2006-01-17, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZeeJay
Saknar fortfarande väl underbyggda motiveringar.. ;-)
Din motivering är alltså att man ska stava med två l eftersom det uttalas med kort vokal? Intressant. Jag frågar då: hur stavar du till genre?

Det är ett faktum att den korrekta stavningen för tillfället är väl. För detta behövs inget argument.
Citera
2006-01-17, 19:27
Medlem
...

anaxarete:

Genre är ett låneord, så det hör inte hit.. ;-)

faktum enligt vem?
Citera
2006-01-17, 19:44
Medlem
Ful i kantens avatar
Det stavas "väl", är det så svårt att förstå? Den andra varianten är ren och skär felstavning.

En annan sak jag irriterar mig på är nystavningen av ordet "ju", som av många unga skrivs "juh".
Citera
2006-01-17, 22:34
Medlem
Kadavers avatar
Förfan, språk är ingenting man gör hur man vill med.
Det stavas VÄL, och väll är en helt annan sak.
Och "nåt/nått" skriver man inte heller, det skrivs ut "Något".

Hurr skullä det c ut åm jag skrrev såhärr?

För jag skorrar minsann, och har lite dialekt.
DET ÄR FORTF. FEL.

Så även om det är skillnad på att säga "väl" och "väll" så ska det stavas "väl".
Citera
2006-01-17, 22:45
Medlem
Ful i kantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadaver
Men ska man skriva ordet, exempelvis i en citerande text, så ska det stavas "nåt".
Citera
2006-01-17, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kadaver
Förfan, språk är ingenting man gör hur man vill med.
Det stavas VÄL, och väll är en helt annan sak.

Hurr skullä det c ut åm jag skrrev såhärr?

För jag skorrar minsann, och har lite dialekt.
DET ÄR FORTF. FEL.

Så även om det är skillnad på att säga "väl" och "väll" så ska det stavas "väl".

Det är ju precis det jag menar, språk är inte något man gör hur man vill med. DÄRFÖR vill jag veta varför i helvete någon har bestämt att just dessa orden inte följer gramatiska regler.

Tills jag får motsatsen bevisad kommer jag envist att hävda att det stavas VÄLL och NÅTT, även om nått inte borde stavas alls.. ;-)
Citera
2006-01-17, 23:52
Medlem
Ful i kantens avatar
Citat:
Tills jag får motsatsen bevisad kommer jag envist att hävda att det stavas VÄLL och NÅTT, även om nått inte borde stavas alls.. ;-)
Hela språket innehåller ju undantag, utan att anarki utbryter. Jag kräks nästan när jag ser folk som i övrigt kan stava använda sig av "väll". Får mig alltid att tänka på svetsning...
Citera
2006-01-18, 00:20
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Det är ju precis det jag menar, språk är inte något man gör hur man vill med. DÄRFÖR vill jag veta varför i helvete någon har bestämt att just dessa orden inte följer gramatiska regler.
Den stavning vi idag använder bestämdes såvitt jag vet (rätta mig om jag har fel) vid den stavningsreform av svenska språket som genomfördes vid början av förra skelskiftet, 1906 för att vara exakt.

Det var kantänka dåtidens motsvarighet till Svenska Språknämnden (eller de kanske fanns redan då) som bestämde. Eller Svenska Akademin, jag vet inte. Hur herrarna tänkte och renonerade i specifika stavningsfrågor, likt de du tar upp i den här tråden, är det nog få som vet idag, 100 år senare.

Men där har du den bakgrund du söker till varför vi stavar som vi gör.
Citera
2006-01-18, 00:51
Medlem
Citat:

Och här faller hela ditt resonemang. Om du nu tvunget ska stava som det låter varför väljer du då att stava "grammatiska" med ett m? Om du vill genomföra en stavningsrevolt får du väl åtminstone vara lite konsekvent.
Citera
2006-01-18, 01:27
Medlem
Napoleons avatar
Citat:
Väl och Väll är två olika ord.
Vi ska VÄLL träffas ikväll? // Vi utförde uppgiften VÄL.
Väll uttalas på samma sätt som snäll, kväll, smäll och liknande.
Väl kan vi konstatera att det är rätt på en gång.
Dessutom är väll ett relativt nytt ord i svenskan då det är en kortform.

Det stämmer inte alls, jag uttalar väl på samma sätt i båda satserna, "vi ska väl träffas ikväll" och "vi utförde uppgiften väl" Det måste vara något något dialektalt hos dig som gör att du uttalar det på ett annat sätt.

Citat:
Nått i sammanhang som "kan vi inte hitta på nått?" påstår folk skall stavas NÅT. Båt (sådan man har på sjön) stavas med ett T, helt annat uttal. Medan kortformen av något (nått) uttalas på exakt samma sätt som når, nådde, NÅTT, och bör därför stavas på samma sätt.

Tja, i sådana fall ska väl orden "och" samt "att" stavas "å", eftersom de båda uttalas som ljudet /å/.

Citat:
frågan om att NÅTT inte ens borde användas i text är en helt annan.

Nej, det är det inte. Vi är utrustade med 2 olika grammatiska uppsättningar, en språklig grammatik som vi börjar lära oss redan från födseln och en skriftlig som vi möter först i skolans värld. De regler som gäller för den språkliga grammatiken kan inte alltid appliceras fullt ut på det skrivna ordet.
Den språkliga grammatiken bestämms av den lokala bygden. Den skriftliga bestämms av de som har makten att tvinga på oss just deras grammatik.
Citera
2006-01-18, 02:45
Medlem
PikeWakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful i kanten
Men ska man skriva ordet, exempelvis i en citerande text, så ska det stavas "nåt".

Ska man vara rejält petnoga så ska man skriva "nå't" för att visa att det är en sammanskrivning, eller rättare en "sammansägning", av ordet "något".

I övrigt tycker jag att det är rätt underhållande när folk medvetet stavar fel. Det som glöms bort är att den som läser den felstavade texten oftast inte har en aning om att författaren egentligen vet hur det ska stavas. Resultatet: författaren framstår som mindre intelligent och innehållet i texten blir nedvärderat.

Alltså: stava och skriv hur fan ni vill. Bli inte förvånade när folk tror att ni är dumma i huvudet, bara...
Citera
2006-01-18, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Den stavning vi idag använder bestämdes såvitt jag vet (rätta mig om jag har fel) vid den stavningsreform av svenska språket som genomfördes vid början av förra skelskiftet, 1906 för att vara exakt.

Det var kantänka dåtidens motsvarighet till Svenska Språknämnden (eller de kanske fanns redan då) som bestämde. Eller Svenska Akademin, jag vet inte. Hur herrarna tänkte och renonerade i specifika stavningsfrågor, likt de du tar upp i den här tråden, är det nog få som vet idag, 100 år senare.

Men där har du den bakgrund du söker till varför vi stavar som vi gör.

Ordet "väll" användes inte 1906.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in