2003-09-30, 10:07
Medlem
Stmmer det att Stockholms enda likbil kallas fr Politi-bilen, och i sna fall, varfr?

Verkar vara ett bra jobb om man vill tjna grova pengar p maximal anstrngning dock.
Jobba 1st 24h-pass och sen vara ledig i 6 dagar, dvs jobba 4 dagar per mnad och ha grundln p 23.000kr

Fast andra sidan, skrapa upp lik, vara sig de r 1h eller 8 r gamla, i en bit eller 67 delar, r kanske inte det trevligaste...

Heder t de som gr detta jobb! Hr kan vi verkligen snacka "tja, nn mste ju gra det".
Citera
2003-09-30, 16:14
Medlem
Cineastens avatar
Re

Jag har kompisar (fd) som har krt politibilen och det var tydligen inget vidare. S bra betalt r det inte och det mesta i jobbet r rentav ckligt. Hur kul r det att ta hand om ruttna lik, vattenlik, mnniskor som skjutit skallen av sig etc?

Jag har jobbat inom begravningsbranschen en kort tid och det var verkligen dtrist...
Citera
2003-09-30, 23:01
Medlem
Farbror Buskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Jag har kompisar (fd) som har krt politibilen och det var tydligen inget vidare. S bra betalt r det inte och det mesta i jobbet r rentav ckligt. Hur kul r det att ta hand om ruttna lik, vattenlik, mnniskor som skjutit skallen av sig etc?

Jag har jobbat inom begravningsbranschen en kort tid och det var verkligen dtrist...

kndes det likgiltigt?
Citera
2003-09-30, 23:16
Medlem
Bombad Bimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Buske
kndes det likgiltigt?

Kanske enformigt - arbetet r sig vl likt frn dag till dag.

Men man fr vl se det positiva - det r ju en mjlighet att f arbeta med mnniskor!
Citera
2003-09-30, 23:20
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Buske
kndes det likgiltigt?

Skulle vara kul om den dr likfrarn' kr med ngot slags practical joke
ngon gng.
Citera
2003-10-01, 02:40
Medlem
LIKgiltigt, Dtrist...
Hahahahaha, jag tror jag dr!
Citera
2003-10-01, 09:17
Medlem
Min pappa jobbade dr en sommar. Frsta tv dagarna kom han hem och spydde, men sen vnjde han sig. Lite synd om oss andra nr han kom hem och luktade lik. Kommer inte ihg hur bra betalt han fick.
Citera
2003-10-01, 11:35
Medlem
Det hr har jag aldrig hrt talats om. Vem r man anstlld av? Kommer man i en stor van med br och sopskyffel d eller? Jobbar man ensam? Nn som vet nt?
Citera
2003-10-01, 11:43
Medlem
Faroths avatar
Mste krvas jvligt speciella personer fr att klara av det jobbet. Jag skulle nog inte palla en dag...
Citera
2003-10-01, 18:21
Medlem
Fat bastards avatar
Fr mnga r sen nr jag jobbade som elektriker fick jag ka till krematoriet och reparera kylmaskinen i "likkylen" det var inte s trevligt.
Man blev lite nervs nr temperaturen steg i kylrummet och den stsliskiga doften av massor av blomkransar blandades med den kemiska lukten av de avlidna.
Citera
2003-10-01, 20:46
Medlem
Cineastens avatar
Re

Citat:
Det hr har jag aldrig hrt talats om. Vem r man anstlld av? Kommer man i en stor van med br och sopskyffel d eller? Jobbar man ensam? Nn som vet nt?

Jag vet inte hur det fungerar nu men tidigare arbetade de tillsammans med polisen. Har fr mig att politi betyder i samhllets tjnst eller nt liknande. Nr jag jobbade i begravningsbranschen lades verksamheten ut p entrepenad och de som tog lgst betalt fick kontraktet. Numera r det frmodligen ngot annat fretag som har hand om verksamheten eftersom flera som arbetade p den firman dr mina bekanta var anstllda, missktte sig det grvsta. De hade en van. Den brukar (brukade?) kallas fr Svarta Maja eller likbilen i folkmun.
De jobbar inte ensamma och anvnder den utrustning som krvs fr att f med sig kroppen/resterna.

Citat:
Mste krvas jvligt speciella personer fr att klara av det jobbet. Jag skulle nog inte palla en dag...

No shit...Inte nn hjdare att behva plocka upp resterna efter ngon som har legat dd i 3 veckor mitt i sommarvrmen. Har hrt stories om en som skulle plocka upp en kropp frn golvet som hade fastnat i parketten. Han fick med sig ryggraden och huvudet, resten lg kvar p golvet...

Kroppsvtskorna hade runnit ut och klibbat ihop med golvet. Det luktade tydligen inget vidare...

En annan hade dtt i badkaret (hjrtattack frmodligen) medans varmvattnet stod p. Nr det brjade droppa ned till grannen under tog denne kontakt med polisen som brt sig in och hittade en kropp som hade flutit ut. Den hade helt enkelt kokats snder pga det skllheta vattnet. Inte s jttefrscht direkt...

Det finns mycket att bertta men jag tnker inte gra det med hnsyn till era tangentbord. Undrar om de r gjorda fr att klara hftiga kaskadspyor?
Citera
2003-10-01, 21:05
Medlem
Hller inte Bostrms p med snt .(lngre)?

Fr mnga r sedan jobbade farsan p bostrms , och dom fick ofta ka och sopa upp resterna vid olika sorters ddsfall.

/K_T
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in