• 1
  • 2
2006-01-08, 06:06
Medlem
S lt sga vi r endast ett mnster, den tanken r vl inte ny. Vr kropp byter stndigt massa genom att celler dr och fds. Det har allts ingen betydelse vilken massa vi bestr av. Massa r nd exakt likadan, om inte samma i vissa teorier.

Ponera en teleport som ska teleportera dig frn plats A till B.

Teleport 1.
Frn plats A snderdelas din kropp och skickar den genom en tub och vid plats B sammanstlls din kropp exakt som den var innan. Hela frloppet tar 1 sekund.

Anser du att du hade dtt hr och den nya du r inte lngre du? Du bestr ju av samma mnster och dessutom samma massa, men vi r som sagt bara mnstet och drfr r det ondigt att skicka ver massan.

Teleport 2
Frn plats A lser en scanner av din kropp och snderdelar den, p samma stt som i teleport 1. Sen skickas mnstret ver elektroniskt till plats B och sammanstller en exakt kopia.

Anser du att du har dtt hr eftersom du inte bestr av samma massa?

Teleport 3
Som teleport 2 men du snderdelas efter sammanstllningen, fr en stund existerar tv du. Har det betydelse?
Citera
2006-01-08, 09:13
Medlem
Bleeps avatar
Beem me up Scotty...

Skmt sido, kul frga. Du r ute efter den filosofiska och teoretiska aspekten men jag har aldrig funderat p den. Lt mig nd frska, i all hast:

r inte kroppen samtidigt en pgende process? De sm elektriska signaler som far genom hjrnan plus hela centrala nervsystemet och i viss mn utgr den kliniska skillnaden mellan liv och dd (hjrndd i stora hjrnan), var hamnar de under den sekund som en teleportering tar?

Omformulerat: Hur teleporterar man en pgende process? r det den eventuella omjligheten att gra det som kantnka resulterar i en total personlighetsfrlust efter teleporteringen? Hur teleporterar man t.ex. en mnniskas minnen, r inte 'lagringen' av dessa beroende av att nmnda process aldrig avbryts?
Citera
2006-01-09, 19:25
Medlem
wootens avatar
r inte kroppen samtidigt en pgende process? De sm elektriska signaler som far genom hjrnan plus hela centrala nervsystemet och i viss mn utgr den kliniska skillnaden mellan liv och dd (hjrndd i stora hjrnan), var hamnar de under den sekund som en teleportering tar?

Visst r vl kroppen en stndigt pgende process. Men att man skulle kunna teruppliva frysta mnniskor r vl inget som tros vara omjligt i en avlgsen framtid.

Dremot r frgan hur man ska definiera teleportering. Enligt Einstein kan inte information frdas fortare n ljuset. Innebr detta att teleportering r samma sak som att frdas med ljusetshastighet mellan tv punkter?
I s fall skulle det ta ca 4 r att teleporteras till nrmsta stjrna.
Citera
2006-01-10, 21:45
Medlem
Ja kroppen är ju en ständigt förändrande process ja.. Hm.
Teleport 1 och 2 verkar till en början lika men det har en sak som skiljer.

Om vi scannas och sedan sönderdelas innebär att mellan tiden från scanningen och sönderdelningen har vi förändrats och blivit en annan jag. Om det nu är 1 sekund eller 1 år har ingen betydelse för principen.

Men om teleport 2 gjorde scanningen exakt samtidigt som sönderdelningen, skulle det vara detsamma då? Men då börjar det bli lite väl löjligt, som om det inte är redan hehe.

Äh va flummigt det blev =)
Citera
2006-01-10, 23:41
Medlem
Bleeps avatar
Om inte annat tror jag att det finns en 'kopieringsrisk'. Om man kopierar ett dokument i en kopieringsmaskin s blir kopian aldrig exakt som originalet, oavsett hur frsig kopieringsmaskin man har. Och det r ju ngonting liknande en kopiering som krvs fr att radera tidsfrlusten dvs fr att 'landningen' ska ske exakt i samma gonblick som 'starten'.

Vi fr nog nja oss med teleportering i det sammanhang Hollywood erbjuder oss!
Citera
2006-01-11, 02:07
Medlem
Det hr var lustigt... postade just ett inlgg (utan att se detta!) som handlar om exakt samma grej

http://www.flashback.org/showthread...=1#post3516373
Citera
2006-01-11, 02:11
Medlem
Det sista scenariot r vldigt intressant. Om vi utgr frn att medvetandet fljer med i processen, vem av de tv kopiorna r du? Kan man ha tv medvetanden samtidigt?
Citera
2006-01-11, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drakul
Det här var lustigt... postade just ett inlägg (utan att se detta!) som handlar om exakt samma grej

http://www.flashback.org/showthread...=1#post3516373

hehe ja det var lustigt, great minds think alike
Men förmodligen en ganska gammal ide som någon gubbe har i anspråk nånstans i dammiga bokhyllor.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergadler
Det sista scenariot är väldigt intressant. Om vi utgår från att medvetandet följer med i processen, vem av de två kopiorna är du? Kan man ha två medvetanden samtidigt?

Som jag ser det är den sista en ren kloning varav personen i plats A är orginalet och i en tämligen dålig situation.

Låt oss omformulera teleport 2. Säg att en teleportkamera var uppfunnen. Kameran tar kort på dig och exakt vid den stund förintas du men du finns som en bild inne i kameran, som skickar över bilden elektroniskt till Japan och där återskapas du, som en biologisk polaroidbild, exakt i samma mönster som när du togs.

Det skulle jag faktiskt se som en teleport. För det fanns bara ett medvetanden, i en enda tidslinje, även om avbruten.

Men, om du lever vidare efter kortet tas, och sen förintas, då är det principiellt en kloning. Medvetandets tidslinje splittras till två varav ena avslutas. Spelar ingen roll om för en millisekund eller ett år.
Citera
2006-01-18, 10:48
Medlem
Miss_DXMs avatar
HEHE
jaa .. mman vet ju inte riktigt va man ska svara p dedr ..

personligen skulle ja gra va som helst fr att telporteras tillbaka till tiorsldern ..

eller lngre, 1800-talet ?
;P
Citera
2006-01-18, 22:08
Medlem
Har fr mig att jag lste ngonting om teleportering i Illustrerad Vetenskap fr ngra r sedan, om en metod som gick ut p att alla partiklar p ngot vis r kopplade till andra partiklar enligt ngot fr mig helt ofrstligt mnster.

Hur som helst innebar detta att information kunde frdas frn punk A till punkt C utan att passera B, dvs. det som gjordes med partikel A pverkade ocks partikel C samtidigt. Att det inte handlar om ngonting som gr snabbare n ljuset frklarades p ngot vis med att det inte ingick ngon rrelse.

Nu nr jag skriver det hr knns det vidare som om jag antingen r vldigt dlig p att frklara, eller att det r ngonting jag drmt.

Om vi dock frutstter att det finns en sdan mjlighet borde ju teleportering inte vara ngot besvr (frutsatt att tekniken funkar). Du frflyttas omedelbart, varfr du aldrig dr. Dock bestr du av andra (paralell-partiklar?) eftert, varfr man kan frga om man r samma mnniska nr alla ens partiklar pltsligt bytts ut...
Citera
2006-01-18, 22:46
Medlem
Jag rekommenderar trdskaparen att lsa Derek Parfits "Reasons and Person". Framfr allt tredje delen (boken r uppdelad i fyra delar). Den behandlar personlig identitet och tar upp exempel som vldigt mycket pminner om de du tagit upp.
Citera
2006-01-19, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySatan
Har fr mig att jag lste ngonting om teleportering i Illustrerad Vetenskap fr ngra r sedan, om en metod som gick ut p att alla partiklar p ngot vis r kopplade till andra partiklar enligt ngot fr mig helt ofrstligt mnster.

Jag minns den artikeln, ganska vagt. Det handlade om partikelpar, om man pverkade ena partikeln s reagerade den andre direkt, allts direkt som i direkt inte i ljusets hastighet. Hur dom sen kopplade detta till teleportering frstod jag inte, men ett bra stt att kommunicera ver extrema avstnd, om vi nu nnsin fr anvndning fr det.

Citat:
Ursprungligen postat av Mitmarred
Jag rekommenderar trdskaparen att lsa Derek Parfits "Reasons and Person". Framfr allt tredje delen (boken r uppdelad i fyra delar). Den behandlar personlig identitet och tar upp exempel som vldigt mycket pminner om de du tagit upp.

Noterat i min bcker-att-lsa-lista.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in