2007-07-05, 17:19
Medlem
V-rocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Teknik för att slipp simma? Båt? Köp en sån där liten uppblåsbar fjantbåt och kajka runt, kke? Annars brukar de växa på rätt grunt vatten, så det är lugnt...

Angående tillredningen, tror jag som sagt att det är bäst lägga dem i nåt alkoholhaltigt. Men ät du och återkom för att berätta resultatet.

Fan hur dum får man vara....

Hade helt glömt bort att det fanns uppblåsbara alternativ!

Sjön jag tänker på ligger nämligen mitt i skogen och är ganska överväxt, dessutom har jag sett skumma plask i den...

Men här ska käkas!
Citera
2007-07-05, 20:49
Medlem
Tafkafs avatar
Hur länge håller sig Gul Näckros? Jag ska till svär föräldrarnas stuga där det brukar finnas mycket Näckrosor. Jag funderade på om man kunde lägga dom kallt och sen ta hem dom i en kyl väska. Alternativet är att göra blandningen där och sen ta hem flaskan. Hur länge håller sig den färdiga "produkten"?
Citera
2007-07-05, 22:04
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tafkaf
Hur länge håller sig Gul Näckros? Jag ska till svär föräldrarnas stuga där det brukar finnas mycket Näckrosor. Jag funderade på om man kunde lägga dom kallt och sen ta hem dom i en kyl väska. Alternativet är att göra blandningen där och sen ta hem flaskan. Hur länge håller sig den färdiga "produkten"?

Jag skulle tro det bästa är att göra iordning på plats direkt. Du är ju i en stuga och kan fixa iordning drycken därinne. Enklare än att böka med kylväska. Eller är du orolig för vad svärföräldrarna ska säga?

Hade du tänkt göra på vin? Kanske bättre med brännvin om du vill ha längre hållbarhet, det lär ju knappast mögla eller så. Men hur länge det är verksamt vet jag inte. Detta är ju nytt och relativt oprövat, även för mig.

Det fanns ju fler här som experimenterat med näckros och även blå lotus, som är nåt liknande. Kanske någon av dessa herrar/damer vet?
Citera
2007-07-06, 04:49
Medlem
Tjohildas avatar
Är det själva bladen man plockar, eller är det hela blommorna? Och har ni märkt nån skillnad mellan den gula och den vita näckrosen??
Citera
2007-07-06, 05:06
Medlem
Tord_Ywels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Är det själva bladen man plockar, eller är det hela blommorna? Och har ni märkt nån skillnad mellan den gula och den vita näckrosen??

Det är blommbladen man vill åt. Det sägs att Gula fungerar bättre än vita.

Läs TS.
Citera
2007-07-06, 07:09
Medlem
anakatas avatar
Det är ju fullständigt otroligt om vanlig hederlig näckros, som finns precis överallt på somrarna, faktiskt är psykoaktiv och på ett eftersträvansvärt sätt!
(Lite som den röda flugsvampen - inte har man sett några DÖDSKNARKSVAMP-artiklar med krav på förbud mot den, fast där finns det ju å andra sidan väldigt blandade meningar om ruset. Många tror dessutom att den är rejält giftig eftersom "kusinerna" vit och lömsk flugsvamp är det)
Citera
2007-07-06, 07:43
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anakata
Det är ju fullständigt otroligt om vanlig hederlig näckros, som finns precis överallt på somrarna, faktiskt är psykoaktiv och på ett eftersträvansvärt sätt!
(Lite som den röda flugsvampen - inte har man sett några DÖDSKNARKSVAMP-artiklar med krav på förbud mot den, fast där finns det ju å andra sidan väldigt blandade meningar om ruset. Många tror dessutom att den är rejält giftig eftersom "kusinerna" vit och lömsk flugsvamp är det)

Fast flugsvampstrippar är väl ganska påfrestande har jag hört? Om man nu är ute i svensk mark så är det nog bättre att sikta in sig på toppisar.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Roten (nymphea alba) ska inte vara nån fara. Såg på nåt överlevnadsprogram att den är mycket näringsrik, men den lär ska vara fasansfullt äcklig att äta. Men direkt giftig kan den alltså inte vara.

Jag har hört att man även kokar rötterna som är väldigt stärkelserika. Ska bli som nån sorts, uhm, kokt rot som inte smakar så mycket.

Undrar för övrigt om det TS upplevede var psykosomatiskt?
Citera
2007-07-06, 10:35
Medlem
Tafkafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Jag skulle tro det bästa är att göra iordning på plats direkt. Du är ju i en stuga och kan fixa iordning drycken därinne. Enklare än att böka med kylväska. Eller är du orolig för vad svärföräldrarna ska säga?

Hade du tänkt göra på vin? Kanske bättre med brännvin om du vill ha längre hållbarhet, det lär ju knappast mögla eller så. Men hur länge det är verksamt vet jag inte. Detta är ju nytt och relativt oprövat, även för mig.

Det fanns ju fler här som experimenterat med näckros och även blå lotus, som är nåt liknande. Kanske någon av dessa herrar/damer vet?

Njäe, man vet ju inte riktigt vad svärföräldrarna tycker om drog expriment. Vill ju inte förstöra bilden av svärmorsdrömen...

Brännvin säger du, får väl smussla med mig en flaska Absolut som jag har stående. Fast jag kan ju göra blandningen innan vi åker hem, några timmar ska väl inte göra skillnad. Hur länge kan bladen ligga i tro? Kunde ju ha blandningen skvalpande i bakluckan så är den färdig när man är hemma.
Citera
2007-07-06, 11:31
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Undrar för övrigt om det TS upplevede var psykosomatiskt?

Naturligtvis var det min första tanke, jag bara inbillar mig. Men är säker på att det inte var bara placebo, brukar inte bli så för mig tyvärr.

Däremot är det ingen stark effekt och näckros kommer inte bli nåt "dödsknark" i stil med toppis. Kan hellre tänka mig det vore nåt för vanliga svenssons, som vill lägga till nåt avslappnande till bag-in-boxen. Det är ju en vacker blomma och ack så oskyldigt...

Det forskas en del på både vit och gul näckros, men de databaserna är stängda för mig som inte kan hacka mig igenom inloggningen. Även skrivet på avancerad fackengelska och svårt för mig att traggla igenom.

Till Tjohilda: Jag plockade hela blomman inkl en bit skaft. De hackades sedan, lite grövre än vad man gör när man hackar lök. Tog blommor som såg fräscha ut, nyutslagna.

Fler svar angående tillredning, hållbarhet och liknande kan jag inte ge, eftersom jag inte vet mer än vad jag redan skrivit här.

Kan i förbigående berätta att jag nu provat starkt te på Frossört/scutellaria, hände inget tyvärr. Hade förväntningar på den växten...
Citera
2007-07-06, 18:02
Medlem
joelrifkins avatar
går rätt bra att röka näckrosen. jag gjorde en blandning på gråbo,gulnäckros,humle,citronmellis och tobak. Jävligt skönt och gråbon ger starka drömmar.

ska tillsätta scullcap,kungsljus och hjärtstilla i blandningen. De är alla örter som finns på många internetshoppar som herb blends och bla bla

by the way , Näckrosen luktar förjävligt
Citera
2007-07-06, 22:08
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joelrifkin
går rätt bra att röka näckrosen. jag gjorde en blandning på gråbo,gulnäckros,humle,citronmellis och tobak. Jävligt skönt och gråbon ger starka drömmar.

ska tillsätta scullcap,kungsljus och hjärtstilla i blandningen. De är alla örter som finns på många internetshoppar som herb blends och bla bla

by the way , Näckrosen luktar förjävligt

Intressant. Går det att röka både vit och gul? Alla dessa du räknar upp är milda örter; citronmeliss, humle och kungsljus har ju dessutom väldokumenterad svagt lugnande effekt. Att mixa dem låter som en bra idé eftersom örter kan samverka för att ge starkare verkan.

Att röka gråbo har jag testat, hände inget. Vilken växtdel använder du och hur mycket? Att roten ger klardrömmar kan jag hålla med om, i alla fall blev det så för mig den enda gången jag testade. Men kan ju ev varit förväntningarna som spelade in?

Jag håller inte alls med om att gul näckros luktar illa, tycker till och med att den smakar hyfsat gott.

Nästa grej att testa blir skelört. Har hittat ett bestånd idag, trodde inte de växte här men av en slump la jag märke till några plantor jag har passerat många gånger utan att tänka på vad de var.... Men tyvärr var det för mycket folk där för att kunna plocka. Ska gå dit igen vid lämpligare tidpunkt och ta med mig sax. Vill att rötterna ska bli kvar till nästa år, så man kan skörda igen.
Citera
2007-07-06, 22:52
Medlem
joelrifkins avatar
Tror att det går att röka både gul och vit. Men det bästa är att lägga dem i vin några dagar. På gråbon tar jag ö bladen eller blommskotten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in