• 1
  • 2
2005-02-14, 09:58
Medlem
Tyvärr har inte kaffe något eget forum under kategorin Droger, läkemedel & drycker, så det blir att posta här. (Om någon moderator misstycker är det bara att flytta.)

Kaffe, den gudomliga drycken, livets blod, ambrosia, den gyllene vägen eller den enda rätta sanningen. Kärt barn har många namn.

Så hur föredrar ni ert kaffe? (När ni gör själv)
Märke / sort:
Rostning:
Malning:
Tillredningsmaskin:
Filter:
När dricker ni helst:
Hur många koppar / dag:
Mjölk eller inte mjölk, det är frågan...och vilken mjölk?:
Socker:
Övriga 'tillsattser':
Dricker helst till:
Kommentar:

Jag ska väl föregå med gott exempel och svara själv.

Märke / sort: Classic Mörkrost, provar Classic Festivita nu
Rostning: Mörkrost (6/8), Festiva (7/8)
Malning: Mörkrost (Mellan), Festiva (Fin)
Tillredningsmaskin: En ny men billig el-bryggare
Filter: Melitta STARK
När dricker ni helst: På morgonen, på dagen, efter maten och på kvällen.
Hur många koppar / dag: 3-6 st
Mjölk: Röd, om jag känner mig syndig och har druckit mycket kaffe
Socker: Aldrig
Övriga 'tillsattser': Provade med oboy en gång....det var -inte- gott
Dricker helst till: Rostat bröd med flytande margarin och oboy på

Kommentar:

Först och främst bör man ha ett turkiskt ordspråk i minnet.

Kaffet skall vara;
hett som helvetet
svart som döden och
rent som änglarna.
(Jag kan inte turkiska, så det blir på svenska)

Min mening är att sanningen serveras bäst svart utan socker och mjölk, känner man sig väldigt ohämmad kan man ha en sked i kaffet. Sedan är det klart att magen inte klarar 6-7 st svarta koppar kaffe / dag och då kan det vara bra att hälla i lite mjölk. Själv föredrar jag röd-mjölk skummad på lätt värme i en kastrull, men det är inte alltid man orkar det. Jag skulle aldrig få för mig att besudla mitt kaffe med socker. Som ni ser är jag en stor entusiast, men ack en sådan fattig en, därför har jag inte råd med en finare bryggare eller riktiga kaffe bönor.

Nästa person, var inte blyga nu!
Citera
2005-02-14, 11:07
Medlem
jenas avatar
Ontopic tack!! Inget trams!

/modrator
Citera
2005-02-14, 11:13
Medlem
Big Mama´s guns avatar
Märke / sort:zoegas skånerost
Rostning:se ovan
Malning:?
Tillredningsmaskin:bryggaren
Filter:billigt miljövänligt typ...
När dricker ni helst:morgon!!!!!ingen tvekan.inten frukost utan kaffe.
Hur många koppar / dag:2-4
Mjölk eller inte mjölk, det är frågan...och vilken mjölk?:lätt,el mellan-helst inte röd.
Socker:nope,nada.
Övriga 'tillsattser':njae....har väl testat ngn exotisk blandning med smak å grejer på ngt fik ibland,men helst latte el vanligt kaffe.
Dricker helst till:?
Kommentar:kaffe är bra,kaffe gör mig gla,kaffe ska man ha-varje da!
Citera
2005-02-14, 11:41
Medlem
pentrys avatar
Märke / sort: Zoega skånerost/intenzo (brukar variera där)
Rostning: -
Malning: -
Tillredningsmaskin:Bistrobryggare
Filter: -
När dricker ni helst: På morgonen
Hur många koppar / dag: 3-4 koppar
Mjölk eller inte mjölk, det är frågan...och vilken mjölk?: Nej
Socker: Ja
Övriga 'tillsattser': Nej
Dricker helst till: Inget
Kommentar: Inget kaffe på morgonen och hela dagen känns förstörd.
Citera
2005-02-14, 12:00
Medlem
Saters avatar
Jag föredrar Gevalia mellanrost utan socker och grädde, Har provat det mesta faktiskt, sist köpte jag nåt skit på Willy's för 10-spänn paketen som varken smakade eller luktade och var tort som fnöske, ja jag tror faktiskt att det var skiten dom sopade upp när dom städar fabriken på fredagar. Dagen ska börjas med en kopp hett kaffe sedan blir det nog 5-6 koppar innan den är till ända.
Kaffet tillagas i en Boch bryggare modell billig inköpt på Elgiganten (4 koppar tar ca:10 min att passera filtret vilket jag anser vara lagom). Filter inköps på Willy's och är av modell brunt återanvänt papper. Själv anser jag att kaffet ska avnjutas omgående och inte sparas i termos vilket gör kaffet beskt.
Citera
2005-02-14, 12:59
Medlem
PastorFredriks avatar
Märke/sort: Zoégas
Rostning:
Lika delar skåne och mollberg, alternativt espresso
Malning:
Elektrisk kaffekvarn
Tillredningsmaskin:
En gigantisk Krups
Filter:
Engångs
När dricker ni helst:
Morgonkoppen är ju alltid trevligast
Hur många koppar / dag:
6-18 beroende på övriga aktiviteter
Mjölk eller inte mjölk, det är frågan...och vilken mjölk?:
Inte i bryggkaffe
Socker:
NEIN
Övriga 'tillsatser':
Irländsk whisky, grädde och farinsocker då och då
Dricker helst till:
Inget
Kommentar:
Kaffekvarn är den bästa investeringen jag gjort till köket. Nymalet kaffe är banne mej en helt annan produkt än vaccuumförpackat.
Citera
2005-02-14, 13:10
Medlem
Kanavanss avatar
Jag är en bekväm person och kör med Gevalia instant. I med en kopp vatten i mikron ett par minuter, blanda i ett par teskedar av snabbkaffet, rör om, klart.

Bryggkaffe är godare, men detta kommer faktiskt ganska nära. Dricker alltid kaffet svart och det blir minst tre koppar om dagen. En efter varje måltid + ev förmiddags- och eftermiddagskaffe.
Citera
2005-02-14, 13:15
Bannlyst
Märke/sort: Det som ar tillgangligt, ofta kaffe fran Kamerun...
Rostning: No idea...
Malning: No idea...
Tillredningsmaskin: Bryggare fran L&G...
Filter: Engangsilter...
När dricker ni helst: Morgon...
Hur många koppar / dag: En (1), hogst tva (2)...
Mjölk eller inte mjölk, det är frågan...och vilken mjölk?: No Sir...
Socker: No Sir...
Övriga 'tillsatser': No Sir...
Dricker helst till: Whiskey...
Kommentar: Gillar mitt kaffe som jag gillar min kvinna, svart...!
Citera
2005-02-14, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanavans
Jag är en bekväm person och kör med Gevalia instant. I med en kopp vatten i mikron ett par minuter, blanda i ett par teskedar av snabbkaffet, rör om, klart.

Bryggkaffe är godare, men detta kommer faktiskt ganska nära. Dricker alltid kaffet svart och det blir minst tre koppar om dagen. En efter varje måltid + ev förmiddags- och eftermiddagskaffe.

Håller faktiskt med om att inte pulverkaffe är så fruktansvärt som myten förtäljer. Jag dricker koffeinfritt pulverkaffe på kvällarna och det funkar, dock håller jag inte med om att det är lättare. Det kräver två koppar och man måste hålla koll på micron. Anledning till att man behöver två koppar är att man ska hälla det varma vattnet på kaffepulvret, varför? Därför att annars förlorar du en hand. Jag stack ned en stor sked pulverkaffe i en kopp kokande vatten och hela skiten exploderade, hela handen dränkt i kokande vatten. Som tur hade jag kläder på mig (brukar laga mat naken) så brännskadorna blev lokala. Om ni inte tror mig så prova själv, hemligheten är att "sticka ned" pulvret i vattnet (inte hälla ned), om man vill ha en katastrof.

För övrigt verkar Zoega populär, blir att prova nästa gång man handlar.
Citera
2005-02-14, 13:47
Medlem
Saters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egosum
Håller faktiskt med om att inte pulverkaffe är så fruktansvärt som myten förtäljer. Jag dricker koffeinfritt pulverkaffe på kvällarna och det funkar, dock håller jag inte med om att det är lättare. Det kräver två koppar och man måste hålla koll på micron. Anledning till att man behöver två koppar är att man ska hälla det varma vattnet på kaffepulvret, varför? Därför att annars förlorar du en hand. Jag stack ned en stor sked pulverkaffe i en kopp kokande vatten och hela skiten exploderade, hela handen dränkt i kokande vatten. Som tur hade jag kläder på mig (brukar laga mat naken) så brännskadorna blev lokala. Om ni inte tror mig så prova själv, hemligheten är att "sticka ned" pulvret i vattnet (inte hälla ned), om man vill ha en katastrof.

För övrigt verkar Zoega populär, blir att prova nästa gång man handlar.

Om jag tillåts att gå en smula OT så vill jag påpeka att detta med "exploderande" vatten från micron är ett känt fenomen, vatten kokar inte med bubblor i micron utan först när man tar ut glaset eller koppen så kan det typ koka över med brännskador som följd, jag hörde det på ett program på TV'n för ett par år sedan.
Citera
2005-02-14, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sater
Om jag tillåts att gå en smula OT så vill jag påpeka att detta med "exploderande" vatten från micron är ett känt fenomen, vatten kokar inte med bubblor i micron utan först när man tar ut glaset eller koppen så kan det typ koka över med brännskador som följd, jag hörde det på ett program på TV'n för ett par år sedan.

Men det var inte förän jag ställde ned koppen och stoppade ned skeden som det hände, det verkligen explosivkokade upp, efteråt fanns det kvar mindre en 1/10 av vattnet i koppen. Dock kan det vara så att vattnet var över kokpunkten (men kokade inte p.g.a micron) och därför blev reaktionen så starkt med kaffet. Vanligtvis så fräser det till ordentligt, det är ju tecknet på att snabbkaffet blivit "kokat" och inte bara utblandat med kaffet som oboy.

"Det var som om helvetets käftar öppnades i botten på koppen"
--- Skriver de överlevande
Citera
2005-02-14, 15:47
Medlem
Saters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egosum
Men det var inte förän jag ställde ned koppen och stoppade ned skeden som det hände, det verkligen explosivkokade upp, efteråt fanns det kvar mindre en 1/10 av vattnet i koppen. Dock kan det vara så att vattnet var över kokpunkten (men kokade inte p.g.a micron) och därför blev reaktionen så starkt med kaffet. Vanligtvis så fräser det till ordentligt, det är ju tecknet på att snabbkaffet blivit "kokat" och inte bara utblandat med kaffet som oboy.

"Det var som om helvetets käftar öppnades i botten på koppen"
--- Skriver de överlevande

Ja, just det, så förklarade dom, vattnet ligger över kokpunkten men kokar inte med bubblor som i en kastrull så numera är jag noga med att inte värma vatten för länge i micron.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in