2007-06-09, 23:15
Medlem
Är det någon som kör på kapitalförsäkring eller?

Jag kan inte jättemkt om det men jag har hört många på sistone som säger att det skall vara väldigt bra.

Om jag har fattat det rätt så är fördelen att man slipper skatta 30% på vinsten, förutsatt att man har försäkringen minst 5 år?

Men hur får man betala istället?
Citera
2007-06-09, 23:45
Medlem
Du betalar 27 % av statslåneräntan i skatt på försäkringens värde varje år. Förra året var det till exempel ungefär 1 %. Om du hade en hundring i en kapitalförsäkring på brytdatumet fick du således betala en krona i skatt. Detta oavsett hur stora vinster eller förluster du gjort.

Utöver skatten får du betala bankens försäkringsavgift vilken kan vara av varierande storlek. Bankerna kan också ha olika inlåsningsklausuler och det är väl någon femårig variant av en sådan som du har missförstått när du fått uppfattningen att man måste ha sin kapitalförsäkring i fem år för att slippa realisationsskatt, så är inte fallet.

Se länkarna nedan om du vill ha specifika exempel på kapitalförsäkringsvilkor.

http://www.avanza.se/aza/ap/kapitalf...nformation.jsp

http://www.nordnet.se/nordnetpension...NC-gog-kapfors
Citera
2007-06-10, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apatisk
Du betalar 27 % av statslåneräntan i skatt på försäkringens värde varje år. Förra året var det till exempel ungefär 1 %. Om du hade en hundring i en kapitalförsäkring på brytdatumet fick du således betala en krona i skatt. Detta oavsett hur stora vinster eller förluster du gjort.

Utöver skatten får du betala bankens försäkringsavgift vilken kan vara av varierande storlek. Bankerna kan också ha olika inlåsningsklausuler och det är väl någon femårig variant av en sådan som du har missförstått när du fått uppfattningen att man måste ha sin kapitalförsäkring i fem år för att slippa realisationsskatt, så är inte fallet.

Se länkarna nedan om du vill ha specifika exempel på kapitalförsäkringsvilkor.

http://www.avanza.se/aza/ap/kapitalf...nformation.jsp

http://www.nordnet.se/nordnetpension...NC-gog-kapfors

Det kryphålet om att man kan sälja precis innan nyår och köpa tillbaks dagen efter, finns det fortfarande kvar?
Det var väl tal om att "täppa igen" det?

Bankensförsäkringsavgift säger du, beroende på vilken bank man väljer då förstår jag.
Man kan väl även välja andra aktörer?
Tex Avanza som du länkade till verkar inte ha ngn avgift eller har jag missat den?
Citera
2007-06-10, 00:05
Medlem
Citat:
Om jag har fattat det rätt så är fördelen att man slipper skatta 30% på vinsten, förutsatt att man har försäkringen minst 5 år?
Rätt men även fel

Kapitalförsäkring hos Avanza och Nordnet är det rätta, de har inga avgifter och fria uttag inom första året. Dvs du behöver inte låsa in dina pengar något allas. Det enda som krävs är att du inte kan ta ut hela beloppet första året men det går att komma undan. Dvs det räcker om du har ett par kronor på kapitalförsäkringen och inte hela ditt kapital om du nu väljer att ta ut hela ditt kapital inom ett år.

Bankers och försäkringsbolag är fortfarande avgiftbelagda och har ofta regler som låser in pengarna över år. Håll dig borta ifrån dessa.

Det negativa med de nya kapitalförsäkringarna(även de gamla avgiftbelagda) är att du alltid måste betala en procentsats i avgift varje år på HELA ditt kapital.
2007 var denna avgift 0.97% och på 100 000 kr blir det 970kr/år.

För att det ska vara bättre med en kapitalförsäkring så ska dina fonder/aktier gå med minst 3.5% vinst.

Glöm ej bort den riktigt stora fördelen som jag ser det. Eller det finns två stora fördelar.

Första är att du fritt kan byta, sälja och köpa fonder utan betala någon vinstskatt.

Och andra fördelen är att du slipper bry dig om papperarbete tex vid aktie handel. Detta sköts automatiskt av tex Avanza eller Nordnet om du valt dess kapitalförsäkring.

Det negativa är att du alltid måste betala skatten varje år än om dina aktier/fonder gör förluster OCH att du inte kan göra avdrag på deklarationen för förluster.
Citera
2007-06-10, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaka
Kapitalförsäkring hos Avanza och Nordnet är det rätta, de har inga avgifter och fria uttag inom första året. Dvs du behöver inte låsa in dina pengar något allas. Det enda som krävs är att du inte kan ta ut hela beloppet första året men det går att komma undan. Dvs det räcker om du har ett par kronor på kapitalförsäkringen och inte hela ditt kapital om du nu väljer att ta ut hela ditt kapital inom ett år.

Är det så? Jag yrodde att de, som andra, hade infört att pengarna är låsta ett år. Om de inte har gjort det är de ju helt vansinnigt. Då är de återigen ute och jävlas med skattelagstiftningen och även om de själva kortsiktigt tjänar på det, kommer det i förlängningen straffa sig för alla genom försämrade skatteregler.

Citat:
Bankers och försäkringsbolag är fortfarande avgiftbelagda och har ofta regler som låser in pengarna över år. Håll dig borta ifrån dessa.

Eh ja, men av ett skäl, nämligen att man inte SKA kunna mygla genom ta ut pengarna dagen före årsskiftet och på så vis slippa skatt helt. Det är missbruk kapitalförsäkringsklassen och riskerar att göra så att den tas bort helt.

Citat:
Och andra fördelen är att du slipper bry dig om papperarbete tex vid aktie handel. Detta sköts automatiskt av tex Avanza eller Nordnet om du valt dess kapitalförsäkring.

Nej, Avanza och Nordnet sköter inget pappersarbete. Varför skulle de göra det? Det BEHÖVS inget pappersarbete för innehav i en k-försäkring eftersom man ändå bara betalar en schablonskatt.
Citera
2007-06-10, 00:30
Medlem
Jag blir förbannad på aktörer som Nordnet och Avanza. K-klassen är inte framtagen för kortsiktig skatteplanering, vilket den i Nordnets och Avanzas upplägg är ypperlig för. K-klassen är tänkt att vara en form för långsiktigt sparande, till pension etc. Det är därför man får en förmånligare beskattning på innehav i en kapitalförsäkring.

När de avgiftsfria och olåsta kapitalförsäkringarna dök upp, började de mycket riktigt missbrukas. Folk tog ut sina pengar dagen före årsskiftet och slapp på så vis skatt helt. Därför infördes ettårsgränsen. Nu har tydligen Nordnet och Avanza kringgått det genom att man måste behålla kapitalförsäkringen ett år, men kan ta ut nästan alla pengar ur den. Smart, kan man tycka, men smart är det inte. Skattelagstiftarna är inga idioter. Givetvis kommer de, som alla andra, se möjligheterna att använda k-försäkringar för att slippa skatt helt. Det kommer sluta med att k-klassen försämras, begränsas eller i värsta fall tas bort helt.

Kapitalförsäkring ÄR en jävligt förmånlig skattemiljö redan som den är tänkt att användas. Kan inte folk bara betala den låga schablonskatten och ge fan i att missbruka något som i grunden redan är jävligt bra?

Ni som hyllar Avanzas och Nordnet smarta kapitalförsäkringar kan ju höra av er till dem nästa gång de gör så att skatteklassen försämras för oss alla.
Citera
2007-06-10, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av It_is_MY_fitta
Är det så? Jag yrodde att de, som andra, hade infört att pengarna är låsta ett år. Om de inte har gjort det är de ju helt vansinnigt. Då är de återigen ute och jävlas med skattelagstiftningen och även om de själva kortsiktigt tjänar på det, kommer det i förlängningen straffa sig för alla genom försämrade skatteregler.

Eh ja, men av ett skäl, nämligen att man inte SKA kunna mygla genom ta ut pengarna dagen före årsskiftet och på så vis slippa skatt helt. Det är missbruk kapitalförsäkringsklassen och riskerar att göra så att den tas bort helt.

Nej, Avanza och Nordnet sköter inget pappersarbete. Varför skulle de göra det? Det BEHÖVS inget pappersarbete för innehav i en k-försäkring eftersom man ändå bara betalar en schablonskatt.

Men chilla ner

Först och främst har jag inte nämnt att kan kringå skatten utan att man enkelt kan ta ut sitt kapital ifall man är i behov av dessa inom ett år. Och det är det som är fördelen, du låser inga pengar däremot menar jag inte att du ska kringå skatten genom att plocka ut allt kapital innan årsskiftet. Men du kan vara lung älskade skattebetalare. Skatteverket har nämnligen planer på att införa ett nytt system som tex ska fungera som fondavgifterna eller att skatten dras kvartalvis, det är just nu bara spekulationer men något kommer att göras.

Bara en annan sak, bara för att det går betyder inte att alla kommer att ta ut sitt kapital innan beskattningen. Vem har lust att sälja ett kapital som kanske ligger på minus bara för att slippa några hundringar i skatt.

Citat:
Nej det blev hastighet skrivet men i en kapitalförskringen behöver man inte sköta något pappersarbete som med tex Aktie handel K4 blankett.
Sedan skulle jag tro att folk förstog poängen just förutom du som verkar ha något sorts hat emot kapitalförsäkringar från Avanza och Nordnet. :P

Citat:
Det kryphålet om att man kan sälja precis innan nyår och köpa tillbaks dagen efter, finns det fortfarande kvar?
Det var väl tal om att "täppa igen" det?

Bankensförsäkringsavgift säger du, beroende på vilken bank man väljer då förstår jag.
Man kan väl även välja andra aktörer?
Tex Avanza som du länkade till verkar inte ha ngn avgift eller har jag missat den?

Kryphålet finns kvar vad jag vet än så länge. Men som sagt, det är på gång att förmodligen täppas igen.

Tror Avanza tar ut en avgift. Den är dock så liten att räntan på pengarna täcker den avgiften. Rätta mig och jag har fel.
Citera
2007-06-10, 09:31
Medlem
Citat:
Först och främst har jag inte nämnt att kan kringå skatten utan att man enkelt kan ta ut sitt kapital ifall man är i behov av dessa inom ett år. Och det är det som är fördelen, du låser inga pengar däremot menar jag inte att du ska kringå skatten genom att plocka ut allt kapital innan årsskiftet. Men du kan vara lung älskade skattebetalare.

Varje gång någon skriver "lung" istället för "lugn" dör en katteunge. Men jag skiter i om folk skattefuskar. Det jag inte gillar är folk som skattefuskar på ett korkat sätt, som går ut över oss andra genom försämrad lagstiftning.

Citat:
Sedan skulle jag tro att folk förstog poängen just förutom du som verkar ha något sorts hat emot kapitalförsäkringar från Avanza och Nordnet. :P

Jag har i ett helt inlägg beskrivit varför.
Citera
2007-06-10, 10:23
Medlem
man kan ta ut pengarna från Avanzas kf, men då får man skatta på dessa stålars. Man kan inte öppna en kf med 100k, ta ut 99,999k nästa dag för att slippa skatt.
Citera
2007-06-10, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjj
man kan ta ut pengarna från Avanzas kf, men då får man skatta på dessa stålars. Man kan inte öppna en kf med 100k, ta ut 99,999k nästa dag för att slippa skatt.

Det är så alltså? Tänkte väl det. Avanza informerar dock inte om det, men det är ju helt i enlighet med hur deras marknadsföring brukar se ut.
Citera
2007-06-10, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av It_is_MY_fitta
Det är så alltså? Tänkte väl det. Avanza informerar dock inte om det, men det är ju helt i enlighet med hur deras marknadsföring brukar se ut.

ja, egentligen är det ganska självklart när man tänker efter. kan dock vara lite förvirrande i början.
det är väl just det som ändrats, att man nu kan ta ut 99,99999% av kapitalet innan ett år gått, alltså lämna typ en spänn o fortfarande ha kvar kf:n, men det ger inga skattemässiga fördelar vad jag vet.
Citera
2007-06-10, 13:25
Medlem
Sist jag pratade med Avanza kunde man göra delåterköp på 90% av kapitalförsäkringens värde. Dvs det måste hela tiden vara 10% kvar av kapitalet under första året, då det inte är tillåtet att göra ett helt återköp.

Och som jag fattade det kan du göra delåterköp på 90 000 kr av 100 000 kr och kan du därefter göra ett delåterköp av dessa 10 000 kr som är kvar, alltså kan du ta ut ytterliggare 9000 kr och så fortsätter det. Tills du har några kronor kvar om så önskas.

Så har jag fått det förklarat av Avanza.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in