Folk som tycker att golf r roligt fr gjrna spela det fr mig. Sjlv har jag aldrig prvat det men tycker det r skittrkigt att titta p.
Jag fr ideligen hra vilken stor sport golf r p jobbet, vilket jag sjlvklart skrattar t. Flera av mina kollegor spelar golf varav en har gjort det sedan barnsben, de sger att de bsta inom golfen r vltrnade fr att kunna vinna (vilket jag inte tvivlar p).
Dock tror jag mig att vrldseliten str sig sltt mot vrdseliten inom riktiga sporter som t.ex. fotboll, hockey, boxning, friidrott etc. Vem r mest vltrnad? Tiger Woods eller Foppa?
Nu r det dock inte det som r intressant utan golfens anhngare att kalla det fr "en bra motionssport".
Om man ser till den stora bredden som hller p med verksamheten (allts vanliga ddliga, inte profissionella spelare) s tror jag att de inte r i samma form som t.ex. fotbollsspelare p lgre niver. Mina kollegor som hller p r i alla fall rena vraken.
Om golf r en folkidrott fr att man gr runt en bana ett par timmar s r svampplockning det med. Bda r motion eftersom man rr p sig, golf kan vara bra, vilket nmts i trden tidigare, fr verviktiga att verhuvudtaget rra p sig, men att kalla det fr sport bara fr att det innehller massor med tekniska detaljer och olika svrighetsgrader r patetiskt.
Det mrkliga r att man hnvisar till vrldsspelarna hela tiden, de r s vltrnade etc. Jag har aldrig hrt ngon sga det inom t.ex. fotboll, eftersom det frutses att du mste vara extremt vltrnad fr att hlla i toppen, ven p lgre niver som t.ex. division 3 - 5 s krvs det att du r i form fr att kunna vara med.
Golf r jttebra fr alla de som inte klarar av att idrotta, de fr komma ut och rra p sig helt enkelt, golf r mindre bra fr folk med dliga resurser eftersom det kostar en hel del, srskilt i utrustningsvg, samt att det r massor med avgifter fr att f spela etc.
Golf r ingen stor verksamhet bara fr att det r stort i Sverige och andra vstlnder. Ngon skrev att golf var stort i Asien, antagligen r det stort i lnder som Japan, Sydkorea och ev. i vissa delar av Sydostasien, men i vriga Asien (majoriteten av jordens strsta och folkrikaste vrldsdel) s tror jag att golf r oerhrt litet, t.ex. Kina, Indien, Burma, Kambodja, Afghanistan, Pakistan, Iran, Syrien e.t.c.
Sjlvklart finns det skert en viss elit i dessa lnder som spelar men lngt ifrn fr att det ska bli stort. Detsamma gller nog i Sydamerika, Afrika och stora delar av Europa.
Edit: Fick precis hra av en yngre grabb p jobbet att han trnade igr, han spelar nmligen ngot dataspel som han ven tvlar i. En riktig idrottsman m.a.o. Jmfrt med det s r nog golf en riktigt hrd och krvande "sport".