• 1
  • 2
2007-10-09, 15:09
Medlem
gomans avatar
Jag har fått detta test om höger och vänster hjärnhalva skickat till mig. Det är ju trevlig förströelse, men frågan är om det verkligen är vederhäftigt?
Det förefaller mig en smula ovetenskapligt, men jag kan mycket lite om hjärnans funktioner. Finns här någon lite mer påläst som kan reda ut hur det egentligen ligger till?

http://www.news.com.au/dailytelegrap...012895,00.html
Citera
2007-10-09, 15:15
Medlem
Fregras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goman
Jag har fått detta test om höger och vänster hjärnhalva skickat till mig. Det är ju trevlig förströelse, men frågan är om det verkligen är vederhäftigt?
Det förefaller mig en smula ovetenskapligt, men jag kan mycket lite om hjärnans funktioner. Finns här någon lite mer påläst som kan reda ut hur det egentligen ligger till?

http://www.news.com.au/dailytelegrap...012895,00.html

Första gången jag tittade på länken så dansade hon helt klart motsols, Men nästa gång jag öppnade länken dansade hon medsols WTF?
Citera
2007-10-09, 15:16
Medlem
Tanners avatar
Hm....tycker det mest märkliga är om inte alla ser att hon rör sig clockwise.

Märkligt om vi upplever detta olika. Dock stämmer ju right-sided mer in på mig, så förklaringen stämmer i förhållande till vad jag ser.
Citera
2007-10-09, 15:26
Medlem
gomans avatar
Jag tycker att hon helt klart dansar motsols och har svårt att se på vilket sätt hon skulle kunna dansa åt andra hållet, men uppenbarligen finns det folk som ser det så...

En vetenskaplig förklaring hade suttit fint.

EDIT
Nu fick jag henne att vända på sig. Hurra! Om man koncentrerar sig på foten och lyckas vända snurrhållet där så är det bara att titta upp på resten av figuren.

Frågan återstår, vad har det med höger och vänster hjärnhalva att göra?
Citera
2007-10-09, 15:56
Medlem
Medsols! Jag har suttit i 2-3 min nu och försökt se det motsols, men det går verkligen inte. Hela kroppen roterar ju medsols runt vänsterbenet. Även vänsterfoten roterar medsols precis som en urpekare. Är inte det helt uppenbart? Ni som ser henne dansa motsols, hur ser ni rotationen?

Men då är jag vänsterhänt också = använder höger hjärnhalva.
Citera
2007-10-09, 16:00
Medlem
gomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fazel
Ni som ser henne dansa motsols, hur ser ni rotationen?

Börja med foten som hon står på och tänk dig att den går från vänster till höger helt tvådimensionellt, dvs inte snurrar utan bara pendlar. Sedan kan du föra in "snurrtanken" åt det håll du vill. Lyft sedan blicken till hela figuren så borde du se det snurrhåll du bestämt dig för.
Citera
2007-10-09, 16:03
Medlem
Brottardockans avatar
Först så dansade hon moturs. Efter ett par minuter lyckades jag få henne att dansa medurs, nu lyckas jag inte få henne att dansa moturs igen.
Citera
Medlem
Haha, nu gick det!

Fokuserar man på skuggan och tänker "motsols" så går det att vända på den. Men för mig halkar den alltid tillbaka till medsols efter 5-15 sek. Intressant iallafall.
Citera
Medlem
Trumans avatar
Motsols när jag kollade men sen fick jag henne att ändra sig till medsols och nu vill inte horan vända säg tillbaka!
Citera
2007-10-09, 16:04
Moderator
evilhoneys avatar
Den byter ju av sig självt....
Citera
2007-10-09, 16:04
Medlem
Nino Gaggis avatar
Tyckte inte det var så svårt att se båda hållen. Motsols att börja med men medsols om man ville det.
Citera
2007-10-09, 16:05
Medlem
claymanns avatar
Såg det motsols först, sen så helt plötsligt blev det medsols, jag trodde den ändrade håll.. Men tydligen var det min hjärna som gjorde nåt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in