2007-02-02, 17:32
Medlem
Hatefuls avatar
Tycker det är dags att "Den mongolida bildtråden" bannas och försvinner.

woofer lade upp motivet på ett bra sätt så jag tar mig friheten att återge den här:

"Att springa runt med kamera och fota mongolida personer för att sedan posta bilderna på internet och i glada vänners lag skratta högt och hånfullt är inget annat än ett bevis på att vissa människor har äckligt låg människosyn. Har ni så stora mindervärdes komplex att ni måste sparka på dom handikappade för att känna er stora?

Då admin ibland klättrar upp på sin mycket höga häst och yttrar saker så som att flashback ska vara en kunskapsdatabas, vara ett värdefullt verktyg i faktasökande och liknande. Jag undrar om admin verkligen tycker att trådar som denna är positiva för flashbacks utveckling och anseende?

I och med admins nya "regel" KFK så undrar jag vart kvalitén i den omtalade tråden ligger? Den ligger förvisso i humor och det är i princip omöjligt att säga vad som är bra och dålig humor då det är individuellt. Betyder då detta att så länge någon tycker att något är roligt så har det ett existensberättigande i humoravdelningen? Jag tycker att även denna avdelning behöver skärpas upp och att det bör ställas lite högre krav på kvalitet (KFK) även där. Dags för nya moderatorer kanske?

Jag är inte för censur jag tycker att det är en förutsättning för FB att man ska kunna diskutera just allt. Här är det dock inte frågan om en diskussion här är det frågan om att förnedra människor som inte själv har förmågan att försvara sig. Jag tycker inte att det är en rättighet som kommer i samband med yttrandefriheten som ska råda på flashback."

Det är helt enkelt fel att förgripa sig på människor som inte kan försvara sig, oavsett hur de förstår vad de utsätts för eller ej.
Vi måste få ett stopp på dessa människor som springer och trakasserar dessa personer, som redan kämpar med en oftast påfrestande vardag.
Vi måste inse att, när folk hänger med kameror utanför särskolor och väntar ut handkappade människor för att fota dem och sprida och håna dem över internet, helt utan en anledning, så måste det stoppas.
För det är fel.
Citera
2007-02-02, 17:43
Medlem
Quorthons avatar
Är det så traumatiskt för dig är det väl bara att undvika tråden.
Det är antagligen en högkvalitativ tråd för de personer som uppskattar den typ av humor.
Citera
2007-02-02, 18:01
Medlem
Baalzamons avatar
Kan inte se att det skall vara fel. Om dom nu skall leva sina liv på statens bekostnad så kan dom gott bjuda på några bilder, om nu folk tycker det är kul.
Citera
2007-02-02, 18:24
Medlem
Tycker också att det skulle vara ett klart fall för KFK. Många av personerna som skriver i den tråden mer eller mindre lever i tramsforumen (humor etc.) och sätter nivån därefter.
Citera
2007-02-02, 18:41
Bannlyst
Jag ser inget riktigt skäl till att den tråden ska tas bort, bara din personliga smak. Det är en klockren tråd, som man har fått mycket nöje utav, och den ligger ju faktiskt i humor. Det går liksom inte att skriva smarta och innehållsrika inlägg där, man måste acceptera att nivån är litet lägre där. Man ska t.ex posta bilder på mongolider, och skratta röven av sig.

Sen så kanske det finns en del tramsare där, men det är bara att ta bort dem, och låta tråden leva istället.
Citera
2007-02-02, 19:29
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Hund-
Jag ser inget riktigt skäl till att den tråden ska tas bort, bara din personliga smak. Det är en klockren tråd, som man har fått mycket nöje utav, och den ligger ju faktiskt i humor. Det går liksom inte att skriva smarta och innehållsrika inlägg där, man måste acceptera att nivån är litet lägre där. Man ska t.ex posta bilder på mongolider, och skratta röven av sig.

Sen så kanske det finns en del tramsare där, men det är bara att ta bort dem, och låta tråden leva istället.

Utdradg från FB´s regler:

Citat:
Flashback tror på åsikts- och yttrandefrihet, att alla människor i samhället ska ha rätten att yttra sig utan rädsla för repressalier. Vi tycker detta är något viktigt som vi alla bör kämpa för. Med frihet följer ansvar. Flashback är inget community, utan ett diskussionsforum för sakliga debatter (inte sällan gällande tabubelagda ämnen). Att bli upprörd, arg och att inte hålla med om det som skrivs i en diskussion är tillåtet. Att förstöra debatterna och hindra åsiktsfriheten för andra användare i forumet är inte tillåtet. Admin har rätt att bannlysa en användare som han anser olämplig, och som inte tillför forumet något kvalitetsmässigt.

Som sagt FB är ett diskussionsforum och ingen community. Att ta bilder som man anser är humoristiska och posta dom för andra att skratta åt är knappast att annse som diskussion. Detta är snarare något man ägnar sig åt på div communitys. Visst humor är en lite speciell typ av avdelning och kravet på kvalitét är lägre där men någon form av kvalitétskrav bör ändå finnas?
Citera
2007-02-02, 19:29
Medlem
Trills avatar
I humor ska det väl ligga saker som folk tycker är roliga?

Och ingen humor är den andres lik. Med andra ord, det finns folk som tycker att det är roligt och då ska den få ligga kvar.
Citera
2007-02-02, 19:46
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer

Som sagt FB är ett diskussionsforum och ingen community. Att ta bilder som man anser är humoristiska och posta dom för andra att skratta åt är knappast att annse som diskussion. Detta är snarare något man ägnar sig åt på div communitys. Visst humor är en lite speciell typ av avdelning och kravet på kvalitét är lägre där men någon form av kvalitétskrav bör ändå finnas?

Ja, det ska vara intelligent humor.
Varför inte ägna hela humor-delen åt att posta Frasier-klipp från youtube?
Ett seriöst humorforum med intelligenta diskussioner? Jaja, den idén kör vi på!
Citera
2007-02-02, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av woofer

Visst, men man kan inte vara så hård på humor-delen. Det är inte meningen att man ska diskutera och analysera humor. Om FB skall vara så seriöst och strängt, varför inte ta bort hela humor-delen då?

På den avdelningen så postar man ju humoristiska saker, som man skall skratta åt. Inget mer än det. Det finns liksom inget djup. Men som sagt måste det ju finnas vissa regler, och krav på kvalité. Men det anser jag att "mongolid-tråden" uppfyller.
Citera
2007-02-02, 19:51
Moderator
Oddballs avatar
Tycker det är en fånig, barnslig och i ärlighetens namn en rätt förnedrande tråd, därför har jag inte besökt den och planerar inte heller att göra det.

Någon smakpolis vill jag dock aldrig bli så är det tillåtet och följer de lagar som finns så tycker jag inte att man ska låsa tråden, bara för att jag inte gillar den betyder ju inte att andra inte gör det.

Det som dock är tråkigt är att det är just dessa "icke-trådar" som kommer till medias medvetande och i sin tur drar hit en massa personer som inte är ett dugg intresserade av att diskutera egentligen...
Citera
2007-02-02, 19:53
Medlem
Un Perros avatar
Det finns en inneboende konflikt i hela humorforumet, eftersom man i princip kan posta precis allting där och sedan hävda den subjektiva humorns okränkbarhet. Jag har diskuterat det här förut, i samband med bobbytråden. Vi kom inte direkt fram till någonting vill jag minnas, och Admin själv var lite ambivalent på punkten.

Misstänker att det kommer att upprepas i den här tråden.
Citera
2007-02-02, 19:56
Medlem
DenLedes avatar
Jag tycker inte att själva mongo-bilderna är speciellt roliga, utan själva fenomenet med att ha en sorts bildklubb.
Att vissa beter sig som några sorts "fågelskådare" när dom presenterar sina alster och ger tips på hur man får dom bästa bilderna eller vart det oftast dyker upp utvecklingsstörda osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in