• 1
  • 2
2006-11-10, 19:50
Bannlyst
1: Som jag tidigare har sagt anser jag att det under en längre tid, eller i stort sett enda från att Flashback-forumet skapades, slängts upp onödiga trådar, men det är på senare tid som jag tycker att jag sett en ökning. Bland annat så verkar vissa av trådskaparna inte haft en enda eftertanke innan de slängt upp en tråd. De har varken brytt sig om att använda sökmotorer, Google är ett riktigt bra på att svara på de flesta frågor som ställs på Flashback. Om man nu inte "orkar" (eller någon annan värdelös "anledning" till varför man inte börjat med att söka på någon sökmotor) söka på Google, och tycker det är väldigt jobbigt att ta sig tiden att öppna sin webbläsare en extra gång, och skriva in den jobbiga adressen
http://www.google.se, då kan man ju använda Flashback's egna sökfunktion, jag kan garantera att du som ställer frågor såsom "hur hackar man hotmail", eller "jag har fått tag i en kompis ip - vad kan jag göra med den" kommer hitta en liknande tråd där. Om du däremot har en unik fråga, som du inte fått svar på via Flashback's sökfunktion, då anser jag att du kan starta en ny tråd, men det är bra om ni verkligen ser till att leta först, för jag själv kommer inte att svara på trådar med frågan om hur man hackar en hotmail. Och jag anser att ni moderatorer skall bli hårdare på den punkten, och inte vara för vänliga, skicka tråden till papperskorgen i det redan finns en tråd som handlar om samma ämne. Jag kritiserar inte på erat arbete, utan ta det som ett tips från mig. Så tänk på det innan ni startar en ny tråd, sök först, om ni inte gjort det, förtjänar ni inte något annat än kritik från oss andra användare, som försöker att hjälpa till med att skapa ett sånt seriöst datorsäkerhets-forum som möjligt. Det var allt jag ville säga om det.

2: Detta riktar sig till alla er som är totala nybörjare inom området datorsäkerhet/hacking. För er som inte har förstått det, hacking är inte lätt, nej, tvärtom, att ta sig in i ett annat datorsystem, det är väldigt svårt. Hacking är inte som i Hollywood-filmer, där man använder sig utav "Elite Hacker Program X", för det verkar finnas en del som startar trådar som verkar tro det, genom att fråga om hur man tar sig in i någons datorsystem genom att skriva in en IP-adress i ett program. Nej, att hacka en annan dator, exempelvis en ganska uppdaterad server (och att försöka få root-åtkomst på den), kräver oftast mycket förarbete, att kartlägga svagheter i systemen, såsom vilket operativsystem (och version på det) servern kör, vilket antivirus-program som används på servern, vilken brandvägg som körs, och hur den eventuellt är konfigurerad, används en router, vilken modell i såfall, finns det några svagheter i den. Eventuellt kanske det finns personer som tunnlar mot servern, och finns det svagheter i den, kanske kör de med VPN, är det en äldre version så att färdiga exploits finns till den, eller är man tillräckligt duktig på området programmering så att man själv kan försöka att skriva en (oftast är detta mycket svårt att ge sig på, särskilt på program som funnits på Internet ett tag), kanske man kan komma åt servern via ett WEP-skyddat WLAN (om man bor i samma stad som platsen där servern är placerad), och om man knäcker det, kanske man eventuellt kan sniffa trafik, och hämta viktigt information därifrån. Man kanske kan få in en trojan genom att skicka ett meddelande som lurar någon på företag (ifall det tillhör ett företag) att öppna meddelandet, som automatiskt starta upp ett "osynligt" installationsprogram som installerar en dold trojan eller liknande. Börja med att testa att använda de mest enkla sätten, och testa dig framåt, till mer och mer avancerade attacker hela tiden.

Det jag försöker att säga, är att det går inte på några minuter att ta sig in i servern (ifall man inte ger sig på en väldigt dåligt konfigurerad och uppdaterad server), och det tar lång tid att bli kunnig inom datorsäkerhetsområdet. Något som är ett plus är ju om man dessutom bemästrar något programmeringsspråk, såsom C/C++, PHP och så vidare. Har du dåligt tålamod och inte är speciellt intresserad av att lära dig datorsäkerhet under en längre tid, utan endast vill visa dina polare att dom inte skall vara kaxiga mot dig, eftersom att "du kan h4xx4 dem med dina sk1llllzzz", helt enkelt att skryta för dem, är datorsäkerhet ingenting för dig. Räkna med många månaders studerande, om säkerhet inom flera olika områden. Om du dessutom vill lära dig hur du utnyttjar buggar och fel, i till exempel SQL och algoritmer, är det bra om du lär dig dessa områden från grunden, t.ex databaser och kryptografi som jag nämde här.

3: För övrigt kanske min "lilla text" som jag skrivit här, verkar lite osammanhängande, vet ej om den är sammanhängande eller inte, men jag anser att ni som är nybörjare inom området bör läsa denna. Anledningen till att jag skrev detta, är för att jag är uttråkad och har tröttnat på allt tjatande. Jag tror att det duger med det som jag kommenterat här. Sätt nu igång, Beröm/Kommentera/Kritisera denna "text" (eller vad jag nu skall kalla den), försökte bara att få ut mina tankar och åsikter. Nu känner jag mig trött, så jag skall gå och hämta mer kaffe. Tack för mig.
Citera
2006-11-10, 19:54
Medlem
Z4Ws avatar
Bra skrivet hoppas modsen klistrar denna tråd!
Citera
2006-11-10, 19:55
Bannlyst
Hmm, nu när jag läste igenom den, känns det som en ganska flummig tråd, men jag har i alla fall försökt få ut det jag tycker att de som är totala nybörjare får klart för sig att man tröttnar på att svara på alla liknande trådar hela tiden, och personen som skapar trådarna framstår som en idiot. Sedan försöker jag även säga att hacking inte är det lättaste, och att det krävs motivation och intresse, för att man måste lära sig mer och mer hela tiden (och hålla sig uppdaterad), för att man skall bli duktig på det (man måste veta vad man ger sig på). Precis som i vilken idrottsgren som helst, så måste man vara aktiv. Träning ger färdighet.
Citera
2006-11-10, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z4W
Mycket bra skrivet hoppas modsen klistrar denna tråd!
Ett tillägg skulle kunna vara att det heter "cracka" och inte "hacka". Ett "hack" är en smart eller klurig lösning på ett (oftast) programmeringsproblem. Ett "crack" är att sabba, bryta sig in, ge åtkomst till något man inte är behörig till etc. Två olika saker.

Fast ingen läser ändå klistrade trådar, tyvärr.
Citera
2006-11-10, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MissStiletto
Ett tillägg skulle kunna vara att det heter "cracka" och inte "hacka". Ett "hack" är en smart eller klurig lösning på ett (oftast) programmeringsproblem. Ett "crack" är att sabba, bryta sig in, ge åtkomst till något man inte är behörig till etc. Två olika saker.

Jag vet mycket väl att det heter "cracka", däremot tror väll amatörer att jag menar hur man crackar programvara om jag skriver "cracka", så noggrann orkar jag inte vara, och den informationen finns i en annan guide på forumet.
Citera
2006-11-10, 20:09
Medlem
Z4Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissStiletto
Om man döpte om denna tråd till "Hur jag hackar MSN/Lunarstorm" då skulle dem som nu skapar såna trådar läsa denna.
Citera
2006-11-10, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Z4W
Om man döpte om denna tråd till "Hur jag hackar MSN/Lunarstorm" då skulle dem som nu skapar såna trådar läsa denna.
Hehe, jo de skulle de nog, men frågan är om de verkligen är intresserade av att läsa text och lära sig sakerna från grunden, de vill ju att "crackandet" skall gå fort, och inte vara så krångligt som jag säger att det är.
Citera
2006-11-10, 20:12
Medlem
AngelHackers avatar
MissStiletto du har ju helt rätt. Men jag tror inte dom som är gröngölingar förstår vad han menar om han skriver att man är en "cracker" och att det heter att "crack". Nu är det också få som säger så, som synd är.

Haha! "Hacka lunar/msn" den gillar vi.
Citera
2006-11-10, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LifeLong
Jag vet mycket väl att det heter "cracka", däremot tror väll amatörer att jag menar hur man crackar programvara om jag skriver "cracka", så noggrann orkar jag inte vara, och den informationen finns i en annan guide på forumet.
Jaja, det vet jag att du vet. Men om du nu ändå ska uppfostra de små okunniga kidzen så skulle det väl passa bra att nämna det i åtminstone någon liten bisats någonstans i texten? Kanske allra först till och med. Det skadar väl inte att de små liven får lära sig rätt terminologi? Jag tror de uppskattar den omtanken.
Citera
2006-11-10, 21:37
Medlem
Z4Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngelHacker
Haha! "Hacka lunar/msn" den gillar vi.
Nej men fjortisåriga pelle som har skrivit tre inlägg och precis ska starta en tråd om hur jag hackar polarens lunar gör det
Citera
2006-11-10, 21:43
Medlem
Just say, begå dataintrång.
Citera
2006-11-11, 18:58
Medlem
Azoracs avatar
Det har varit så här sen jag reggade mig. Eller det senaste året har det i för sig ökat med andelen "idioter". Men jag tror inte en klistrad tråd hjälper, de som skriver sådana trådar är personer utan någon kunskap om hur man bör bete sig på internet och tror de är kungar. Sånna personer läser inte, de skriver och förväntar sig en lösning på alla värdens problem på mindre än 5 minuter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in