• 1
  • 2
2004-01-30, 18:24
Medlem
Windows XP stjäl bandbredd

(2001-12-01 15:00) Windows XP roffar åt sig 20 procent av den bandbredd du använder när du surfar på Internet. PC för Alla visar hur du minskar stölden.

Av /Michael Jenselius

En artikel på tipstjänsten TweakXP avslöjade att Windows XP har reserverat 20 procent av den
bandbredd som används av operativsystemet för nätverkstrafik och Internet.
Anledningen till detta är att operativsystemet använder en tjänst som heter
QoS (quality of service) som reserverar bandbredden för att vissa tjänster ska få prioritet.

Även om du stänger av tjänsten QoS i Windows XP så kommer den fortfarande att roffa åt sig
20 procent. Det enda sättet att minska detta är använda ett program som heter gpedit.msc.

För att ändra detta värde gör du enligt följande:

Klicka på Start-knappen och välj sedan Kör. Skriv gpedit.msc och klicka på Ok.
Klicka sedan på fliken som heter ”Dator Konfiguration” och sedan ”Administrativa Mallar”.
Välj sedan ”Nätverk”.

Klicka sedan på fliken som heter ”QoS Packet Scheduler” i det vänstra fönstret.
Klicka sedan på ikonen som heter ”Begränsa bandbredd som kan reserveras” i det högra fönstret.
Aktivera (enable) denna funktion och ändra värdet till 0 (noll).

Du behöver sedan starta om datorn för att ändringen ska verkställas.
Citera
2004-01-30, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anders
Windows XP stjäl bandbredd

(2001-12-01 15:00) Windows XP roffar åt sig 20 procent av den bandbredd du använder när du surfar på Internet. PC för Alla visar hur du minskar stölden.

Av /Michael Jenselius

En artikel på tipstjänsten TweakXP avslöjade att Windows XP har reserverat 20 procent av den
bandbredd som används av operativsystemet för nätverkstrafik och Internet.
Anledningen till detta är att operativsystemet använder en tjänst som heter
QoS (quality of service) som reserverar bandbredden för att vissa tjänster ska få prioritet.

Även om du stänger av tjänsten QoS i Windows XP så kommer den fortfarande att roffa åt sig
20 procent. Det enda sättet att minska detta är använda ett program som heter gpedit.msc.

För att ändra detta värde gör du enligt följande:

Klicka på Start-knappen och välj sedan Kör. Skriv gpedit.msc och klicka på Ok.
Klicka sedan på fliken som heter ”Dator Konfiguration” och sedan ”Administrativa Mallar”.
Välj sedan ”Nätverk”.

Klicka sedan på fliken som heter ”QoS Packet Scheduler” i det vänstra fönstret.
Klicka sedan på ikonen som heter ”Begränsa bandbredd som kan reserveras” i det högra fönstret.
Aktivera (enable) denna funktion och ändra värdet till 0 (noll).

Du behöver sedan starta om datorn för att ändringen ska verkställas.
Gammal och man(jag) märker ingen skillnad
Citera
2004-01-30, 19:10
Bannlyst
xp-AntiSpy.exe Gör susen i musen!
Citera
2004-01-30, 19:10
Medlem
Glöm det. Det är en (halv)gammal skröna. Funktionen finns kanske i XP, men väldigt få program utnyttjar det. Fast det skadar aldrig att avaktivera onödiga tjänster i allmänhet.
Citera
2004-01-30, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av esping
Glöm det. Det är en (halv)gammal skröna. Funktionen finns kanske i XP, men väldigt få program utnyttjar det. Fast det skadar aldrig att avaktivera onödiga tjänster i allmänhet.
Nej, se min post
http://www2.flashback.info/scandinav...26&postcount=3
Citera
2004-01-30, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtklappning
Nej, se min post
http://www2.flashback.info/scandinav...26&postcount=3
Jaha, och har du lust att förklara vad denna tweak gör? Jag måste säga att det ska mycket till för att jag ska köra en odokumenterad reg-fil rakt av... Men det är hyggligt av dig att lämna en liten "disclaimer":

Citat:
Jag ger mitt ord på att inget saboteras. men gör en systemåterställning innan.
Citera
2004-01-30, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av esping
Jaha, och har du lust att förklara vad denna tweak gör? Jag måste säga att det ska mycket till för att jag ska köra en odokumenterad reg-fil rakt av... Men det är hyggligt av dig att lämna en liten "disclaimer":
Snabbar upp ditt XP.
Gör en systemåterställning först.
Citera
2004-01-30, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtklappning
Snabbar upp ditt XP.
Gör en systemåterställning först.
Tack, men mitt XP rullar på förträffligt.

Frågan gällde ju om QoS verkligen stjäl bandbredd eller ej (vilket jag hävdar är något man inte behöver oroa sif för). Har din grej överhuvudtaget något med det att göra?
Citera
2004-01-30, 20:45
Bannlyst
Ja ,http://www2.flashback.info/scandinav...84&postcount=3
tar bort denna 20%.
Därför har den med detta att gjöra.
Citera
2004-01-30, 20:49
Medlem
Så här svarade jag i en gammal tråd angående samma ämne...

"Ja, du kan stänga av QoS (Quality of Service) mha av att ändra i den lokala grupp policyn. Men det är totalt meningslöst, eftersom det inte kommer att ge dig någon prestandaökning överhuvudtaget. Snarare tvärtom faktiskt.

Det QoS "tar", är maximalt 20% av ditt nätverkskorts totala bandbredd, dvs oftast 10 eller 100mbit, då den fulla bandbredden utnyttjas maximalt.

Det QoS då ser till är att Windows egna TCP/IP tjänster kan kommunicera korrekt med omgivande nätverk och se till att de nätverkstjänster som efterfrågar information etc (DHCP, WINS, DNS, AD, file & printersharing etc) får denna, alltså se till att allt flyter riktigt.

Det är mao meningslöst att hålla på & fippla med denna tjänsten, som ändå bör vara igång för att uppleva bäst nätverksuppkoppling. Speciellt om man har nätverkskortet anslutet till t ex ett ADSL modem som tar 500kbit-8mbit som mest. Sitter man på ett hemmanätverk är det ännu viktigare att ha tjänsten igång istället."

Jag vet inte var jag hittade den informationen , men det var taget från en seriös sida har jag för mig.
//K_T
Citera
2004-01-30, 22:02
Medlem
oGGos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyle_Troy
Så här svarade jag i en gammal tråd angående samma ämne...

"Ja, du kan stänga av QoS (Quality of Service) mha av att ändra i den lokala grupp policyn. Men det är totalt meningslöst, eftersom det inte kommer att ge dig någon prestandaökning överhuvudtaget. Snarare tvärtom faktiskt.

Det QoS "tar", är maximalt 20% av ditt nätverkskorts totala bandbredd, dvs oftast 10 eller 100mbit, då den fulla bandbredden utnyttjas maximalt.

Det QoS då ser till är att Windows egna TCP/IP tjänster kan kommunicera korrekt med omgivande nätverk och se till att de nätverkstjänster som efterfrågar information etc (DHCP, WINS, DNS, AD, file & printersharing etc) får denna, alltså se till att allt flyter riktigt.

Det är mao meningslöst att hålla på & fippla med denna tjänsten, som ändå bör vara igång för att uppleva bäst nätverksuppkoppling. Speciellt om man har nätverkskortet anslutet till t ex ett ADSL modem som tar 500kbit-8mbit som mest. Sitter man på ett hemmanätverk är det ännu viktigare att ha tjänsten igång istället."

Jag vet inte var jag hittade den informationen , men det var taget från en seriös sida har jag för mig.
//K_T

kunde inte sagt det bättre själv, men tack kyle för att jag slapp skriva det!
Citera
2004-01-31, 11:54
Bannlyst
Tack, Kyle! Visste inte att du var så vass på datorer
Ska sprida budskapet på mina forum
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto