2007-11-12, 20:05
Medlem
Fieldleafs avatar
Ja, Måste väl lägga en bekännselse på en av de otrevligaste olyckor jag råkat ut för. Skulle gissa att det är cirka 3-4 år sedan.

Jag hade för några år sedan blivit intresserad av pyroteknik och börjat exprementerat lite med sockerkrut. Helt okey gick det. Efter 1 år gick det över till svartkrut. Även det gick helt okey och man fick väl lite övermod och började exprementera med det jävla ämnet TCAP. Ja, nu förstår väl de flesta vad som kanske hände. Hade gjort några lyckade detonationer och hade jävligt skoj. Sen så en kväll skulle jag testa styrkan lite nogrannare på det. La i MAX 3g i en plastkopp från en sprejburk. la på lite papper (försiktigt). Sedan tejpade lite och ner med stubbin. Sen va det bara ut å smälla. Trycker ner härligheten i en snödriva och ska tända. Jag hade egengjorde stubbin vilket jag fick lida för då en gnista förmodligen hoppade direkt ner i laddningen. Det som räddade min hand va förmodligen att jag inte höll i den utan va cirka 1 dm ifrån med handen. Men den brinnande stubbinen sköts rakt in i lillfingret (cirla 1 cm in fortfarande brinande). Plastbitar är inkörda i hela handen. Blödande som fan kutar jag hem och sköljer handen och tror att jag förlorat ett finger eller så för allt blod. när jag sköljer handen ser jag till min lycka att det inte är fallet. Sen blev det ett jävla plockande med pincett för att få bort alla plastbitar. Sedan försöka förklara för föräldrarna vad jag gjort. Sa att jag kutat fort som fan och ramlat på sandad asfalt. Sån tur va gick dom på det och jag klarade mig undan den gången. Fick gå med bandage i 2 veckor. Nu syns det bara ett litet märke där stubinen åkte in annars är allt återställt. men nu har jag ett minne vart grännsen går med sådana här saker. (3 veckor senare såg jag att det va röda prickar på lårets insida. Till min fase hade även plastbitarna gått igenom jensen och gått in i huden där. Endast 5 cm från "kronjuvelerna") Jävlar vad glad och arg man blev på samma gång då.

Men nu är man i alla mera erfaren och har aldrig sysslat med peroxider på cirka 4 år
Citera
2007-11-12, 21:37
Medlem
Claritys avatar
Spillt lite saltsyra på handen, dock var den ganska svag, men ont gjorde det!
Har även lyckats hälla smält tenn på båda händerna, eller hällt och hällt, droppat snarare.
Galet fula ärr fick jag efteråt, ser precis ut som om jag har haft några enorma vårtor på händerna
Väldigt svårt att förklara för folk att det inte är vårt-ärr...

Har inte varit med om någon rejält otrevlig upplevelse än, som tur är, men en kompis har det.

Det blev något fel på en Konstbomb (köpt på plantagen)
Han gick fram och tände den längst ut på stubinen, men ett fabrikationsfel på stubinen gjorde att den brann upp omedelbart.

Själva "shell:en" small även för låg, cirka 5 meter bara.
Hände inget allt för allvarligt med kompisen, han blev lite lomhörd samt såg lite dåligt ett tag efteråt.

Citera
2007-11-15, 14:35
Medlem
Framställa natrium

Orkar inte dra alla dumma grejer men en gång gjorde jag och en polare en smältelektrolys av natrium...(kommer inte ihåg vilket natriumsalt det var) Tanken var att vi skulle framställa natrium. Blev en enorm klorgasutveckling i ett litet instängt källarutrymme. Hela rummet var helt gönt! Då blev inte så lite skraja och drog ur sladden till kokplattan och till elektrolyten. Öppnade ett litet källarfönster och efter ett par timmar vågade vi gå in i rummet igen. Hämtade kastrullen som vi hade använt och skulle diska ur den med vatten och borste.....Kan bara säga att vi lyckades i alla fall med natriumframställningen!
Citera
2007-11-15, 21:10
Medlem
Fieldleafs avatar
Hur lyckades du göra en sådan effektiv elektrolys av det? detta hör inte till dena tråd och ber om ursäkt så skicka mig ett PM om det. Har försökt framställa av natriumhydroxid men bara fått fram lite ur en smälta.
Citera
2007-11-15, 21:41
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZNE
Orkar inte dra alla dumma grejer men en gång gjorde jag och en polare en smältelektrolys av natrium...(kommer inte ihåg vilket natriumsalt det var) Tanken var att vi skulle framställa natrium. Blev en enorm klorgasutveckling i ett litet instängt källarutrymme. Hela rummet var helt gönt! Då blev inte så lite skraja och drog ur sladden till kokplattan och till elektrolyten. Öppnade ett litet källarfönster och efter ett par timmar vågade vi gå in i rummet igen. Hämtade kastrullen som vi hade använt och skulle diska ur den med vatten och borste.....Kan bara säga att vi lyckades i alla fall med natriumframställningen!

Nu ska jag ju inte vara den som målar fan på väggen...eller vänta nu, det är ju just det jag ska vara!

Natriumsalt som kan avge klorgas vid elektrolys bör vara koksalt. Smältpunkt 801grader. Inte så troligt att man får den tempen med en kokplatta. Om det finns ett uns av sanning i storyn så kan natriumnitrat vara ett alternativ. Smältpunkt 307grader. Isåfall kan det vara nitrösa gaser som utvecklades.

Sedan skrivs det att hela rummet blev grönt. Isåfall borde rimligtvis en dödlig dos av klorgas inandats, för så jävla fort går det inte att få en färgande mängd klorgas ur lite smält salt.

Hoppas ni förstår min skeptisism..
Citera
2007-11-16, 00:24
Medlem
Fieldleafs avatar
Men hur skulle han kunna göra elektrolys på natriumnitrat? eller nitratjonen seppareras väl inte från natrium jonen? För N03 kan väl inte bli ett sepparat ämne eller? Så hur skulle det fungera. Är inte mästare på dessa saker men låter för otråligt för att vara sant. Har värm upp natriumnitrat till över 3000 celsius med bensenbrännare och det blir ingen gasutveckling för att natriumnitratet inte har något att reagera med. För nitrösa gaser bildas ju först vid förbränning rätta mig om jag har fel
Citera
2007-11-16, 06:25
Medlem
Jomazis avatar
NaNO3 sonderfaller langt fore 3000 c

Citera
2007-11-16, 09:07
Medlem
Fieldleafs avatar
Säker? När jag har smält det har jag inte sett nå gaser lämna det och heller inte känt någon lukt Vilka ämnen blir det då?
Citera
2007-11-16, 09:20
Medlem
Naturvetarens avatar
O2. Jag tror inte heller på det där
Citera
2007-11-17, 09:18
Medlem
scummys avatar
1. min egna olycka var att jag "råkade" höja värmen när vi kokade t-röd på kemi lektionen.

2. min kemi polare svepte runt 1 dl med citronn syra tror det var det eftersom han sprang till toan och spyde samtdigt.
Citera
2007-11-17, 11:05
Medlem
Pseud0nyms avatar
Jag har luktat på smörsyra en gång.
Citera
2007-11-17, 11:08
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scummy
1. min egna olycka var att jag "råkade" höja värmen när vi kokade t-röd på kemi lektionen.

2. min kemi polare svepte runt 1 dl med citronn syra tror det var det eftersom han sprang till toan och spyde samtdigt.

Att svepa citronsyra samtidigt som man springer till toan och spyr är en sann bedrift!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in