2007-12-14, 15:59
Citat:
Ursprungligen postat av 9106
Är själv en Champagne-drickare, anser mig vara en semi-god kännare.
Hursomhelst, käkade ute för en vecka sedan, drack Moet då för att fira en personlig händelse.
Kom i en diskussion med servitören (för sommelier var han fan inte), angående champagne och ålder. Man har hittat champagne som påståts varit i Hitlers ägo, och är nångång 80-90 år gammal. Jag hävdade att champagne inte klarar den tiden, han hävdade att den blir bättre.
Har jag fel?
Hursomhelst, käkade ute för en vecka sedan, drack Moet då för att fira en personlig händelse.
Kom i en diskussion med servitören (för sommelier var han fan inte), angående champagne och ålder. Man har hittat champagne som påståts varit i Hitlers ägo, och är nångång 80-90 år gammal. Jag hävdade att champagne inte klarar den tiden, han hävdade att den blir bättre.
Har jag fel?
Inte för att jag själv har provat, men läser du exempelvis Richard Juhlins provninganteckningar så har han provat Champagner från både 1910- och 20-talet som han beskriver som fantastiska. Naturligtvis utvecklas de, och har de substansen som krävs så finns det ingenting som hindrar att de skulle överleva. Det kommer antagligen att smaka annorlunda än en modern champagne, och moussen är nog helt försvunnen.
Generellt säger man att riktigt bra årgångschampagne (all non-vintage i stort sett är gjord för direkt konsumtion) håller i alla fall i 10-20 år, lite beroende på hur de är gjorda (R.D. av olika varianter brukar man säga skall drickas direkt efter buteljering, även om ex. Andreas Larsson hävdar att det är lite av en myt), reduktiv eller oxidativ stil och så vidare.
Senaste riktigt goda jag provade var Bollinger R.D 1996 (magnum), om den tyckte jag så här (blindprovning):
Klar, medelintensiv halmgul kärna med relativt koncentrerat kant. Medelstora, långsamma bubblor som avtar efter ca 15 minuter i glaset.
Ren, lätt doft med viss utveckling. Mogna, röda höstäpplen och en rostad autolytisk ton. Viss dammighet.
Torrt, mycket fylligt vin med hög syra och en aning tanninstruktur. Balanserad alkohol. Intensiv smak med brödig dominans, röda vinbär, rosa grapefrukt och höstäpplen. Lång eftersmak. Koncentrerat och fantastiskt balanserat. Håller i fem år till minst, men är mycket bra idag.