. För att ta några exempel:
I samband med att Röda armén ockuperade Auschwitz påstod man att den fanns ett massmordsmaskineri i den "östra delen av lägret". Finns det någon som vidhåller den uppgiften, eller har den ändrats för att passa in i "historien"?
Förutom att vittnen inte kunde lokalisera gaskamrarna, hur är det med pneumatiska hammare, stridsgas, elektrifierade golv eller bad, atombombsprängningar, gasugnar, vakumkammare, järnvägsspår ner till ugnarna, pedaldrivna skallkrossningsmaskiner, gasvagnar, syrabad och massgiljoutiner?
Dessa har tagits bort endast för att passa in till den historieskrivning som utformades i o m Höss "bekännelser".
I samband med att Röda armén ockuperade Auschwitz påstod man att den fanns ett massmordsmaskineri i den "östra delen av lägret". Finns det någon som vidhåller den uppgiften, eller har den ändrats för att passa in i "historien"?
Förutom att vittnen inte kunde lokalisera gaskamrarna, hur är det med pneumatiska hammare, stridsgas, elektrifierade golv eller bad, atombombsprängningar, gasugnar, vakumkammare, järnvägsspår ner till ugnarna, pedaldrivna skallkrossningsmaskiner, gasvagnar, syrabad och massgiljoutiner?
Dessa har tagits bort endast för att passa in till den historieskrivning som utformades i o m Höss "bekännelser".
Erkänner du inte bevisbördan så anklagar jag dig för pseudovetenskap, ja. När man anklagade tyskarna för förintelsen så erkände man bevisbördan och den anses numera fylld. De så kallade revisionisterna måste nu förfara på samma sätt för att kunna få gehör för sina teorier. Det viktiga är att inte bestämma sig för att en viss teori är sann a priori. Det var inte så det gick till när förintelsen blottlades..
Jag deltar inte i denna karusell på samma sätt som tex. Vänlige Viktor eller Herr Lindholm, utan min hållning är att det inte finns rimliga skäl att komma med bevis för något som redan anses bevisat bortom rimligt tvivel. Därför uttalar jag mig inte om de exempel som du tar upp. Däremot resonerar jag gärna kring frågor som metod, vetenskaplighet, osv.