2005-07-11, 18:01
Medlem
golf verkar vara en rtt trivsam aktivitet att gna sig t p lderns hst, vettigare n ishockey iallafall
Citera
2005-07-11, 18:06
Medlem
r det en sn dr, vad vissa kallar, "retorisk frga"
Citera
2005-07-11, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brun öga
r det en sn dr, vad vissa kallar, "retorisk frga"

jag hade ocks svrt att frst vad han menade med titeln.

att sga vem gillar inte golf? syftar p att det r ovanligt att inte gilla golf.
nr man antar att f faktiskt gillar golf s r det bttre att sga: vem gillar golf?, r det ngon som gillar golf?
Citera
2005-07-11, 18:40
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
att sga vem gillar inte golf? syftar p att det r ovanligt att inte gilla golf.
nr man antar att f faktiskt gillar golf s r det bttre att sga: vem gillar golf?, r det ngon som gillar golf?

Fast nu antog ju trdskaparen att det r ovanligt att inte gilla golf.

/feldgrau
Citera
2005-07-11, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau

/feldgrau

Jass? hur kan han tro det isfall? alla hcklar vl golf..
Citera
2005-07-11, 19:03
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Jass? hur kan han tro det isfall? alla hcklar vl golf..

Tja... Om du hade bemdat dig med att lsa det frsta inlgget i trden hade du kanske ftt reda p det... Men vad vet jag...

/feldgrau
Citera
2005-07-11, 19:24
Medlem
frankensteins avatar
Citat:

/feldgrau

Precis vad jag antog. Du r en klippa Feldgrau! Gillade liknelsen med fotboll, tnkte gra en sn men sg att du kom fre. Snyggt jobbat frresten!
Citera
2005-07-11, 20:45
Medlem
Crashs avatar
En stor del av charmen med golf r att fysiken r helt oviktig p amatrniv.
Allt sitter i teknik och knsla. Det spelar inger roll om man r gammal eller ung, tjock eller smal. Man tar ju inte med svrmor och spelar fotboll eller thaiboxas, utan man tar en golfrunda
Citera
2005-07-11, 23:19
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crash
En stor del av charmen med golf r att fysiken r helt oviktig p amatrniv.
Allt sitter i teknik och knsla. Det spelar inger roll om man r gammal eller ung, tjock eller smal. Man tar ju inte med svrmor och spelar fotboll eller thaiboxas, utan man tar en golfrunda
Eller s tar man ut henne i trdgrden och lirar kubb
Citera
2005-07-12, 08:10
Medlem
Citat:
Eh... Lt oss jmfra med t ex fotboll d.
  • hur du str med ftterna - ganska sjlvklart att det pverkar t ex en frispark.
  • hur du trffar bollen - ganska sjlvklart att det pverkar t ex en frispark.
  • hur foten r vinklad - ganska sjlvklart att det pverkar t ex en frispark.
  • hur du vrider kroppen - ganska sjlvklart att det pverkar t ex en frispark.
  • hur stark du r - ganska sjlvklart att det pverkar t ex en frispark.
  • titta p bollen - ganska sjlvklart att det pverkar t ex en frispark.
  • olika skor, underlag, motstndare, mlvakt, o s v... - ganska sjlvklart att det pverkar t ex en frispark.
  • lget - ganska sjlvklart att det pverkar t ex en frispark.
  • vdret - ganska sjlvklart att det pverkar t ex en frispark.

Jag ser ingen anledning till att tro att ett golfslag likt de bsta t ex Tiger Woods gjort r svrare att f till n de frisparkar som t ex Roberto Carlos skjutit.

Det r svrt fr dig att frst, det vet jag, eftersom du inte spelar golf. Jag spelar bde golf och fotboll, har spelat golf i 6 r och fotboll i 11 r.

I golf spelar det ven roll, frutom ovanstende punkter, vilken klubba du anvnder. En del nybrjare i brjan kan inte hantera trklubborna, s de undviker dem och anvnder enbart jrnklubborna, vilket leder till kortare slag och drmed fler slag/hl. T.o.m. proffsen har svrare fr vissa klubbor n andra. Ofta r det nrspelet, dribland sandslagen, chippslagen och framfrallt puttarna som proffsen har problem med.
Att jmfra fotboll med golf och sga att fotboll lika tekniskt som golf r helt befngt och kan bara uttalas av ngon som inte har testat p de bda sporterna.
Det r s pass mnga faktorer i golf som spelar in, och du mste spela perfekt med alla klubbor och varenda slag fr att g en bra runda, medan det i fotboll bara kommer ngra chanser dr du mste f in ett turskott som sitter att golf vinner verlgset i teknisk frdighet.
Citat:
Vilket jag inte fr till att g samman med ngon svrighet av ngot slag. I fotboll har du en halvsekund, kanske en sekund, frn det att du fr bollen till det att du br ha gjort ngot med den, fr att undvika att f motstndarna p dig, eller fr att hinna f ivg ett skott innan du r fr nra mlvakten. I golf har du gott om tid att tnka. Vilket r svrast?

N precis, i fotboll har du aldrig tid och tnka, och fylla din hjrna med negativa tankar. Du r hela tiden p hugget och behver egentligen aldrig tnka eftersom du alltid kan passa en kompis eller skjuta ivg ett sumpet skott. I golf har du s himla mnga valmjligheter, och du mste alltid tnka p hur det hr hlet pverkar nsta hl och t.o.m. hela rundan! Den hrda mentala pressen gr att du, bara du r lite ouppmrksam nr du ska putta en 1-metersputt, kan rka vinkla klubban lite i svingen och frstra hela putten.

Golf r svrt i alla lgen, medan du i t.ex. sport bara behver tjonga ivg bollen vid ngra tillfllen och frlita dig p turen. Du kan ven alltid frlita dig p dina lagkamrater, medan du i golf enbart har dig sjlv att skylla ifall det gr dligt.
Citera
2005-07-12, 08:21
Medlem
jag...
Citera
2005-07-12, 09:58
Medlem
Folk som tycker att golf r roligt fr gjrna spela det fr mig. Sjlv har jag aldrig prvat det men tycker det r skittrkigt att titta p.

Jag fr ideligen hra vilken stor sport golf r p jobbet, vilket jag sjlvklart skrattar t. Flera av mina kollegor spelar golf varav en har gjort det sedan barnsben, de sger att de bsta inom golfen r vltrnade fr att kunna vinna (vilket jag inte tvivlar p).
Dock tror jag mig att vrldseliten str sig sltt mot vrdseliten inom riktiga sporter som t.ex. fotboll, hockey, boxning, friidrott etc. Vem r mest vltrnad? Tiger Woods eller Foppa?

Nu r det dock inte det som r intressant utan golfens anhngare att kalla det fr "en bra motionssport".
Om man ser till den stora bredden som hller p med verksamheten (allts vanliga ddliga, inte profissionella spelare) s tror jag att de inte r i samma form som t.ex. fotbollsspelare p lgre niver. Mina kollegor som hller p r i alla fall rena vraken.

Om golf r en folkidrott fr att man gr runt en bana ett par timmar s r svampplockning det med. Bda r motion eftersom man rr p sig, golf kan vara bra, vilket nmts i trden tidigare, fr verviktiga att verhuvudtaget rra p sig, men att kalla det fr sport bara fr att det innehller massor med tekniska detaljer och olika svrighetsgrader r patetiskt.

Det mrkliga r att man hnvisar till vrldsspelarna hela tiden, de r s vltrnade etc. Jag har aldrig hrt ngon sga det inom t.ex. fotboll, eftersom det frutses att du mste vara extremt vltrnad fr att hlla i toppen, ven p lgre niver som t.ex. division 3 - 5 s krvs det att du r i form fr att kunna vara med.

Golf r jttebra fr alla de som inte klarar av att idrotta, de fr komma ut och rra p sig helt enkelt, golf r mindre bra fr folk med dliga resurser eftersom det kostar en hel del, srskilt i utrustningsvg, samt att det r massor med avgifter fr att f spela etc.

Golf r ingen stor verksamhet bara fr att det r stort i Sverige och andra vstlnder. Ngon skrev att golf var stort i Asien, antagligen r det stort i lnder som Japan, Sydkorea och ev. i vissa delar av Sydostasien, men i vriga Asien (majoriteten av jordens strsta och folkrikaste vrldsdel) s tror jag att golf r oerhrt litet, t.ex. Kina, Indien, Burma, Kambodja, Afghanistan, Pakistan, Iran, Syrien e.t.c.
Sjlvklart finns det skert en viss elit i dessa lnder som spelar men lngt ifrn fr att det ska bli stort. Detsamma gller nog i Sydamerika, Afrika och stora delar av Europa.

Edit: Fick precis hra av en yngre grabb p jobbet att han trnade igr, han spelar nmligen ngot dataspel som han ven tvlar i. En riktig idrottsman m.a.o. Jmfrt med det s r nog golf en riktigt hrd och krvande "sport".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in